• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Canon 550D

Gunnar 9120

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
9120
Medlemskap
2024
Söker efter var jag kan köpa en converter till min Canon 550D som passar till mitt enkla tele Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS har googlat runt men tyvärr är nog mina kunskaper för knappa för att lösa mitt problem. vet att det finns stora kunskaper i detta forum och hoppas på tips.:confused:
 
F

F.d. 26847

Guest
Sv: Canon 550D

Hej

Dit canon 550D passer da normalt fint med din tele . Måske du ikke monterer din tele rigtigt.

Husk dit objektiv skal monteres ved den hvide markering på dit kamera

Vh
Carsten
 

Gunnar 9120

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
9120
Medlemskap
2024
Sv: Canon 550D

förtydligande med converter menar jag en sån här manick
 

Bilagor

  • Canon-Extender-EF-1_4x-II-Tele-Converter.jpg
    Canon-Extender-EF-1_4x-II-Tele-Converter.jpg
    13,5 KB · Visningar: 212

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Canon 550D

Jag kan inte Canon alls men jag tror att problemet är samma för alla autofokuskameror.

Med en ljusstyrka på 4,0 - 5,6 så kommer antagligen autofokus inte att fungera med en telekonverter. Åtminstonne inte med en 2X förlängning, möjligen med 1,4x och då bara på den korta brännvidden på zoomobjektivet. Då har du ingen nytta av konverten annat än om du vill fokusera manuellt.

Telekonvertar på 2x förlängning dubblar brännvidden på objektivet men minskar också ljusstyrkan med två steg. Det betyder att ditt objektiv med ljusstyrka 4,0 - 5,6 blir motsvarande 8 - 11. Autofokus brukar kräva ljusstyrka 5,6 eller bättre (lägre värde).

Telekonvertar på 1,4x förlängner brännvidden på objektivet med 1,4 men minskar också ljusstyrkan med ett steg. Det betyder att ditt objektiv med ljusstyrka 4,0 - 5,6 blir motsvarande 5,6 - 8. Den lägre ljusstyrkan har du bara på den kortaste brännvidden.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Canon 550D

Hej Stina och Gh om ni sätter på en konverter på ert objektiv tror jag att ni måste ha ett bra ljus när ni använder det ha rni vägarna förbi så har jag en 1:4 ni kan testa här. De är ju ganska dyra , jag hade nog kollat efter ngt objektiv i stället som hade längre brännvidd.
Åker ni förbi kom in o testa. Skall höra med min handlare om det funkar idag.
Enl handlaren så kommer ej det funka pga att den stjäler för mycket ljus./susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 26847

Guest
Sv: Canon 550D

förtydligande med converter menar jag en sån här manick

Hej igen

Du kan desværre ikke benytte en canon converter, da dit objektiv ikke monteres ud for den røde prik på dit camera, men ud for den hvide.
Alle EF-s objektiver monteres ud for den hvide markering.
Jeg har lige prøvet med en sigma converter og et canon ef-s 18-200 objektiv. Det går ikke.
men virker fint med EF objektiver

vh
Carsten
 

Gunnar 9120

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
9120
Medlemskap
2024
Sv: Canon 550D

Tack för svaret får nog bli ett nytt objektiv med vassare brännvidd men kommer gärna förbi vid tillfälle och testar din 1,4
 
Toppen