• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Camper 780 Problem med gpi-fil

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2028
Planerar att ta en tur med husbilen i nästa vecka. Hämtade en ny gpi-fil från Husbilsklubben för att uppdatera i GPS-en.
Anslöt GPS-en till datorn med kabel och uppdaterade fartkamerafilen med hjälp av programmet Garmin Express. Därefter ersatta jag den gamla gpi-filen på minneskortet med den som jag nyss hade hämtat. Kopplade bort GPS-en från datorn.
Startade GPS-en och texten Garmin visades med en avlång ruta under som successivt fylldes. När rutan var fylld startade processen med att fylla rutan igen och så fortsatte starten av GPS-en. Det tog ca 20 minuter innan en varningstext dök upp. Det hände inget när jag försökte kvittera varningstexten. Efter ytterligare ca 5 minuter startade GPS-en.
När jag tittade på Egna POI fanns inte Husbilsklubbens filer med.
Laddade återigen hem Husbilsklubbens gpi-fil.
Anslöt återigen GPS-en till datorn med kabel och nu tog det också ca 20 minuter innan jag kunde komma åt mapparna i GPS-en. Tog bort den gamla gpi-filen från minneskortet i GPS-en och kopierade in den senast hämtade GPI-filen från Husbilsklubben.
Försökte återigen starta GPS-en och det tog återigen ca 25 minuter innan den var igång. Husbilsklubbens filer fanns inte i GPS-en den här gången heller.
Funderade över varför GPS-en blivit så långsam att starta. Jag hade uppdaterat fartkamerafilen i GPS-en och Husbilsklubbens gpi-fil på minneskortet.
Anslöt återigen GPS-en till datorn med kabel och det tog återigen ca 20 minuter innan jag kunde öppna mapparna på GPS-en. Tog bort Husbilsklubbens gpi-fil från minneskortet.
Startade återigen GPS-en och nu startade den normalt på ca 30 sekunder. Stängde av GPS-en och anslöt den återigen med kabel till datorn. Nu kom jag åt mapparna på GPS-en efter ca 30 sekunder.
Kopierade den gamla gpi-filen från Husbilsklubben, som jag hämtade från Husbilsklubben för en dryg månad sedan, till minneskorteti GPS-en.
Kopplade lös GPS-en från datorn och startade den. Den startade återigen normalt på ca 30 sekunder och nu fanns också Husbilsklubbens filer med i GPS-en.
Är det några andra som haft samma problem så kan man fundera på om det uppstått något fel på Husbilsklubbens gpi-filer.

Tillbaka
Toppen