• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Byte till lithiumbatteri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tina & BeGe

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33197
Medlemskap
2026
Jag ska byta ut dom vanliga batterierna till ett 100amp litiumbatteri. Kan jag använda orginal laddaren i min EBL 271? Vilket läge ska laddaren stå i ? syra eller gel, om det hår att använda.
Eller ska jag använda medföljande laddare, hur kopplar jag isåfall?
Skickar med lite bilder på EBL 271 samt kopplingsschema.20230313_122535.jpg20230313_123141.jpgScreenshot_20230313_142120_Chrome.jpgScreenshot_20230313_142133_Chrome.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Blir lite förvirrad men jag fick intrycket av att detta med "pekpinnar" kan gällt min tidigare kommentar men det kanske var ironiskt menat av tompan. Hur som helst så även om någonting funkar så behöver det inte vara rätt.I mitt fall laddar laddaren på Bulk charge i 16h oavsett om batteriet vill det eller inte, rätt obehagligt och osmart tycker jag.
De flesta köpet ett färdigt batteri som de vill ansluta och sen glömma bort och sitter inte och övervakar laddningen i telefonen. Då passar det sig inte att inte göra rätt tycker jag, det är en säkerhetsrisk. Man ska alltid följa batteritillverkarens rekommendationer, speciellt när det gäller litium och en smart laddare kostar inte speciellt mycket. :):msn_thumbup:

Dock är en "litiumladdare" inte "smart" jämfört med vissa avancerade bly/syra-laddare.
En litium-laddare har i princip bara 2 steg CC/CV, det viktiga är att den håller rätt spänning i CV.
En modern bly/syra-laddare "luras" av den höga spänningen i ett litiumbatteri, och avbryter CC-steget för tidigt och "tror" att batterier fulladdat. Så det fungerar så klart att ladda med ordinarie laddare, men den kan behöva många omstarter beroende på hur djupt litiumbatterier är urladdat.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Dock är en "litiumladdare" inte "smart" jämfört med vissa avancerade bly/syra-laddare.
En litium-laddare har i princip bara 2 steg CC/CV, det viktiga är att den håller rätt spänning i CV.
En modern bly/syra-laddare "luras" av den höga spänningen i ett litiumbatteri, och avbryter CC-steget för tidigt och "tror" att batterier fulladdat. Så det fungerar så klart att ladda med ordinarie laddare, men den kan behöva många omstarter beroende på hur djupt litiumbatterier är urladdat.
Absolut, min ctek laddare är inte dummare än te.x victrons med Lifepo4 läge men min ebl verkar inte vara det minsta smart, i det närmaste dum faktiskt..:p
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det du skriver om 123 SmartBms stämmer inte, den har en styrfunktion för två reläer, som skall skydda batterierna mot underspänning respektive överspänning, men laddaren skall vara inställd så att spänningen normalt inte kommer till de inställda värdena. Alltså om laddaren ger t.ex. 14,4V skall inställningen för överspänningsreläet vara t.ex. 14,6V så att reläet bara slår ifrån om det blir något fel med laddningen så att spänningen blir för hög. Frånslagsspänningen på underspänningreläet skall t.ex vara 12V så att batteriet skyddas mot underspänning. När sedan batteriet börjar laddas igen öppnas underspänningreläet när tillräckligt med ström har kommit in i batteriet. Dessa parametrar är inställbara via appen och skall anpassas till de aktuella laddarna och batteriernas parametrar.
Är det inte bms:en som styr relän?
Sen har just denna BMS en möjlighet som jag inte sett på andra.... Att du kan ställa in att den skall öppna för laddning vi typ 90%Soc.... Så visst styr denna BMS laddningen.
Sen skriver du....om laddaren ger t.ex. 14,4V..... Är du medveten om att många laddare inte har den möjligheten att ladda vid 14.4v.....utan de laddar med 14.6v.
 
F

F.d. 64253

Guest
Blir lite förvirrad men jag fick intrycket av att detta med "pekpinnar" kan gällt min tidigare kommentar men det kanske var ironiskt menat av tompan. Hur som helst så även om någonting funkar så behöver det inte vara rätt.I mitt fall laddar laddaren på Bulk charge i 16h oavsett om batteriet vill det eller inte, rätt obehagligt och osmart tycker jag.
De flesta köpet ett färdigt batteri som de vill ansluta och sen glömma bort och sitter inte och övervakar laddningen i telefonen. Då passar det sig inte att inte göra rätt tycker jag, det är en säkerhetsrisk. Man ska alltid följa batteritillverkarens rekommendationer, speciellt när det gäller litium och en smart laddare kostar inte speciellt mycket. :):msn_thumbup:
Ja det här kan man diskutera till dödagar självklart är det många olika laddare och dåligt byggda system i bilarna, vi använder våre bilar på olika sätt, individuella behov av ström.Om nu mina laddare, regulatorer m.m skulle få frispel så bryter BMS som skydd. Så som sagt så fungerar det för mej, vissa måste kanske byta många saker..
Då vi fricampar till 90% så har jag inte problemet med den interna laddaren, har dessutom kopplat bort den laddaren..
Precis som du skrivit tidigare så rekommenderar jag att koppla bort den laddaren o köpa en anpassad till batteriet..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det du skriver om 123 SmartBms stämmer inte, den har en styrfunktion för två reläer, som skall skydda batterierna mot underspänning respektive överspänning, men laddaren skall vara inställd så att spänningen normalt inte kommer till de inställda värdena. Alltså om laddaren ger t.ex. 14,4V skall inställningen för överspänningsreläet vara t.ex. 14,6V så att reläet bara slår ifrån om det blir något fel med laddningen så att spänningen blir för hög. Frånslagsspänningen på underspänningreläet skall t.ex vara 12V så att batteriet skyddas mot underspänning. När sedan batteriet börjar laddas igen öppnas underspänningreläet när tillräckligt med ström har kommit in i batteriet. Dessa parametrar är inställbara via appen och skall anpassas till de aktuella laddarna och batteriernas parametrar.
Jo en sak till.... Så har de allra flesta Bms:ar relän som styr laddning, överladding, underladdning, mm.... Både på cell nivå och som ett batteri..
Även mina båda Daly bms:ar har det.. ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det inte bms:en som styr relän?
Sen har just denna BMS en möjlighet som jag inte sett på andra.... Att du kan ställa in att den skall öppna för laddning vi typ 90%Soc.... Så visst styr denna BMS laddningen.
Sen skriver du....om laddaren ger t.ex. 14,4V..... Är du medveten om att många laddare inte har den möjligheten att ladda vid 14.4v.....utan de laddar med 14.6v.
Det var därför jag skrev "Dessa parametrar är inställbara via appen och skall anpassas till de aktuella laddarna och batteriernas parametrar."
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Albertronik's relän till bms123 är inga elektromagnetiska relän... De är också SSR relän.. ;)

Det dubbelrelä jag har är definitivt elektromekaniskt, det hörs..? Kommer från GWL.
Albertronik's relän till bms123 är inga elektromagnetiska relän... De är också SSR relän.. ;)

Då har jag ett alldeles ovanligt ljudligt SSR-relä, man hör nämligen när det sluter och bryter..? :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det dubbelrelä jag har är definitivt elektromekaniskt, det hörs..? Kommer från GWL.


Då har jag ett alldeles ovanligt ljudligt SSR-relä, man hör nämligen när det sluter och bryter..? :)
Nädå... mina smart123 relän, har 2x120A som styrs av smartbms123 i husbilen, de väsnas rejält när de växlar, en halvdöv (jag) hör dem tydligt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det dubbelrelä jag har är definitivt elektromekaniskt, det hörs..? Kommer från GWL.


Då har jag ett alldeles ovanligt ljudligt SSR-relä, man hör nämligen när det sluter och bryter..? :)
Nädå... mina smart123 relän, har 2x120A som styrs av smartbms123 i husbilen, de väsnas rejält när de växlar, en halvdöv (jag) hör dem tydligt.

Oj... Då ber jag om ursäkt.... Jag var 100 på att de var SS relän....
 

Peos10

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Gävle
HBK-Nr
23761
Medlemskap
2024
skulle bytt ut laddaren, för det första är EBL blocksladdarna väldigt dumma (iaf min 226 ifrån 2011) och för det andra så blir det inte rätt laddspänning iu de flesta fallen, även DCDC laddare istället för generatorn.

Vår EBL 226 startar ett 16h bulk-charge maraton om spänningen på batteriet sjunker under 13.8 i mer än 5 sekunder, batteriet blir kanske fulladdat igen på 30minuter men sen står laddaren yttligare 15,5 timmar på 14,3V utan att batteriet laddar någonting.. (4 timmar på lead acid inställningen). Riktigt osmart laddning med andra ord, kommer investera i en nyare smartladdare te.x victron blue smart charger med logik och inställningar för lifepo4.

Lead acid läget kanske är mer skonsamt då volt osv verkar samma men tiden för bulk-charge kortare men då riskerar man istället att stå med halvfullt batteri när laddaren går över i float charge.

Ha det fint!
Har samma utmaning med LIFEPO4 batteri installerat, om jag byter till LIFEPO4 laddare vad händer med startbatteriet, som är bly?
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Har samma utmaning med LIFEPO4 batteri installerat, om jag byter till LIFEPO4 laddare vad händer med startbatteriet, som är bly?
Lite beroende på vad du har för elblock men det vanligaste är att man kopplar bort standardladdaren helt och laddar med den nya laddaren, dvs ditt startbatteriet laddas inte (vilket egentligen normalt sett inte behövs) Men det går att bara koppla bort kablarna som går till bodelsbatteriet och ha kvar den som går till startbatteriet, då laddas startbatteriet som vanligt via elblocket och bodelsbatteriet via den nya smart laddaren. Hur man än gör så laddas inte startbatteriet av smartladdaren
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen