• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Camper?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Är det någon som testat på camper?
Vi funderar på att sälja husbilen.
Den kostar för mycket i förhållande till hur lite den används men samtidigt köpte vi den för att slippa dra på husvagn.
Vi vill gärna fortsätta ha möjligheten att dra iväg på en spontan camping en helg men känner samtidigt att husvagn egentligen inte var så smidigt med den typen av stop and go resor som vi gör.
Familjen måste ha två bilar och ungarna vill inte följa med mer än vid något enstaka tillfälle längre.
Har haft lite pickisar genom åren och måste säga att de funkat bra till allt möjligt.
I dessa tider när allt dessutom ska anpassas till elbilar så tappar man ju lätt lite dragvikt.
Kan t.ex. inte utnyttja min 1700kg kärra fullt ut längre utan att ställa på min gamla saab.
Så istället för att låta frun åka billigt i en elbil, som förövrigt blir dyr när man räknar in att husbilen mest står, så funderar vi på en fyrdörrars pickis med camper.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Låter väl vettigt förutsatt att ni bara är 2 då de campers jag varit inne i verkar trånga. Och med 4 dörrars pickup kan ni knappast ha de största campers som finns.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
@bäckis
Du kanske redan har C eller C1 kort, i så fall öppnar sig många möjligheter.
(som bekant gäller inte farfarsregeln för pickis med camper?)

En doldis är VW transporter pick up.
Plant flak gör det möjligt att använda campers för detta.

Om du i stället ,egentligen, trots alla argument i trådstarten vill ha en V8 är detta fullt försåeligt. :yes:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
För en del år sedan satte jag mig ner och räknade på vikter efter att ha stått på ställplats bredvid en camper från holland. Fick inte ihop det? Blev tungt och vindfånget var ju ganska stort så den borde dricka en del soppa. Annars var jag sugen på en tänkte att man lätt skulle kunna köra på max fartgräns och komma fram fort.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
@bäckis
Du kanske redan har C eller C1 kort, i så fall öppnar sig många möjligheter.
(som bekant gäller inte farfarsregeln för pickis med camper?)

En doldis är VW transporter pick up.
Plant flak gör det möjligt att använda campers för detta.

Om du i stället ,egentligen, trots alla argument i trådstarten vill ha en V8 är detta fullt försåeligt. :yes:
Tyvärr inget c-kort men jag var också inne på transporter pickisen efter att ha sett en rejäl camper på en sådan.
Kollade Easy campers och en av deras största modeller passar vw:n med 215x426 invändigt mått (på dubbelhytten).
Nackdelen är att även om man köper beg bil och ny camper så hamnar man runt millen...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr inget c-kort men jag var också inne på transporter pickisen efter att ha sett en rejäl camper på en sådan.
Kollade Easy campers och en av deras största modeller passar vw:n med 215x426 invändigt mått (på dubbelhytten).
Nackdelen är att även om man köper beg bil och ny camper så hamnar man runt millen...
Kanske en plåtis med dragkrok kunde vara en lösning?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Det låter rimligt och då behövs ju inget C-kort. Men totalvikten räcker kanske inte för tillräckligt stor camper.
Jo det gör det nog för de får lasta bra mycket på flaket.
Min kusin har en sådan och får lasta drygt 1ton dvs mer än de flesta andra pickisar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Både ja och nej.
Den är också rätt begränsad i vardagsnyttjandet...
Är den det? Lättkörd, rymlig, kan användas för diverse transporter när man lyfter på sängen, byggmaterial och skrymmande saker på släpet.
Inte särskilt mycket större en en amerikansk pickis. Alltid klar att sticka iväg med?

Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Är den det? Lättkörd, rymlig, kan användas för diverse transporter när man lyfter på sängen, byggmaterial och skrymmande saker på släpet.
Inte särskilt mycket större en en amerikansk pickis. Alltid klar att sticka iväg med?
Nackdelen är att om man ska ha ståhöjd inne (minst 195cm) så blir den för hög för de flesta p-hus...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nackdelen är att om man ska ha ståhöjd inne (minst 195cm) så blir den för hög för de flesta p-hus...
Ja verkligen, men det blir ju campern också, och man slipper ju att plocka av och på den, vilket man väl tröttnar på efter ett tag misstänker jag, och så blir den mest stående?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Ja verkligen, men det blir ju campern också, och man slipper ju att plocka av och på den, vilket man väl tröttnar på efter ett tag misstänker jag, och så blir den mest stående?
Ja. Huvudet på spiken.
Det var just därför jag undrade om någon här haft camper, om det är så smidigt som det verkar eller om man tröttnar på att plocka av och på och är tillbaka på ruta ett efter ett år...

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vår lilla Polar tog ca. 30min för mej att lasta på, använde mutterdragare på stödbenen, avlastning gick snabbare.
Vindkänsligt/högt vindmotstånd, hög tyngdpunkt, Ja.
Begränsad takhöjd inne, trångt.
Högt insteg.

Lätt att parkera var som helst.
Vattenburen Kanonvärme (Primus)
Hög mysfaktor.
Hyffsat överkomliga begagnade.
Går att ställa av för camping (självförsörjande bodel) och göra ärenden med pickisen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vår lilla Polar tog ca. 30min för mej att lasta på, använde mutterdragare på stödbenen, avlastning gick snabbare.
Vindkänsligt/högt vindmotstånd, hög tyngdpunkt, Ja.
Begränsad takhöjd inne, trångt.
Högt insteg.

Lätt att parkera var som helst.
Vattenburen Kanonvärme (Primus)
Hög mysfaktor.
Hyffsat överkomliga begagnade.
Går att ställa av för camping (självförsörjande bodel) och göra ärenden med pickisen.

Gör man verkligen det? Med troligen runt 1 timmas arbete för att plocka av och på den igen?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Gör man verkligen det? Med troligen runt 1 timmas arbete för att plocka av och på den igen?

Vi gjorde det inte. Jag känner folk som reser ett förtält för en helg, huga vilket jobb som kräver minst 2pers.
Men det går, ungefär som med extern 230V, det går att koppla in, men vi gör det inte.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg så for nogle år siden et engelsk ekvipage i stil med dette, men ikke helt så stort:

images.jpg

Kunne det være noget?

Toppen