Jag köpte en Adria Matrix Supreme 2020 med kontrollenheten NE350 installerad och blev nyfiken på vilka spänningar den inbyggda laddaren ger vid olika inställningar. Skickade en förfrågan till Nordelettronica utan att direkt räkna med att få något svar. Något förvånad fick jag dock snabbt filen nedan som gäller för både NE350 och NE287. Ett info-blad som många kanske finner intressant.
Utan att gå in på detaljerna vill jag ge följande allmänna rekommendation för inställning av alla laddfunktioner i HB:n med ett LiFePO4 monterat. Välj gel-läget före syra (Pb, AGM) eller, om du vill vara så säker som möjligt, även lithium-battery läget. Någon regerar kanske på varför även lithium-battery läget?
Mitt svar blir följande. Varför spänna bågen så hårt? Använder du gel-läget så når du typiskt bara 90-95 % av vad LiFePO4-batteriet klarar av att lagra men det är mycket säkert och ger fin marginal och livslängd på batteriet. Att förlita sig på att det i NiFePO4-batteriet inbyggda BMS-överspänningsskyddet skall avbryta laddningen i rätt/optimal tid är förkastligt då det skyddet endast är utformat som ett sista hinder för att skapa kortslutning och brand i batteriet.