• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte framfjädrar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Nån som kan svara på vilka hylsor/ringnycklar som behövs vid byte av framfjädrarna inklusive lossa fjädern från fjäderbenet Fiat ducato 2017 x290

Trycka ihop fjädern för byte har jag.

Ett klargörande har full koll på att fjädrarna är mycket kraftigare än en personbil

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nån som kan svara på vilka hylsor/ringnycklar som behövs vid byte av framfjädrarna inklusive lossa fjädern från fjäderbenet Fiat ducato 2017 x290

Trycka ihop fjädern för byte har jag
Tänk på att fjädrarna är mycket starkare än personbilsfjädrar, så att du har lämplig fjäderspännare för sådana krafter!
Annnars kan fjäderbytet bli väldigt spännande:twitcy:...?

Anki & Bengt

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2025
glöm inte en bra domkraft å pallbock, verktygen är inget märkvärdigt varken uppe eller nere
verkar som du har skruvat en del förut så det vanliga sortimentet räcker, gärna en muttermaskin
så går det lättare + en slägga och ett spett ta loss ok+absgivare , en kil för att "bända" isär hållaren för benet
glöm inte lossa muttern som håller drivknut annars kan man få sej en liten "överraskning"
nu kan ja inte svära på att det ser lika ut som på min 250kaross men kan inte tänka mej att det är någon
stor skillnad. . . höger sida är väldigt enkel bara bort med en massa plast. värre med vänster när du skruvat bort
plasten där så har du ett virrvarr av kablar,kretskort så innan du river ner det för att komma åt muttrarna till tornet
så ta foton så att du ser var kontakter o dyl sitter, har för mej att den inre muttern satt lite trixigt till
tornmuttrarna är det sista du skruvar bort och det första du sätter tillbaka, bör vara två personer vid ur å i montering
av tornen då man inte kan se vad som händer på utsidan utan nån som tar emot när benet lossnar i toppen
glöm inte va Montreal skrev om spännare , det är en hiskelig kraft på fjädern både vid ur som i när du monterar
låna gärna en spännare från nån verkstad om du har möjligheter, det är inget svårt jobb egentligen bara en del skruvning
du byter bägge sidor på en dag med en hel del raster
på min bil gjorde det cirka 8cm köpte lesjöfors extra förstärkta blev en klar förbättring
lycka till mvh Bengt.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
glöm inte en bra domkraft å pallbock, verktygen är inget märkvärdigt varken uppe eller nere
verkar som du har skruvat en del förut så det vanliga sortimentet räcker, gärna en muttermaskin
så går det lättare + en slägga och ett spett ta loss ok+absgivare , en kil för att "bända" isär hållaren för benet
glöm inte lossa muttern som håller drivknut annars kan man få sej en liten "överraskning"
nu kan ja inte svära på att det ser lika ut som på min 250kaross men kan inte tänka mej att det är någon
stor skillnad. . . höger sida är väldigt enkel bara bort med en massa plast. värre med vänster när du skruvat bort
plasten där så har du ett virrvarr av kablar,kretskort så innan du river ner det för att komma åt muttrarna till tornet
så ta foton så att du ser var kontakter o dyl sitter, har för mej att den inre muttern satt lite trixigt till
tornmuttrarna är det sista du skruvar bort och det första du sätter tillbaka, bör vara två personer vid ur å i montering
av tornen då man inte kan se vad som händer på utsidan utan nån som tar emot när benet lossnar i toppen
glöm inte va Montreal skrev om spännare , det är en hiskelig kraft på fjädern både vid ur som i när du monterar
låna gärna en spännare från nån verkstad om du har möjligheter, det är inget svårt jobb egentligen bara en del skruvning
du byter bägge sidor på en dag med en hel del raster
på min bil gjorde det cirka 8cm köpte lesjöfors extra förstärkta blev en klar förbättring
lycka till mvh Bengt.
Men det jag kollat så är det 4 bultar där nere och 3 bultar i toppen. Man lossar aldrig drivaxeln el nått annat

Anki & Bengt

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2025
Passa dej bara så att inte drivaxel rycks ut när du lossat tornet nertill för hjulspindeln
har en tendens att sträva utåt samt framåt eller bakåt sitter bara fast i spindelled +styrled +bromsslang och absgivare
. . . var precis ute och tittade på min framvagn, vi har inte lika fastsättning nedre fäste på tornet då på min sitter det bara en genomgående bult men som jag skrev förut det är inget svårt jobb mvh Bengt.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Passa dej bara så att inte drivaxel rycks ut när du lossat tornet nertill för hjulspindeln
har en tendens att sträva utåt samt framåt eller bakåt sitter bara fast i spindelled +styrled +bromsslang och absgivare
. . . var precis ute och tittade på min framvagn, vi har inte lika fastsättning nedre fäste på tornet då på min sitter det bara en genomgående bult men som jag skrev förut det är inget svårt jobb mvh Bengt.
Har koll på detta blir ett spännband för att hålla fast det så det inte åker ur

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Trycka ihop fjädern för byte har jag.

Ett klargörande har full koll på att fjädrarna är mycket kraftigare än en personbil
Det blir lite konstigt när du går tillbaka i inläggen och skriver in sådant som har diskuterats senare?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo jag ändrade för att få bort sånt som inte har med mitt inlägg å göra. Men är ju fortfarande ingen som svarat på min fråga. Inte ens du
Nej , men du ställer ju ändå till det i tråden, men jag skall inte störa mera!
Och om du är så duktig att du inte vill ha hjälp eller råd som kommer av ren omtänksamhet, så måste du väl kunna kolla vilka verktyg du behöver själv, det är ju inte precis någon rocketsience. Ta ned undersidan på instrumentpanelen så ser du de övre bultarna. och lägg dej ned under bilen så ser du de nedre..?

Anki & Bengt

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2025
6 svar men ingen har svarat på frågan!
Har du en sådan bil tycker jag du skall gå ut och mäta så att alla får veta dimensioner på bultarna
men var beredd på att skruva ner en hel del plast.
så här tänkte jag . . . har man ambitionen att reparera något så bör man kanske ha ett visst intresse av att ha något mer än en skiftnyckel
och en skruvmejsel i verktygslådan . . . . nämner sedan han att han har riktiga fjäderspännare då är inte jag orolig för att det saknas
standardhylsor/nycklar i hans verktygsbox. . . . . . . . Hmm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen