Sv: CCleaner, Tips & kunskap sökes
Om vi tar de okryssade en efter en.
* Komplettera automatiskt historik - det är de adresser du besökt i webbläsaren. Dvs du börjar skriva en adress och du får direkt förslag på de som passar bäst. Går utmärkt att kryssa i, sparar nog inte så mycket plats, men har datorn använts länge så kan det ge effekt. Men använder du det mycket istället för favoriter, skall du nog lämna den okryssad.
* Sparade läsenord - och Nätverkslösenord. Dumt att ta bort, om det används mycket (förutom om du skall sälja datorn - men då bör man nollställa datorn innan i stället). Tar inte mycket plats heller.
* Windows felmeddelanden - Kan tas bort, kan vara bra vid felsökningnom något krånglar, men funkar det bra kan de rensas. Listan fylls snart på igen...
* DNS cache - Översättning mellan webadresser och ip-nummer. Kan tas bort, de återskapas snart. Men under tiden slöas surfandet ner. Så jag skulle låta bli den. Kan dock vara bra att köra om man ofta hamnar på felaktiga sidor, då kan det vara något där som spökar.
* Typsnittscache - Kan nog tas bort, men har minimal effekt. Cacher är saker som laddats när de använts för att det skall gå fortare att använda dem nästa gång.
* Genvägar - Ser jag ingen anlednig att rensa så här. Bättre att ta bort skräpet manuellt. Då har man bättre kontroll över vad som händer.
* Gamla prefetch filer - kan tas bort, det är sånt som hämtats om och utifall att man behöver dem.
* Fler cacher, som ovan.
* Windowsmappar storlek och placering - Kan tas bort, men sparar ingen större plats. Det sparas om snart igen.
* Startmenyns användarhistorik - kan tas bort. Tar kanske inte så mycket plats, om inte datorn körts i flera år. Men kan snabba upp åtkomsten av startmenyn.
* Speciella filer och mappar - Gör ingen större nytta, troligen ingen skada heller iofs. Men frågan är vad för filer de menar...
* Rensa ledigt utrymme - plockar nog bort en del gamla sökvägar och filrester. Jag skulle låta bli det i normalfallet. Tror inte det gör så stor nytta.
Edit: kakor, eller cookies kan tas bort. Dock ej de som hjälper dig med inloggningar och sånt. Som exempelvis cookien som gör att du slipper logga in hit varje gång. Men alla reklamcookies vill man ju gärna bli av med.
Men för att rensa dem så skulle jag föreslå Spybot, Adaware eller Malware bytes istället. De tar bort skräpkakorna och lämnar kvar de nyttiga kakorna (de av fullkorn).
//Stefan