• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C1 körkort

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Hej Jocke
Kan tyvärr inte svara dig då jag körde upp med lastbil. Lycka till med ditt prov.
Lennart
 

anita juurikivi

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Motala
HBK-Nr
11270
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Tack ! Det kanske finns någon annan som kan svara på min fråga ang. lastning till uppkörning.
Jocke
 

anita juurikivi

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Motala
HBK-Nr
11270
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Jag skrev teorin idag och det gick bra. Det kändes skönt att få det gjort. Nu väntar bara körprovet, som man har en del frågor över. Har någon kört upp med sin egen husbil ? Hur lastade ni den ? Styckekaraktär och halva maxlast står det, vad ska man lasta med? Hur noga kollar dom ? Körningen tro jag att det inte är några problem med har kört ganska många år, teorin kändes värre men nu är den över. Jocke
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: C1 körkort

Hej. Idag har jag klarat C1 kortet i Lidköping fick hjälp av Steninges trafikskola
Bilen ska väga mer än 4000 kg och vara minst 5 m (fyllde vatten samt utrustad
för camping )
Fick utföra kontroll före start ,lastsäkring frågestund om däck bromsar ,trycklufts bromsar.m.m.
Hälsningar Lars-Inge
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: C1 körkort

Hej!

Jag funderar på att ta C1 hos Murtans. Jag har kört mycket husbil innan och antar att ni gjort det med. Hur många lektioner fick ni ta innan ni körde upp. Jag kommer att göra teorin på distans och bara åka dit och ta körlektioner och köra upp, hur gjorde ni som tagit det där?

Vad kostade C1 till slut att ta? Jag funderar på om det är lika bra att ta en intensivkurs och ta hela C-kortet.

Mvh
Tony

Här är priser
 

Bilagor

  • Murtans.jpg
    Murtans.jpg
    175,9 KB · Visningar: 103

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: C1 körkort

Jag ladda ner teori lektioner iKörkort för B behörighet samt körkorts teori för
C behörighet efteråt beställde tid för prov och blev godkänd.
 

anita juurikivi

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Motala
HBK-Nr
11270
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Hej. Idag har jag klarat C1 kortet i Lidköping fick hjälp av Steninges trafikskola
Bilen ska väga mer än 4000 kg och vara minst 5 m (fyllde vatten samt utrustad
för camping )
Fick utföra kontroll före start ,lastsäkring frågestund om däck bromsar ,trycklufts bromsar.m.m.
Hälsningar Lars-Inge

Räcker det med att tanka fullt med vatten och lasta för camping? Behöver man inte lasta ex. något styckegods i garaget? Jag ska köra upp den 9 april så tankarna börjar snurra kring det. Jag är mest orolig för allt runt omkring inte så mycket kring just körningen.
Jocke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50825

Guest
Sv: C1 körkort

Hej! Det var väl ett tag sedan som ni tog C1 kortet. ( såg datumet på ert brevinlägg) Jag tänkte höra med dig som tagit C 1 kort om det är några större skillnader mot att ta ett C kort.

Vi har köpt en Morelo som har en bruttovikt på 7490 kg. Eftersom jag ej har planer på större fordon samt ej kör i yrkestrafik känns det onödigt med ett körkort för det ändamålet.

Jag har fått olika svar vart jag än vänder mig. Något förvirrande må jag säga. Vad jag förstått så kan man slippa färdskrivardelen på uppkörningen, men gäller det även på teorin? Är det mer saker som skilljer dessa olika klasser i fråga om teoriprovsdelen och kördelen? Såg efter att jag gjorde en test på nätet att det var rysligt mycket frågor om färdskrivare , bromssytem oscv för C behörighet.

Med vänlig hälsning,
Roffe
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

C kortet är mer omfattande vad avser teori samt uppkörning. Det räcker för dig att ta ett C1 kort gäller upp till 7500 kg. Hör med en körskola vilka villkor som gäller idag. Tror att de ändrats något sedan jag tog C1 för några år sedan.
Lennart
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: C1 körkort

Att ha högre behörighet utöver B körkort är läkarintyg. Om det dyker upp diabetes eller hjärtfel kan det bli problem. Det kan inträffa att det fodras läkarintyg varge år /Bernt
 
F

F.d. 30307

Guest
Sv: C1 körkort

Både teori och uppkörning är betydligt mer krävande för ett C kort kontra C1.

Teori provet för C1 är mest B frågor, ca 10-12 c frågor mest rörande last förstägning och rullnings koficient. Inget om färdskrivare o sånt, kanske va nån fråga ang bk vikt, kommer inte ihåg säker.

Uppkörningen med egen husbil eller körskolans mindre lastbilar e ju också lite lättare att framföra än en stor lastbil om man inte e van att köra sådant.

Ja pluggade några teoriprov på nätet o skrev sen provet utan problem.
Tog en lektion hos Tibble i Täby, mest för att lära mej säkerhetskontrollen o därefter uppkörning med egen husbil. Kruxet med att köra upp med egen husbil e väl kanske att du måste lasta halva tillåtna lastvikten och kunna visa hur du förstängt/surrat lasten. Att fylla vatten o sånt e inte tillåtet. Ja ställde en pall med kragar i garaget o la i ett gäng stenplattor
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: C1 körkort

Vad kostade det att ta ett C1 körkort - tänker på min son som behöver ett.
 

Kusken

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17952
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Jag lånade böcker på biblioteket för B-och C-körkort, det finns flera teori testprover på tex. telefon i appar, gratis att hämta. Körningen med egen bil var inga problem.
:mh: Hasse
 
K

Krister&Jessica

Guest
Sv: C1 körkort

Var i Norrbotten eller dess omnejd kan man ta detta C1 kort? Någon som vet, blir bara bollad till C CE Skolor med YKB utb.

Vill bara ha C1 helst behövs inge mer för mig.

MvH
 
Toppen