• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carport till husbil

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Här hittar du en bra lösning som jag använde under 15 år utan problem. Wirehus

Vi har också ett wirehus som har hängt med i 15 år. Det syns ingen förslitning på kapellet som varit med om många vår och höst-stormar och mängder med blötsnö. Kvaliten samma som lastbilskapell.
Takvajrarna har behövt spännas någon gång efter att snön legat på. Konstruktionen med vajrar är mycket stabil.... tänk brokonstruktion.
Alla sidosektioner behöver inte wirestagas... räcker med vartannan för att komma in/ur husbilen.

Öppet för ventilation men aldrig någon snö på husbilen med undantag för frongavel där jag inför vintern spänner en presenning.
Vårt wirehus är 3 x 8 meter men kan beställas i godtyckligt mått.

En storfördel är denna "carport" är att den kan enkelt monteras ned och sättas upp. Första 5 åren i Stockholm och nu har den befunnit sig 10 år i Vämland. Bygglov????

20200513_111400.jpg
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.567
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Konstruktionen är beräknad av en byggfirma å den tål mycket snö utan problem ex vis 2018
Om det är så, så är det säkert hållbart. Tyckte bara infästningen av hanbjälkarna så lite klent ut med tanke på att just den punkten belastas ungefär tre gånger mot om den suttit i underkant. Ganska tätt med stolarna så det kanske räcker. Har inget intyg att visa på någon kompetens på området så jag backar. :msn_dontknow:
 
R

RobbeS

Guest
Hittade inget pris på ett Wirehus på ca 9x3x3,5 på deras hemsida. Efter lite googlande hittade jag dock ett pris på 35000 kronor för ett mindre exemplar. Ligger dom i den prisklassen är det ju billigare att bygga en carport av trä.
Vet någon i vilken prisklass Wirehus ligger?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Om man i framtiden har för avsikt att byta bil och den nya bilen är högre än den gamla är det mycket jobb att höja befintligt tak.

Med det sagt: Ta höjd för hög(re) bil. Längden på en carport går ju å andra sidan ofta hyfsat lätt att förändra.

Vår 2:a husbil, som vi har idag, mäter (med parabol) 3,18 möh. Skulle vi bygga carport idag skulle jag bygga invändig höjd på 3,50-3,60.

// Niklas
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Hittade inget pris på ett Wirehus på ca 9x3x3,5 på deras hemsida. Efter lite googlande hittade jag dock ett pris på 35000 kronor för ett mindre exemplar. Ligger dom i den prisklassen är det ju billigare att bygga en carport av trä.
Vet någon i vilken prisklass Wirehus ligger?

Wirehus är def de dyraste men torde nog ha mycket hög kvalité. Frågan blir väl bara om konkurrenternas prod är gott nog i det enskilda fallet.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Om man i framtiden har för avsikt att byta bil och den nya bilen är högre än den gamla är det mycket jobb att höja befintligt tak.

Med det sagt: Ta höjd för hög(re) bil. Längden på en carport går ju å andra sidan ofta hyfsat lätt att förändra.

Vår 2:a husbil, som vi har idag, mäter (med parabol) 3,18 möh. Skulle vi bygga carport idag skulle jag bygga invändig höjd på 3,50-3,60.

// Niklas

När vi köpte vårt wirehus var höjden anpassad för den dåvarande husbilen vid byte till nuvarande Laika som är betydligt högre fick vi problem.
Detta löstes genom att ställningen höjdes genom att placera den på 170 mm "stående" stadigt fastsatta reglar som monterades i ursprungligt markfäste.
Se bilden.

Tidigare fråga om priser på Wirehus. Jag gissar att denna prislista hör hemma hos Jarex AB
Wirehus priser

20200513_111400.jpg
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Vi har också ett wirehus som har hängt med i 15 år. Det syns ingen förslitning på kapellet som varit med om många vår och höst-stormar och mängder med blötsnö. Kvaliten samma som lastbilskapell.
Takvajrarna har behövt spännas någon gång efter att snön legat på. Konstruktionen med vajrar är mycket stabil.... tänk brokonstruktion.
Alla sidosektioner behöver inte wirestagas... räcker med vartannan för att komma in/ur husbilen.

Öppet för ventilation men aldrig någon snö på husbilen med undantag för frongavel där jag inför vintern spänner en presenning.
Vårt wirehus är 3 x 8 meter men kan beställas i godtyckligt mått.

En storfördel är denna "carport" är att den kan enkelt monteras ned och sättas upp. Första 5 åren i Stockholm och nu har den befunnit sig 10 år i Vämland. Bygglov????

Visa bilaga 193031
Jo Perjan, visst behöver du bygglov. En byggnad behöver bygglov, vad är då en byggnad. Svar: något du kan gå in i som har tak (enkelt beskrivet).
Jag har ett likadant och har inget bygglov. Jag jobbar i denna bransch som konsult så jag resonerar så här. Kommunens inspektörer har inte tid och resurser för att göra tillsyn över dessa "svartbyggen" endast om en anmälan kommer in. Då kommer dom ut och skriver ett föreläggande med vite eller sanktionsavgift om rättelse, det innebär att du har ca 3 veckor på dig att göra rättelse (ta bort wirehuset) och det klarar man på 3 veckor och allt är ur värden.
Men visst, bygglov krävs enligt PBL (Plan- och Bygglagen)
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jo....jag tänkte väl att det behövdes ett tillstånd. Men bygglov? Räcker det inte med en bygganmälan?

Nu är jag lyckligt lottad och bor på ett sådant sätt på landsbyggden där kommunfolket har annat i huvet än att
springa runt i stugorna och leta efter wirehus. Tekniska chefen kunde mycket väl vara bonden som min granne.
Visst finns samma regler att följa här då främst med hänsyn till grannar men i övrigt om ingen störs en långt mer pragmatisk
inställning vid ett samtal med kommunen.

Jag har tidigare bott i Värmdö kommun där blott tanken att börja bygga eller ta fram en hammare kunde föranleda ett hembesök.
Närmare DDR i detta avseende kunde man inte komma.

Per-Åke
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jo Perjan, visst behöver du bygglov. En byggnad behöver bygglov, vad är då en byggnad. Svar: något du kan gå in i som har tak (enkelt beskrivet).
Jag har ett likadant och har inget bygglov. Jag jobbar i denna bransch som konsult så jag resonerar så här. Kommunens inspektörer har inte tid och resurser för att göra tillsyn över dessa "svartbyggen" endast om en anmälan kommer in. Då kommer dom ut och skriver ett föreläggande med vite eller sanktionsavgift om rättelse, det innebär att du har ca 3 veckor på dig att göra rättelse (ta bort wirehuset) och det klarar man på 3 veckor och allt är ur värden.
Men visst, bygglov krävs enligt PBL (Plan- och Bygglagen)

I Danmark har Teknisk Forvaltning i kommunerne adgang til tydelige sattelitkort. Og de har medarbejdere, der gennemgår disse kort, og sammenholder med bygningsregistret. De behøver altså ikke at forlade kontorstolen. (der arbejdes på at etablere en automatisk kontrolfunktion)

Kan de se et bygningstag som ikke er i registreret, så kommer der et påbud om lovliggørelse.

Det er der vældig mange som er blevet overraskede over.

Jeg tror faktisk at Svenske myndigheder er lige så kloge og dygtige som Danske ;)

Så en byggetilladelse eller anmeldelse af byggeriet (afhængig af bygningsstørrelse og art?) er at tilråde efter min mening.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Hur ofta uppdaterar man sattelitbilder i Danmark? Upptäckten lär ju ta ett antal år.
Det blir ju svårt med Google Earth som uppdateras väldigt sällan 5 - 7 år.
Överraskningen lär inte bli mindre

Jag kan tänka mig att myndigheterna i Danmark tar till lite hårdare metoder än i Sverige.
Min erfarenhet är att danskar har en mer pragmatisk inställning åtminstone när det gäller att göra affärer.
Det får stå för min högst subjektiva uppfattning.

Dessutom är ju regelverket kring byggnation och boende mer åtstramat där man som exempel
inte får mantalskriva sig i ett område avsett för fritidsboende till skillnad mot Sverige.
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hur ofta uppdaterar man sattelitbilder i Danmark? Upptäckten lär ju ta ett antal år.

Denne artikel fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering fortæller at kort opdateres hvert år


I siderubrikken står at hele Danmark er flyfotograferet hvert år fra 2015. Disse kort anvendes af Kommunerne i systemet GIS kortforsyning
 
R

RobbeS

Guest
Vet inte om man flygfotograferar Sverige varje år men det är ju en större yta som ska fotas då.
Danmarks yta är 42 933 kvadratkilometer. Lite mindre än Jämtland och inte ens hälften så stort som Norrbotten. Hela Sverige är 450 295 kvadratkilometer. (Källa Wikipedia)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Så här hade vi vår husbil stående mellan resorna, (ca 15 år mellan bilderna).

Samma vy finns fortfarande kvar på "Eniro gatuvy", idag 4 år efter vi sålde den andra husbilen.

1589734623836.png

"Wirehus" har bilden på vår första husbil kvar i sitt bildgalleri.

1589735196338.png
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Jo....jag tänkte väl att det behövdes ett tillstånd. Men bygglov? Räcker det inte med en bygganmälan?

Per-Åke

Bygganmälan räcker om du inte har byggt något Attefallshus ännu. 25kvm får det vara som max. 30kvm som bostad, och då räknas nog inte husbilen :).
Attefallshus räknas inte heller mot totalt tillåten byggyta på tomten.
 
Toppen