• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

campingförbud Tjörn

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: campingförbud tjörn

Detta är säkert en reaktion på det kaos som råder i kustsamhällena på sommaren, besökarna parkerar hur som helst, så att inget fungerar.
Detta är mycket små samhällen, oftast inkilade mellan klippor, det finns helt enkelt mycket begränsat med plats till så stora fordon som husbilar, men ändå trycker man sig in och ockuperar snart sagt varenda ledig parkeringsyta.
Tänk själva om ni skall uträtta ärenden, och varenda parkering i närheten av affärer, vårdcentral kommunhus m.m. är fullt med husbilar, det är klart att innevånarna vill ha ordning på sådant.
Om det är fullt på lämpliga platser får vi helt enkelt åka vidare, det är ingen rättighet för oss att besöka de här samhällena alla på en gång under juli och augusti. Man kan ju ta in på camping om man absolut vill vara kvar, eller kör ett par mil in från kusten på kvällen så finns det alltid plats! :)

Jag tror du slog huvudet på spiken där. Men att husbilar skulle stå för kaoset i de små kustsamhällena är väl en sanning med modifikation. Visst, dom (eller vi) är en del av detta & framför allt, vi sticker ut med våra fordon. Man får däremot inte glömma att under turistsäsongen så gästas samhällena av till största delen vanliga personbilar som också dom bidrar till kaoset. Så blir det i samhällen som inte är uppbygda & dimensionerade för denna stora turistanströmning. Att husbilar parkerar på olika parkerings- & uppställningsytor kan väl inte vara så illa som att många personbilar parkerar på gräsmattor, gångbanor i körfält mm. Det finns bara ett sätt att få rätsida på kritiken mot oss. Nämligen att respektera dom regler & förbud som dyker upp & framför allt lobba för att även våra behov tillgodoses vilket HBK's initiativ till att utse den husbilsvänligaste kommunen är. Förr eller senare kommer fler kommuner att inse att vi är en tillgång som dom bör tillvarata.:)

Bennie
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: campingförbud tjörn

En kommunjurist som svamlar om något han inte har en susning om som dessutom inte bor på Tjörn.
Och mång vittnar om att ortsbefolkning och allmänhet opponerar sig mot oss.
Vi åker året runt och står näst intill aldrig på Camping eller ställplats och har aldrig stött på en enda allmänhet som har kastat ett ont öga, och då är vi ofta i Bohuslän.
>Blasse
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: campingförbud tjörn

För att undvika konflikter och för att bättre smälta in... det enda rätta är att fortsätta arbeta för utbyggnad av ställplatser. Husbilar bör i första hand söka sig till ställplatser och campingar... i annat fall kommer alltid konfliktsituationer uppstå och ortsbefolkning se snett på denna nya snabbt spridande företeelse. I obebyggda områden finns fortfarande en viss frihet. Av detta följer att det enda kriterie för att bli utsedd till mest husbilsvänligaste kommun... är antalet nyanlagda ställplatser.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: campingförbud tjörn

Det kommer hela tiden upp jämförelser hur det är i bland annat Tyskland, Frankrike, Spanien. I dessa länder är husbilssäsongen längre än i Sverige, i dessa länder är det fler turistattraktioner, i dessa länder är det bättre och varmare väder betydligt längre, i dessa länder finns inte allemansrätten, i dessa länder är en husbil inte en personbil. För att inte tala om antalet platser att övernatta på. Varför jämföra oss med andra.

Bättre titta på förutsättningarna i Sverige och försöka påverka för det är ju i Sverige vi skall köra och övernatta.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: campingförbud tjörn

Om vi skall köra och övernatta i Sverige, vilket i sig är något som kan diskuteras, så måste Sverige också tillgodose de behov som detta medför. Att då visa på hur andra länder löst detta kan vara ett sätt att påverka.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: campingförbud tjörn

Det kommer hela tiden upp jämförelser hur det är i bland annat Tyskland, Frankrike, Spanien. I dessa länder är husbilssäsongen längre än i Sverige, i dessa länder är det fler turistattraktioner, i dessa länder är det bättre och varmare väder betydligt längre, i dessa länder finns inte allemansrätten, i dessa länder är en husbil inte en personbil. För att inte tala om antalet platser att övernatta på. Varför jämföra oss med andra.

Bättre titta på förutsättningarna i Sverige och försöka påverka för det är ju i Sverige vi skall köra och övernatta.

Det är väl mer synen på husbilar som i många fall skiljer sig. Söderut ser man husbilar som en naturlig del av samhället och försöker ordna förhållanden som gör att även de kan få plats att stanna på.
I Sverige har man kanske inte kommit lika långt i tänkandet. Men jag tycker nog att det är på rätt väg på många platser och jag är positiv inför framtiden (förutsatt att vi sköter oss).
Det går för byggplanerarna inte att bortse från att husbilismen är här för att stanna och är starkt ökande.
Plats för att ordna parkering/ställplats finns det gott om i Sverige, med en del undantag. T o m på Tjörn finns säkert mark, som utan att störa invånarna för mycket, skulle kunna användas.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: campingförbud tjörn

Det kommer hela tiden upp jämförelser hur det är i bland annat Tyskland, Frankrike, Spanien. I dessa länder är husbilssäsongen längre än i Sverige, i dessa länder är det fler turistattraktioner, i dessa länder är det bättre och varmare väder betydligt längre, i dessa länder finns inte allemansrätten, i dessa länder är en husbil inte en personbil. För att inte tala om antalet platser att övernatta på. Varför jämföra oss med andra.

Bättre titta på förutsättningarna i Sverige och försöka påverka för det är ju i Sverige vi skall köra och övernatta.

Om vi skall titta på förutsättningarna i Sverige:

Allemansrätten har att göra med vår rätt att vistas i naturen. "Du använder dig av allemansrätten när du går en promenad, paddlar kajak eller sitter på en sten och tänker. Allemansrätten är en unik möjlighet för alla att röra sig fritt i naturen". Du har rätt att tälta i naturen, men för husbilar gäller terrängkörningslagen: "Grundregeln är att terrängkörning är förbjudet, även om det finns några undantag bland annat för jord- eller skogsbruk. Tänk på att allemansrätten inte ger rätt till terrängkörning av något slag, inte ens för husbilar och husvagnar." Citaten är från Naturvårdsverkets hemsida.

Inom tätbebyggt område finns ordningslag och f a lokal ordningsstadga som reglerar vad som är tillåtet och inte vad gäller t ex parkering på allmän plats. I exvis Malmös lokala ordningsstadga står följande gällande camping (§15) : "Camping, d. v. s. tillfälligt boende i tält, husvagn, husbil och/eller annan anordning i samma syfte, får inte ske utan polismyndighetens tillstånd, inom andra områden än den härför iordningställda campingplatsen i Sibbarps badpark." På privat mark är det markägaren som bestämmer inom de ramar som myndigheterna tillåter.

Tolkar det som att det i Sverige egentligen inte finns någon självklar rättighet att övernatta i husbil utanför camping/ställplatser eller att det är ett oreglerat område (ifall den lokala ordningsstadgan inte säger något om detta). Sedan är det en annan sak att myndigheterna/markägaren inte kontrollerar att reglerna följs.

Har en viss förståelse för att man i mindre orter kan få lätt panik när mängder av husbilar dyker upp och lägger beslag på parkeringar så att ortsbefolkningen inte kan parkera när de skall uträtta ärenden på apoteket, banken etc. Tror inte ni heller egentligen skulle gilla det om det hände där ni bor.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: campingförbud tjörn

Hej!

Tråkigt med kommuner (politiker och tjänstemän) som bara ser problem med den ökade Husbilsturismen. Deras lösning på ”problemet” är att sätta upp höjdhoppsställningar, förbudsskyltar av alla de slag och bötfälla övernattande Husbilsägare.

Om man istället kunde se möjligheterna till en betydligt längre turistsäsong än den mycket korta tiden under högsommaren. Perioderna under våren mars-juni och under hösten augusti – november ger extra klirr i kassan till de lokala näringsidkarna.

Vi Husbilsägare är givetvis ingen homogen grupp men min upplevelse är att Vi spenderar en hel del pengar dit vi kommer. Vi tankar bränsle, vi handlar i mataffären, vi äter och dricker ute på stan och vi shoppar. Jag glömmer aldrig vad hamnkaptenen i Grönhögen på Öland sa. Om vi inte hade haft husbilarna här så hade vår lokala ICA affär fått lägga ner.

Vi, medlemmarna i Husbilsklubben, är intresserade av att det ordnas fler husbilsplatser runt om i Sverige, inte minst i populära områden som Västkusten.

I Husbilsklubben finns en arbetsgrupp som kallas Ställplatsgruppen. En samling glada och engagerade medlemmar som helt ideellt jobbar för att få fram fler Ställplatser och Serviceplatser över hela Sverige. Vi behöver fler som kan tänka sig att bearbeta sin kommun med allt från medborgarförslag till möten och stötning i framtagandet av en Ställplats eller en serviceplats.

Kontakta oss i Ställplatsgruppen genom att klicka på KONTAKTA OSS längst på sidan eller via denna länk. Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - - Kontakta oss

Kontakta oss. Vi kommer att hjälpa och stötta Er i ert arbete mot Era kommuner.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: campingförbud tjörn

Varför skall det vara så problematiskt att någon sover i sin husbil? Enda orsaken verkar vara det svenska samhällets kontrollbehov, man vill ha koll på allt.
Hörde på radion häromdagen att i Halland hade campingturismen minskat i år men inom turistnäringen verkade man trots det inte ha märkt någon större minskning. Det var antalet övernattningar man räknat.
Utvecklingen av resonemanget nämnde då bl.a. att den ökande mängden husbilar som övernattade på bl.a. ställplatser var en del i sifferproblematiken. På ställplatserna hade man ju inte koll på hur många som sov.
Tänk om det kunde bli allmänt vedertaget att sömn är ett behov som alla har och som inte behöver ingå i någon statistik. Då kanske man skulle kunna få sova även i en husbil som står någonstans. :twitcy:
En liten fundering från EssoJ
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: campingförbud tjörn

Får jag sova i en husbil under natten, var som helst? Nej, enligt vissa.
Får jag sova i en husbil under dagen, var som helst? Ja, enligt de flesta.
Får jag sova i en s.k. vanlig personbil, var som helst? Ja, enligt de flesta.
Får en chaufför i lastbil sova under rast? Ja, naturligtvis.
Det verkar ha stor betydelse vilket fordon som man vistas i!!!!
Konstigt.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: campingförbud tjörn

Förvisso, men lastbilschauffören ställer sig främst utefter vägnätet vid sina raster/sovperioder och det är inte främst där konflikter med ortsbefolkning uppstår. Tror att framkomlighet i ställplatsfrågan nås bättre genom att vi med fordon avsedda för campingändamål... inte jämför oss med yrkesförare eller den trötte personbilsföraren som måste stanna för kort sovpaus för att undvika dikeskörning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: campingförbud tjörn

Hej!
Kontakta oss. Vi kommer att hjälpa och stötta Er i ert arbete mot Era kommuner.
Nu ger jag upp. Fick aldrig svar från kretslopp & vatten i Göteborg på frågorna från förra året angående:
- grå & svartvatten tömning i markbrunn
- färskvatten påfyllning
- planer på att upprätta ställplats(er) i och utanför Göteborg

När jag i år återigen begärde ett svar, då blev jag hänvisad (genom en förvisso trevlig tjej) till några rastplatser runt Göteborg med länk till trafikverket. Nej, nu räcker det, dags att lägga ner ansträngningar då uppgiften börjar likna Sisyphos med den evigt rullande stenen...

sisyphos.jpg
Källa: internet
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: campingförbud tjörn

Får jag sova i en husbil under natten, var som helst? Nej, enligt vissa.
Får jag sova i en husbil under dagen, var som helst? Ja, enligt de flesta.
Får jag sova i en s.k. vanlig personbil, var som helst? Ja, enligt de flesta.
Får en chaufför i lastbil sova under rast? Ja, naturligtvis.
Det verkar ha stor betydelse vilket fordon som man vistas i!!!!
Konstigt.

Det beror antagligen på att folk i allmänhet menar att husbilen är ett campingfordon. Husvagn är ett campingfordon som dras av en annan bil, husbilen har egen motor.

:cool:
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: campingförbud tjörn

Jag tycker... som du skriver "folk i allmänhet" menar rätt om de nu menar att husbilen är ett campingfordon. I husbilars registreringsbevis anges främst...utöver personbilsklass II även "Avsett för fler ändamål, Campingbil.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: campingförbud tjörn

Det verkar som att vi är bannlysta även på trafikverkets rastplatser.
Jag förstår inte hur (om) de tänker.
:mad::mad:
Var skall jag stanna till för en tupplur om jag känner mig trött?
Jag skall nog skriva och fråga.

P1000815.JPG
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: campingförbud tjörn

Det verkar som att vi är bannlysta även på trafikverkets rastplatser.
Jag förstår inte hur (om) de tänker.
:mad::mad:
Var skall jag stanna till för en tupplur om jag känner mig trött?
Jag skall nog skriva och fråga.

Visa bilaga 117729

Reagerar som du... dvs det måste alltid finnas utrymme för en "säkerhetstupplur" på någon timme eller så. Skriv gärna o fråga. Ser med spänning fram emot svaret.

Ett par okunnighetsfrågor m a a ditt inlägg.

1) Gäller / står den skylten vid vägverkets alla iordningställda rastplatser... eller endast den rastplats där skylten enligt din bild är placerad... och där kanske speciella förutsättningar finns.

2) Symbolen med överkorsad husbil... ja den förstår vi alla tror jag... men är symbolen fastställd i något regelverk... eller är det ännu en "hittepå" skylt och isf denna gång i självaste trafikverkets regi
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: campingförbud tjörn

På Trafikverkets hemsida står ang rastplatser: "Våra rastplatser är främst avsedda för tillfällig rast och vila, inte för övernattning. På rastplatser och skyltade P-platser är det dock i grunden tillåtet att stå högst 24 timmar."

Det finns alltså inget hinder för att stanna till och vila även med husbil.

Det krävs dessutom tillstånd för att få stå längre än 24 timmar:
Max ett dygn på rastplats – sedan kräver Trafikverket tillstånd - Trafikverket

Tror att problemen till viss del har att göra med s k "ställplatslistor" som skapas. Där framgår ofta inte ordentligt att det är parkering eller rastplats utan folk tror att det är en riktig ställplats och behandlar den som en sådan.
 
Toppen