• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camper 780 Problem med gpi-fil

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Planerar att ta en tur med husbilen i nästa vecka. Hämtade en ny gpi-fil från Husbilsklubben för att uppdatera i GPS-en.
Anslöt GPS-en till datorn med kabel och uppdaterade fartkamerafilen med hjälp av programmet Garmin Express. Därefter ersatta jag den gamla gpi-filen på minneskortet med den som jag nyss hade hämtat. Kopplade bort GPS-en från datorn.
Startade GPS-en och texten Garmin visades med en avlång ruta under som successivt fylldes. När rutan var fylld startade processen med att fylla rutan igen och så fortsatte starten av GPS-en. Det tog ca 20 minuter innan en varningstext dök upp. Det hände inget när jag försökte kvittera varningstexten. Efter ytterligare ca 5 minuter startade GPS-en.
När jag tittade på Egna POI fanns inte Husbilsklubbens filer med.
Laddade återigen hem Husbilsklubbens gpi-fil.
Anslöt återigen GPS-en till datorn med kabel och nu tog det också ca 20 minuter innan jag kunde komma åt mapparna i GPS-en. Tog bort den gamla gpi-filen från minneskortet i GPS-en och kopierade in den senast hämtade GPI-filen från Husbilsklubben.
Försökte återigen starta GPS-en och det tog återigen ca 25 minuter innan den var igång. Husbilsklubbens filer fanns inte i GPS-en den här gången heller.
Funderade över varför GPS-en blivit så långsam att starta. Jag hade uppdaterat fartkamerafilen i GPS-en och Husbilsklubbens gpi-fil på minneskortet.
Anslöt återigen GPS-en till datorn med kabel och det tog återigen ca 20 minuter innan jag kunde öppna mapparna på GPS-en. Tog bort Husbilsklubbens gpi-fil från minneskortet.
Startade återigen GPS-en och nu startade den normalt på ca 30 sekunder. Stängde av GPS-en och anslöt den återigen med kabel till datorn. Nu kom jag åt mapparna på GPS-en efter ca 30 sekunder.
Kopierade den gamla gpi-filen från Husbilsklubben, som jag hämtade från Husbilsklubben för en dryg månad sedan, till minneskorteti GPS-en.
Kopplade lös GPS-en från datorn och startade den. Den startade återigen normalt på ca 30 sekunder och nu fanns också Husbilsklubbens filer med i GPS-en.
Är det några andra som haft samma problem så kan man fundera på om det uppstått något fel på Husbilsklubbens gpi-filer.
 
Toppen