• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

campingförbud Tjörn

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: campingförbud tjörn

............................
1) Gäller / står den skylten vid vägverkets alla iordningställda rastplatser... eller endast den rastplats där skylten enligt din bild är placerad... och där kanske speciella förutsättningar finns.
...............................
Den skylten finns på flera rastplatser.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: campingförbud tjörn

På Trafikverkets hemsida står ang rastplatser: "Våra rastplatser är främst avsedda för tillfällig rast och vila, inte för övernattning. På rastplatser och skyltade P-platser är det dock i grunden tillåtet att stå högst 24 timmar."

Det finns alltså inget hinder för att stanna till och vila även med husbil.

Det krävs dessutom tillstånd för att få stå längre än 24 timmar:
Max ett dygn på rastplats – sedan kräver Trafikverket tillstånd - Trafikverket

Tror att problemen till viss del har att göra med s k "ställplatslistor" som skapas. Där framgår ofta inte ordentligt att det är parkering eller rastplats utan folk tror att det är en riktig ställplats och behandlar den som en sådan.

Då talar de mot sig själva. Hur tolkar gemene man en överkorsad husbil och husvagn?
Man skall väl inte behöva gå in på Internet eller ha alla dokument från Trafikverket med sig för att vila någon timma?
Kan de inte skapa en förbudsskylt mot sk asfaltsläggare. De stod i veckor på en rastplats söder om Göteborg med tvättlinor och allt.
DET vore befogat.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: campingförbud tjörn

Då talar de mot sig själva. Hur tolkar gemene man en överkorsad husbil och husvagn?
Man skall väl inte behöva gå in på Internet eller ha alla dokument från Trafikverket med sig för att vila någon timma?
Kan de inte skapa en förbudsskylt mot sk asfaltsläggare. De stod i veckor på en rastplats söder om Göteborg med tvättlinor och allt.
DET vore befogat.

Undrar om inte den där skylten tagits fram i all hast, efter alla problem som man har och haft med gästande EU-migranter som helt tagit över vissa rastplatser.

Vi skall nog inte ta det som om det vore direkt riktat mot oss som åker husbil.

TommyD
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: campingförbud tjörn

Vi brukar åka till västkusten efter 15 augusti och då tycker jag inte problemen, på de platser vi varit på, varit särskilt stora (men vi har ju inte varit överallt). Vi har hittat vettiga platser där vi varit, ibland har det varit väldigt mycket bilar, ibland bara några få.
En sak man kan reagera på är t ex i Marstrand där de stora parkeringsplatserna nedanför ställplatsen i riktning mot färjeläget står så gott som helt tomma, inte under lågsäsong kan upplåtas till husbilar utan är markerade med endast pb! Svagt av kommunen att inte vara mer flexibla, Marstrand skulle väl inte må illa av lite fler besökande off-season?
Är det någon i hbk som har kontakt med någon på kommunen?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Sv: campingförbud tjörn

Det verkar som att Tjörns kommun backar på totalförbudet enligt GP Tjörn backar om generellt husbilsförbud | Göteborgs-Posten - Västsverige
"Förslaget, som var uppe på kommunstyrelsens bord i början av oktober, återremitterades till arbetsutskottet som nu skrivit in att sedvanliga parkeringsregler gäller för uppställning av husbilar.
– Efter att ha haft diskussioner med oppositionen har vi kommit fram till att det är att gå för långt med ett generellt förbud, säger Martin Johansen."

CG
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: campingförbud tjörn

Vi brukar åka till västkusten efter 15 augusti och då tycker jag inte problemen, på de platser vi varit på, varit särskilt stora (men vi har ju inte varit överallt). Vi har hittat vettiga platser där vi varit, ibland har det varit väldigt mycket bilar, ibland bara några få.
En sak man kan reagera på är t ex i Marstrand där de stora parkeringsplatserna nedanför ställplatsen i riktning mot färjeläget står så gott som helt tomma, inte under lågsäsong kan upplåtas till husbilar utan är markerade med endast pb! Svagt av kommunen att inte vara mer flexibla, Marstrand skulle väl inte må illa av lite fler besökande off-season?
Är det någon i hbk som har kontakt med någon på kommunen?

Nu har jag själv varit i kontakt med Kungälvs kommun, med en trevlig kvinna som heter Anna Ek.
Att Marstrand skulle kunna bli lite mer flexibla med parkering utanför högsäsong är ett politiskt beslut, så det är tyvärr inget som lätt kan ändras.
Har inte politikerna viktigare saker att syssla med kan man ju undra?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: campingförbud Tjörn

Om bara ett par västkustkommuner kunde bli lite mer husbilsvänliga så skulle nog resten av kommunerna "rätta in sig i ledet" & följa efter. Helt klart är att husbilsbilisterna både dom som strör pengar omkring sig & dom som är lite mer återhållssamma är en stor tillgång för handeln. Merparten av försäljningen sommartid skall ju täcka den lite magrare lågsäsongen & vinterhalvåret. Som det är idag så är det i första hand campingarna som tjänar dom stora pengarna. Åtminstone om man skall tro på campingbranschens redovisade beläggningssiffror som uppenbarligen ökar år för år. Poletten har väl inte ramlat ner för kommuner & handel än men det gör den nog så småningom.

Bennie
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: campingförbud Tjörn

Precis vad jag framförde till Kungälvs kommun.
En mer flexibel och positiv inställning till husbilsturisterna, som antagligen ökar antalet besök utanför turistsäsongen,
skadar ju inte direkt den lokala handeln vilket bör vara till fördel för de åretruntboende.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: campingförbud Tjörn

För några år sedan så brukade de svepa svarta plastsäckar runt tavlorna som begränsade parkering samt p-automaterna utanför säsongen.
Men det var ju före de började ta betalt för husbilars parkering.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024

chausson71

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4911
Medlemskap
2024
Sv: campingförbud Tjörn

:cool:
Precis vad jag framförde till Kungälvs kommun.
En mer flexibel och positiv inställning till husbilsturisterna, som antagligen ökar antalet besök utanför turistsäsongen,
skadar ju inte direkt den lokala handeln vilket bör vara till fördel för de åretruntboende.

Ang. Kungälvs kommuns inställning till husbilar - har för mig att någon kommunpolitiker i Kungälv hade intressen i campingen och därför motarbetade både husbilar och ställplatser.
Rätta mig om jag har fel och kanske därför höjdes avgiften på ställplatserna drastiskt och ingen service finns alls utan överfull sopcontainer(Mjölkekilen). Skall man ha någon service får man åka till campingen och betala extra, annars skall man bara kunna betala för vanlig parkering eller hur? Betalar gärna för ställplatser om det finns någon slags service.
Man blir verkligen tveksam till kommunpolitiker vad dom sysslar med egna intressen och inte
skattebetalarnas.
 
Toppen