• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camper?

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.466
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi åkte några år med en Cheva Colorado och en Polar camper, det blev våldsam överlast, campern vägde långt över spec.
Monterade AirLift med kompressor.
Så ha ordentlig koll på vikter och lastvikt.

Visa bilaga 234270
Det finns en liknande kombo på blocket för strax under 400'.
Dock lite fundersam till bränsleförbrukningen på en sådan, tung, 4x4, automat och bensinare.
Dock får man en rätt stor camper...
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Om man söker på youtube finns det mindre smarta husbilar som man kan ha att köra iväg på semester med några dagar. Men de flesta närmar sig en miljon och beg marknaden finns inte speciellt inte i Sverige. Min gammelplåtis är 4,90m med allt som man behöver. Men såna finns inte än men det kommer att komma fast priserna blir för stora, man vill ju inte betala mer för mindre. Men det börjar man bli tvungen att göra.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.466
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om man söker på youtube finns det mindre smarta husbilar som man kan ha att köra iväg på semester med några dagar. Men de flesta närmar sig en miljon och beg marknaden finns inte speciellt inte i Sverige. Min gammelplåtis är 4,90m med allt som man behöver. Men såna finns inte än men det kommer att komma fast priserna blir för stora, man vill ju inte betala mer för mindre. Men det börjar man bli tvungen att göra.
Ja. Det optimala skulle ju vara en liten plåtis med laddhybrid motor och full ståhöjd i (minst 195cm).
Men dessa växer inte på träd...

Den mest optimala hittills, kan dock ta en stund att plocka loss campern....
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Med denna typ av stöd tycker jag att det var ganska enkelt att lasta och lossa camper.
Sök på Youtube :
Loading a truck camper with the Stable lift system
Mvh Klas Nilsson
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja det är en toppola som var gjord för saab de sista modellerna gick att anpassa till ett par andra bilar. Fanns med värme och kök som gick på diesel. Ett svenskt par körde jorden runt med en sån. Tror det skrevs en bok, man kunde följa dom eftersom de skrev på nätet och skickade upp det till en server när de fick kontakt. Att bo i den i flera år måste varit jobbigt.
En helt speciell reseberättelse som räcker länge.
 
Senast ändrad:

Heekulainen

HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2024
Har varit inne på camper som komplement till vår (ändå lilla 550cm) husbil för att jag åker själv emellanåt och vill ha lite annan räckvidd än fiaten ger.
Kort svar: Det är för dyrt och klumpigt.

Längre fundering;
Det handlar kanske mest om den ekonomiska biten för min del. Downsizeing behöver ha fler fördelar än bara ”slippa” köra Ducato.
Visst, jag går från 2 pers till bara en i mina tankegångar så kan ju göra avkall på en del bekvämligheter.
Problem 1 med camper:
Pickisen att sätta den på är dyr i inköp, dyr att köra och ska dessutom ha ett jättesegel i form av ett glasfiberskåp på flaket vilket drar upp förbrukningen till minst 1.5l bensin på landsväg, uppemot två med solen i ansiktet och motvind. (Jo, amerikanskt skrot är roligast )
2: Campers är jäkligt dyra för vad man får. Att inte kunna förflytta sig mellan kupe och bodel är dåligt och det är bara en av kompromisserna. Allt är sämre än en reguljär husbil, utom då möjligen ståhöjden som blir densamma.
3: Ergonomin är dålig med väldigt liten golvyta, för att inte tala om klättrandet in och ut i bodelen.

Min lösning har blivit att med en liten tår i ögat (och även av andra anledningar) sälja pickisarna för att dels behålla husbilen (trots allt betald) och att planera bygge av enklare, lös, camperinredning i en enkel och billig Berlingo vilken även är min daily numera.
För två personer skulle jag köra på med en minivan av lämplig modell.
Ja, man kan inte stå i den, men är trots allt väldigt lite i vare sig tält eller husbil under resandet utan prioriterar aktiviteter jag inte kan göra hemmavid.
 

BDBD

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
29095
Medlemskap
2024
Sådana här finns det rätt gott om...likadana karosser.. olika emblem o motorer.
Fiat ducato...Peugeot boxer...Citroen jumper...den på bilden är 5.4 m. Finns även 6 m. och 6.4 m.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240626_203026_Photo Editor.jpg
    Screenshot_20240626_203026_Photo Editor.jpg
    523,2 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.904
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sådana här finns det rätt gott om...likadana karosser.. olika emblem o motorer.
Fiat ducato...Peugeot boxer...Citroen jumper...den på bilden är 5.4 m. Finns även 6 m. och 6.4 m.
Har jag missat något?

Trodde att tråden gällde erfarenheter av campers. Plåtisar (för- och nackdelar) har det ju skrivits massor om i andra trådar.

Pålle
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Största skälet att skaffa en camper är nog om man att man sitter på en lämplig firmabil som kan vara lämplig att belastas med en lämplig camper och ett antal firmabilsmil. Sen tror jag inte att de blir vingligare än en mindre husbil utan snarats att man har något att jämföra med när man lastat på/av. Svårt att avgöra vad som är bäst handlar nog mest om vilken livssituation man f.n. har och hur och var man bor.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.466
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Största skälet att skaffa en camper är nog om man att man sitter på en lämplig firmabil som kan vara lämplig att belastas med en lämplig camper och ett antal firmabilsmil. Sen tror jag inte att de blir vingligare än en mindre husbil utan snarats att man har något att jämföra med när man lastat på/av. Svårt att avgöra vad som är bäst handlar nog mest om vilken livssituation man f.n. har och hur och var man bor.
Jag har idag ingen pickis men har haft och saknar det mer eller mindre.
Väldigt smidigt att åka och slänga skräp eller handla otympliga saker utan att behöva ett släp.
För att inte tala om det där döda djuret som skulle till tippen....

Tyvärr har jag för många fordon av olika slag, nästan en för varje utmaning.

På sätt och vis är det bättre med pickis.....
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har idag ingen pickis men har haft och saknar det mer eller mindre.
Väldigt smidigt att åka och slänga skräp eller handla otympliga saker utan att behöva ett släp.
För att inte tala om det där döda djuret som skulle till tippen....

Tyvärr har jag för många fordon av olika slag, nästan en för varje utmaning.

På sätt och vis är det bättre med pickis.....
Problemet med mycket fordon är att det ska besiktas underhållas byta hjul och sånt så det blir nästan en belastning till slut. Den tiden man sparar går åt ganska direkt sen är det parkering.
Jag märker ibland att tingen tenderar att bestämma och styra vad man ska göra.
Har man varit riktigt på det hela som en för bra inkomst tillåter då blir det båt och sommarstuga båtkärra flera bilar husbil. Börjar man sen bli äldre och får någon krämpa då blir man ganska låst i sitt liv.
Jag tror att det är ett sätt att söka lyckan genom att skaffa prylar man egentligen inte behöver.
Sen har man inte tid att njuta av dem semestern går åt till att fixa och dona.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bäckis brukar inte va så lättstött, eller ?
Du ska få ett argument... som talar för camper! Nere mellan Vitemölla-Kivik, där jag passerade igår.... finns ytterligare en yta. Ganska liten. Försedd med en skylt P klass 1. Igår fanns där två vanliga personbilar, en tysk husbil samt en svensk camper. Sedan var ytan full.
Tysken kanske inte vet vad klass 1 betyder? Men...men campern parkerar rätt tänkte jag! För det gör den väl? Det är väl klass 1 på en pickup bil?
I så fall öppnas en värld av lagliga parkeringsmöjligheter med camper!
 
Toppen