• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C1 körkort

F

F.d. 29989

Guest
Sv: C1 körkort

Hej Lenmar & joynyberg.

Gjorde körprovet C1 idag med godkänt. Skönt att ha det klart inför nästa säsong.
Tack för alla tips och det stämde väl med era C1 upplevelser.
Mycket B-frågor på teorin, säkerhets-genomgång och körprov gick utan problem. Min uppkörnings-inspektör var helt cool, nästan lite ointresserad. Fick fråga om däck för lastbil/C1, lätta frågor = 2-3 sidor i tungboken. Ingenting om färdskrivare.
Irriterande är att man får C-frågor via STR-portalen/dator, klarar man inte gränsen för antal rätta frågor kommer man inte till nästa svårighetsnivå = man blen tvungen att lära sig om div fordonsteknik som inte finns på C1 bilar, 3trippel boggi, BK1-3 vägar mm, mm.
Dåligt att det inte finns specifikt utbildningsmaterial för C1.
Mvh Philip
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: C1 körkort

Det tok noen år for spesifikk utbilding for C1 i Norge også, men Sverige er 15 år etter Norge og Tyskland når det gjelder C1 :D:cool::rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: C1 körkort

Alle gamle fikk C1 etter søknad, yngre måtte kjøre opp. De som ikke søkte og konverterte innen en begrenset tid får ikke automatisk C1 og må ta ny prøve.
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: C1 körkort

Fick mitt körkort våren 1974, har en husbil som har en totalvikt på 3500 kg
bilhandlarna säger att jag får köra en större är just 3500 efter som jag haft körkortet så länge, men ...... gäller C1 då ..... eller ... någon som vet
:confused::confused::confused:
mvh
Gert
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Med ett C1 kort får du köra lastbil och Pb2 upp till 7,5 ton. Med ett B körkort taget före 1 juli 1996 får du köra en PB2 med många ton, vet inte om det finns någon gräns uppåt. OBS! Du får inte ha förlorat ditt kort efter 1 juli
Lennart
 
F

F.d. 30307

Guest
Sv: C1 körkort

Ett antal frågor gällande C1 körkort.
Har nog ganska klart för mej Vad som gäller idag men vad gällde innan denna nya klass kom till.
Ni som har bil tyngre än 3500kg. Har ni c körkort eller bryr ni er inte o kör ändå, ja menar liksom innan denna nya klass kom till

Var i Stockholm eller dess omnejd kan man ta detta C1 kort
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: C1 körkort

Fördelen med ett "gammalt" B-kort är att man får köra PB-kl2 tyngre än 3,5 t utan viktbegränsning uppåt.
Med ett C1-kort är viktgränsen uppåt 7,5 t.:confused:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Hej
Jag har idag c kort och när man förnyar detta krävs läkarundersökning, synintyg mm.
Är det samma omständiga sak med det nya C1 kortet eller är det bara att som med AB att sända in ett nytt foto? Snälla svara nu bara om ni vet och inte vad ni tror.
 
F

F.d. 30307

Guest
Sv: C1 körkort

Ni som tagit C1. Räcker de o plugga lite B frågor samt last surrning
 
F

F.d. 19360

Guest
Sv: C1 körkort

Jag har kört hos Murtans i Falkenberg, de har en Eriba helintegrerad husbil som man övningskör i.

Hej!

Jag funderar på att ta C1 hos Murtans. Jag har kört mycket husbil innan och antar att ni gjort det med. Hur många lektioner fick ni ta innan ni körde upp. Jag kommer att göra teorin på distans och bara åka dit och ta körlektioner och köra upp, hur gjorde ni som tagit det där?

Vad kostade C1 till slut att ta? Jag funderar på om det är lika bra att ta en intensivkurs och ta hela C-kortet.

Mvh
Tony
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: C1 körkort

Håller på nu hos Murtans och har kört en lektion och det kommer o bli en till innan uppkörning mest för detta med fordonskontroll, färdskrivare o last surrning. Teorin klarar du lätt på distans Man gör ju ändå det mesta hemma på datorn.
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: C1 körkort

Körde hos Murtans förra våren... mkt bra och trevligt.

Det där med lastsurrning hade jag läst på men fick någon enkel fråga kring det. Inte något speciellt kring färdskrivaren. Däremot lite kring fordonskontroll, däck och lite sådant.

När du fått godkänt på teoriproven på deras hemsida så fixar det sig lätt när du gör provet på trafikverket.

Lycka till!
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: C1 körkort

Börjar fundera lite på C1 körkort, men frågan är vad summan kan sluta på? Vad har ni andra betalat för era?
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: C1 körkort

Har funderat på vad det faktiskt kostade... men minns inte riktigt.

Det blev nog åtminstone 5000 gissar jag. Minst

Inskrivning med böcker, några lektioner, teori, prov och uppkörning.

Man kan köra upp som privatist så klart. På nätet finns nog många teoritest.

Sen skulle det ändras i reglerna så att man skulle kunna köra upp med egen bil. över 3,5 ton.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: C1 körkort

Börjar fundera lite på C1 körkort, men frågan är vad summan kan sluta på? Vad har ni andra betalat för era?




Mitt C1 körkort kostade:
Jag har gått via körskola, Tibble Trafikskola i Täby där jag fick litteratur inkl "Tungboken".
Pluggade teorin hemma och gjorde kk-frågor via STR portalen/dator.
Det räckte med en körlektion tycke körskoleinstuktören Peter, därefter uppkörning.
Har för övrigt funkat mycket bra med Tibble körskola/Peter.

Här är kostnaderna för dom olika momenten:
Läkar & synundersökining 1.150:
Körkortstillstånd 220:-
Teori (kunskaps) prov 325:-
Körprov 800:-
Fotografering 80:-
Körskola, 1st körlektion + lastbil vid körprov 3.300:-
Körkorttillverkning 150:-
Summa 6.025:-

Det som är obligatoriskt kostar 1.575:-. Läkare och körskola går väl att påverka lite ner och mycket upp beroende på förutsättningar.

Jag har tagit det ganska lungt, läste teorin under semestern i somras,
prov mm nu under hösten och godkänd uppkörning 23 okt = C1 kortet klart.
Mvh Philip
 

anita juurikivi

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Motala
HBK-Nr
11270
Medlemskap
2024
Sv: C1 körkort

Hurra, idag klarade jag körprovet så nu kan jag ratta husbilen igen, den står ju fortfarande i garaget.
Kunskapsprovet var ganska så lätt få frågor om lastbil och körprovet gick också bra, har ju 47 års erfarenhet.
Trafikinspektören påstod att det kommer att bli lite enklare med att ta C1 kort,, kommer inte behövas färdskrivare samt att det går bra att använda sin husbil vid körprovet.
Lennart

Jag har en fråga ang. uppkörning. Ska snart köra upp med vår husbil. Hur lastade ni er husbil till uppkörningen ? Enl. vad jag förstår skall den vara lastad med halva maxlasten. Har ni några förslag hur jag kan lasta den? Håller på att läsa teorin och ska skriva nu på torsdag. Hoppas det går bra. Jocke
 
Toppen