• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

CCleaner, Tips & kunskap sökes

F

F.d. 14324

Guest
Hej allihopa, jag har några frågor om hur mycket man vågar/bör ta bort
när man använder sig av CCleaner.

Image 5 ccleaner.jpg

Jag använder mig av de rader som redan var bockade från början och det
jag undrar över är om det är något mer jag kan markera som kan eller bör
rensas?
Som tex DNS cache, prefetchfiler mm som jag inte har en aning
om vad de är till för.

mvh jocke

Edit: De två översta sakerna på listan kom inte med på bilden, Tillfälliga internetfiler och Historia fick inte plats, men båda har en bock i rutan.

Senast redigerad av en moderator:

Eva 9

HBK Medlem (P)
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: CCleaner, Tips & kunskap sökes

Jag använder mig också av detta program och har enbart kört dom förkryssade rutorna. Resultat har varit utmärk. Men jag undrar också om det kan göras bättre och hur mycket man vågar att kryssa i.

Bra fråga Jocke och jag väntar med spänning på svar.

F

F.d. 14324

Guest

Ja, det är ett bra program och jag jag vill gärna utnyttja det fullt ut eller veta om jag redan gör det.

Kom på att jag faktiskt kryssat i en extra ruta när jag fick chansen att kolla med min jobbdator: "Kakor" men jag kan inte dra mig till minnes när eller riktigt varför jag gjorde det. :)

mvh jocke

F

F.d. 4220

Guest

Om vi tar de okryssade en efter en.
* Komplettera automatiskt historik - det är de adresser du besökt i webbläsaren. Dvs du börjar skriva en adress och du får direkt förslag på de som passar bäst. Går utmärkt att kryssa i, sparar nog inte så mycket plats, men har datorn använts länge så kan det ge effekt. Men använder du det mycket istället för favoriter, skall du nog lämna den okryssad.

* Sparade läsenord - och Nätverkslösenord. Dumt att ta bort, om det används mycket (förutom om du skall sälja datorn - men då bör man nollställa datorn innan i stället). Tar inte mycket plats heller.

* Windows felmeddelanden - Kan tas bort, kan vara bra vid felsökningnom något krånglar, men funkar det bra kan de rensas. Listan fylls snart på igen...

* DNS cache - Översättning mellan webadresser och ip-nummer. Kan tas bort, de återskapas snart. Men under tiden slöas surfandet ner. Så jag skulle låta bli den. Kan dock vara bra att köra om man ofta hamnar på felaktiga sidor, då kan det vara något där som spökar.

* Typsnittscache - Kan nog tas bort, men har minimal effekt. Cacher är saker som laddats när de använts för att det skall gå fortare att använda dem nästa gång.

* Genvägar - Ser jag ingen anlednig att rensa så här. Bättre att ta bort skräpet manuellt. Då har man bättre kontroll över vad som händer.

* Gamla prefetch filer - kan tas bort, det är sånt som hämtats om och utifall att man behöver dem.

* Fler cacher, som ovan.

* Windowsmappar storlek och placering - Kan tas bort, men sparar ingen större plats. Det sparas om snart igen.

* Startmenyns användarhistorik - kan tas bort. Tar kanske inte så mycket plats, om inte datorn körts i flera år. Men kan snabba upp åtkomsten av startmenyn.

* Speciella filer och mappar - Gör ingen större nytta, troligen ingen skada heller iofs. Men frågan är vad för filer de menar...

* Rensa ledigt utrymme - plockar nog bort en del gamla sökvägar och filrester. Jag skulle låta bli det i normalfallet. Tror inte det gör så stor nytta.

Edit: kakor, eller cookies kan tas bort. Dock ej de som hjälper dig med inloggningar och sånt. Som exempelvis cookien som gör att du slipper logga in hit varje gång. Men alla reklamcookies vill man ju gärna bli av med.
Men för att rensa dem så skulle jag föreslå Spybot, Adaware eller Malware bytes istället. De tar bort skräpkakorna och lämnar kvar de nyttiga kakorna (de av fullkorn).

//Stefan

F

F.d. 14324

Guest

Jag tackar för en strålande och kompetenshöjande förklaring! :)

Nu har jag nåt att luta mig emot när jag nästa gång rent spontant får lust
att sätta en bock i rutan på flera rader för att se vad som händer.

Jag tar nog bort "rensa kakor" igen och låter de andra programmen sköta
om det istället, det blir lite väl mycket gissningslek ibland när jag inte sparat
inloggningen i webläsaren.
Tror jag har alla tre program du nämner installerade samt även Superantispyware
som senaste nykomling (som en test pga nyfikenhet liksom)

mvh jocke

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

lite kompetens-sänkande information. Använder själv Head and Shoulders...
prova med att "rensa ledigt utrymme" i Avanserat ;)

Bosse

F

F.d. 14324

Guest

Tog bort rensa kakor och la till windows felmeddelande, gamla prefetchfiler, startmenyns användarhistorik samt rensa ledigt utrymme.

En varningsruta kom upp angående det sista.

Image 6 rensa ledigt utrymme.jpg

Kan intyga att de inte var helt fel ute med att det skulle ta lite tid, programmet har stått och tuggat i en timme nästan och nått fram till 43% klart.

mvh jocke

F

F.d. 4220

Guest

Ta och kör en defragmentering när du är klar, det brukar datorn gilla. :)
Antingen den inbyggda (i utforskaren H-klick på en disk, "C:" t.ex., välj Egenskaper och därefter fliken Verktyg och Defragmentering) eller Auslogics som kan hämtas på - Gissa var... Ninite.com.

Vilket som är bäst? Tja, båda fungerar men jag tror att Auslogics gör ett bättre jobb eftersom det är specialgjort för uppgiften. MS egna har de skickat med under många år och vem vet när de uppdaterade det senast...

I båda kan man välja att först analysera hur fragmenterad disken är, vilket går ganska fort. Det tar längre tid att defragmentera sedan.

Kanske skulle säga något om vad defragmentering innebär också.
När datorn sparar filer på disken så sparas de där det finns plats. I början när datorn är ny sparas de flesta filer nära varandra på diskytan, vilket gör att det går fort att hämta data från dem när de öppnas. Allt eftersom man använder datorn raderas filer och nya kommer till. Då sprids datat ut och lagras lite här och där. Det är det som kallas Fragmentering. Det gör att det tar längre tid att öppna filer och program eftersom hårddisken får hämta data från många olika ställen spritt över disken.

Därför är det bra att Defragmentera disken emellanåt. Defragmenteringen pusslar kort sagt med fildelarna så att de åter ligger nära varandra och snabbar på så vis upp hanteringen. Det i sig betyder också att man behöver en del av disken ledig för att det skall gå att göra. Så det är bra att göra det efter en sådan här rensning.

Det finns såklart massor av program som hjälper till med defragmentering utöver de två nämnda, så har du ett annat installerat redan använd gärna det istället. :)

//Stefan

F

F.d. 14324

Guest

Då ska jag ta hem Auslogics också. :)
Tänkte försöka ligga steget före och hålla efter min nya dator lite mer än vad jag gjorde med min gamla.

mvh jocke

F

F.d. 4220

Guest

Om det är din nya burk, lär det inte hunnit fragmenteras så mycket på en månad.
Men det är bra att öva. :)

Och vill man vara riktigt duktig så kan du schemalägga en uppgift i "Task Scheduler" (finns i Administrationsverktyg) som gör en defragmantering en gång i halvåret, eller nåt. Datorn måste vara på för att ett sådant jobb skall köras...

//Stefan

F

F.d. 14324

Guest

Japp, det är den nya men det är lika bra och vara med från början innan bekymren blir övermäktiga, och många tips jag får här använder jag till fruns dator samt jobbdatorn när jag ändå är igång :)

mvh jocke

Toppen