• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte motorolja?

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

Jag tror säkert att dom olika oljeprodecenterna tillverkar olja efter beställarnas recept men det betyder inte att den är sämre för det .Dom olika beställarna vill väl att deras oljor ska uppfylla deras krav på egenskaper .
En gång under alla år har en motor pajat på grund av oljan men det var ingen dålig olja utan den hade fel egenskaper .En VW industrimotor gasoldrift .
Jag har kört min H-D med Biltemas 20 50 syntet i många år det är en motor med rullager och nästan obefintligt oljetryck .Jag är inte snäll mot den.
Jag tror iaf att det är omöjligt för oss att säga den oljan är bättre än den andra
om man inte har ett labb
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Per Inge,
Som ett flertal har svarat, så byt oljan minst varje år, och därutöver enligt tillverkarens intervall, går ju enkelt att göra själv ifall man vill spara pengar, och är förmodligen en av de mindre posterna på husbilskontot.
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Byte motorolja?

Jag byter olja varje år i mina fordon men det svåra tycker jag är att hitta en olja som passar i alla fordon så man slipper ha olika typer hemma.
Dieselmotorer med partikelfilter kräver "rena" oljor.
Ett tips som jag kan ge är GM Dexos 2 5w/30 som i princip kan användas till allt

/Pelle
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Byte motorolja?

Tänk på att de flesta nya motorer med partikelfilter från Fiat kräver en C2 olja. En bra sådan kostar runt 200:- litern.
Skulle aldrig chansa med något för 100:- litern i en husbil för 500k > som de flesta här verkar ha.

Micke
Jag har köpt, på en tillbehörskedja, en olja som heter Castrol Magnatec 5W - 40 C3. Kan jag inte använda den då?
Har en FIAT Ducato 2,3 l från 2015.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

Man måste ha ett diagnosinstrument till detta . Det behöverer inte vara en Fiat verkstad . Men någon typ av " kedja" för en liten verkstad har i regel inte utrustning som klarar det . En billig utrustning stöder inte det lite tyngre segmentet typ iveco ducati sprinter .
Det finns säkert undantag.
Ja jag är ganska säker på att den måste återställas annat går bilen in i limp mode till slut
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

Ok det va som f-n .Är alla Fiat så.
Jag har fått berättat gör mig att lampan börjar blinka snabbare och snabbare . Och bilen går sukesivt saktare.
Tillslut in i limp mode
Detta har en verkare på en Fiat verkstad i Malmö sagt men det behöver inte va sant för det dom har haft fel förr
 
Senast ändrad:
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Byte motorolja?

Om man kör typ 600-100o mil så räcker det giivetvis att byta olja varannat år.
 
Toppen