• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

byte till litiumbatteri

Nackhälle

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27190
Medlemskap
2024
Hej! är det nån som vet om jag kan byta rakt av till ett litiumbatteri när jag har denna laddaren i
min husbil eller måste jag byta den?IMG_2168.JPG
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu e jag dum men vad är rekord.läge?
Inte alls, hur ska alla kunna veta vad det är, det är jag som är otydlig.

Vissa laddare är så kallade "smarta" har ibland ett Rekonditioneringsläge som är tänkt att avsulfatera bly/syra-batterier, denna funktion kan vara skadlig för ett Litiumbatteri, men din laddare har bara de 3 vanliga stegen.
Dock är den inte så stor 10A, den kommer att ladda 10A en kortare stund och känner av en relativt hög spänning från Litiumbatteriet, då växlar den till steg2 där lägger den sig på en konstant spänning på 14,4V och troligen betydligt under 10A, sen går den till steg3 som är en ren underhållsladdning. Så jag misstänker att när du tömt Litiumbatteriet lite djupare så kan du behöva starta om laddningsprocessen en eller flera gånger för att nå fulladdat bobatteri. Men det är ingen fara för ett Litiumbatteri, ifall det var det du undrade om vid ett byte.
 

Nackhälle

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27190
Medlemskap
2024
Inte alls, hur ska alla kunna veta vad det är, det är jag som är otydlig.

Vissa laddare är så kallade "smarta" har ibland ett Rekonditioneringsläge som är tänkt att avsulfatera bly/syra-batterier, denna funktion kan vara skadlig för ett Litiumbatteri, men din laddare har bara de 3 vanliga stegen.
Dock är den inte så stor 10A, den kommer att ladda 10A en kortare stund och känner av en relativt hög spänning från Litiumbatteriet, då växlar den till steg2 där lägger den sig på en konstant spänning på 14,4V och troligen betydligt under 10A, sen går den till steg3 som är en ren underhållsladdning. Så jag misstänker att när du tömt Litiumbatteriet lite djupare så kan du behöva starta om laddningsprocessen en eller flera gånger för att nå fulladdat bobatteri. Men det är ingen fara för ett Litiumbatteri, ifall det var det du undrade om vid ett byte.
Ok! Tack för informationen. Men tycker du att jag ska byta laddare och isåfall vilken rekommenderar du? Jag kan inte se på min att där finns två inställningar som master skriver i sitt inlägg. Tack så länge Peter.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ok! Tack för informationen. Men tycker du att jag ska byta laddare och isåfall vilken rekommenderar du? Jag kan inte se på min att där finns två inställningar som master skriver i sitt inlägg. Tack så länge Peter.
Du får ta bort plastkåpan för att byta inställningar, visserligen har jag 16A versionen men antar att din är lika.
Skulle jag byta blir det en Victron
 
Senast ändrad:

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Hej och grattis till dina nya batterier Nackhälle.
Jag har gjort samma sak för ett år sedan och är mycket nöjd.
Men efter en så stor investering som dessa batterier utgör, så bör man vårda dem på bästa sätt.
Mina dubbla laddare åkte ut och även de två regulatorerna till solcellerna. Såldes på Tradera.
10 A laddare som du har är på tok för klen och inte anpassad för dina nya batterier.
Jag är förespråkare för Victron och installerade en laddare 30 A.
Den laddaren har jag aldrig använt eftersom mina solceller ger tillräckligt tillsammans med generatorn när jag kör.
Bifogar bilder före och efter.
Återkom gärna om du har fler frågor.
 

Bilagor

  • 3E59AA0A-E155-4249-AA88-7D39D349697F.png
    3E59AA0A-E155-4249-AA88-7D39D349697F.png
    10 MB · Visningar: 150
  • 3F76E84C-F70B-4110-9CD5-B980D490A220.jpeg
    3F76E84C-F70B-4110-9CD5-B980D490A220.jpeg
    2 MB · Visningar: 151

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jag har fyra solceller på taket som ger 650 W.
Från fabrik var där två regulatorer, varför jag beslöt att ha kvar detta system.
Som du ser på bilden var där även två batteriladdare.
Den gångna sommaren klarade solcellerna att förse vår induktionsplatta och vattenkokare, via en inverter,
med tillräcklig kraft för att laga all mat. (Viss hjälp även från vår gasolgrill.)
Inte vid något tillfälle behövde jag koppla in Victron 30 A laddaren för att ladda våra litiumbatterier på 2 x 150 A.
Jag är imponerad över hur bra dessa batterier är.
 

Nackhälle

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Varberg
HBK-Nr
27190
Medlemskap
2024
Du får ta bort plastkåpan för att byta inställningar, visserligen har jag 16A versionen men antar att din är lika.
Skulle jag byta blir det en Victron
Hej Olof!
tänkte fråga dej om en sak till. Behöver jag tänka på nåt när det gäller att bilen laddar när jag kör som
det är nu om jag byter till litium eller det funkar som innan? Tack för alla svar av er som kan.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I stedet for din CBE lader ville jeg indsætte en dc/dc lader (booster) med lithiumladeprofil mellem generator og bodelsbatteri.
Det sikrer og god ladning og ikke mindst et ladestop når bodelsbatteriet er fuldt. Det har wt Lifepo4 batteri bedst af
Både Victron og Schaudt har gode boostere
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Hej priserna på livepo4 verkar vandra ner i pris . jag köpte nyss 2 st kepworth 100 Ah med blutoth inkl frakt för 3500kr /st, ska koppla in dom i senare, då det blir varmare. Men hur får man plats med 4 solceller på taket som aylahusbilen skriver ? .är bilen jättestor ?, är det inte bättre att ha nån mobil istället ifall det är skugga där bilen står
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jag är inte någon vän av lösa solceller. Då skall du lägga ut solceller kanske en bit från bilen, med långa kablar och därmed effektförluster. inte bra att ha snubbeltråd runt bilen. Bäst är att solcellerna ALLTID laddar.
När du kör, stannar för att handla, tanka osv.
Det optimala voro att ha lite vinkeL på solcellerna upp mot solen, och att de sedan skulle följa solens gång över himlavalvet när bilen står uppställd. Men där är vi inte än med tekniken på husbilar.
Vår bil är 840 lång och vi har 4 solceller, uppdelade på två regulatorer. Två bak och två främre solceller.
Bifogar bild från vinteruppställningsplatsen.
 

Bilagor

  • DFC0614C-2F5A-43EF-99EB-D073ACF1EC85.jpeg
    DFC0614C-2F5A-43EF-99EB-D073ACF1EC85.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 73

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej priserna på livepo4 verkar vandra ner i pris . jag köpte nyss 2 st kepworth 100 Ah med blutoth inkl frakt för 3500kr /st, ska koppla in dom i senare, då det blir varmare. Men hur får man plats med 4 solceller på taket som aylahusbilen skriver ? .är bilen jättestor ?, är det inte bättre att ha nån mobil istället ifall det är skugga där bilen står
Det finns ju olika storlekar på solceller!;)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hej priserna på livepo4 verkar vandra ner i pris . jag köpte nyss 2 st kepworth 100 Ah med blutoth inkl frakt för 3500kr /st, ska koppla in dom i senare, då det blir varmare. Men hur får man plats med 4 solceller på taket som aylahusbilen skriver ? .är bilen jättestor ?, är det inte bättre att ha nån mobil istället ifall det är skugga där bilen står
Var köpte du Kepworth med BT för 3500?
 
Toppen