• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte drivrem. Kostnad?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Ser illa ut men är nog inte allt för farligt. Skulle remmen gå av börjar laddningslampan att lysa som en bra indikator. Men det går naturligtvis ej att fortsätta färden på grund av att kylvattencirkulationen försvinner.
För övrigt så består den undre delen av remmen, där ribborna finns, enbart av gummi. Den övre, plana delen av remmen innehåller däremot även en kord som ger den egentliga hållfastheten.
(I en kamrem däremot finns det kord även i kammarna.)

Men visst är det kris om remmen går av någonstans i "vildmarken".:)

Bilen går då inte ens att bogsera (om man inte är väldigt armstark) eftersom även styrservot lägger av.

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Ser illa ut men är nog inte allt för farligt. Skulle remmen gå av börjar laddningslampan att lysa som en bra indikator. Men det går naturligtvis ej att fortsätta färden på grund av att kylvattencirkulationen försvinner.
För övrigt så består den undre delen av remmen, där ribborna finns, enbart av gummi. Den övre, plana delen av remmen innehåller däremot även en kord som ger den egentliga hållfastheten.
(I en kamrem däremot finns det kord även i kammarna.)

Men visst är det kris om remmen går av någonstans i "vildmarken".:)
----------------------------------------------------------

Håller med fullständigt. Det skall gå mycket långt bortom lite torrsprickor för det mesta innan en rem går av så bilen inte funkar längre. I de värsta fallen så kan remmen ha delat på sig på längden och delvis trasats sönder men det finns ändå tillräckligt mycket kvar av förstärkningarna inne i remmen för att allt skall funka och förhoppningsvis fortsätta funka till nästa sevice då någon borde upptäcka felet.

Jag förstår faktiskt inte riktigt, är det den här satsen som även innehåller remmen till luftkond. som kostar 700:- på internet som kan kosta 13.500:- på en firma att köpa och få dit. Eller är det t.o.m. bara "generatorremmen" som är 1170mm.lång och kostar ca. en hundralapp som de ökar på med upp till 13.400:- vid deb.
Kan det verkligen vara så besvärligt att byta, eller är det några uppgifter som saknas.

Flerspårsremssats.
1 x Flerspårsrem
1 x Spännrulle, kuggrem
1 x Flerspårsrem
1 x Spännrulle, kuggrem
Pris: 746:-

Fundersam JANKRO.
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Har samma bil Frankia 840 GD 2008
Betalade 1500:- för samma jobb:yes:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Har samma bil Frankia 840 GD 2008
Betalade 1500:- för samma jobb:yes:


Samma jobb?
"den långa remmen (hopprepet)som driver servo generator m.m. AC-remmen byttes också och en spännrulle och en löprulle"

Grattis om du fick det för 1500:-


Här vore det väl på sin plats att man tog fram räkningen och tittade på priset på delar respektive arbete. Trådskaparens pris låter dock sanslöst.
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Pooldigger.

Det låter nästan för bra. Är det inte bara materialkostnaden?

Janne
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Hej En kort fråga kan du ge oss namnet på företaget i Kungsbacka så att vi inte råkar ut för samma skämt som er. MVH Roger
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

"Hej En kort fråga kan du ge oss namnet på företaget i Kungsbacka så att vi inte råkar ut för samma skämt som er. MVH Roger"

Hej Roger
Jag väntar med det eftersom jag bestridit fakturan och vill ha deras svar först. När det är klart kan jag ge er namnet på företaget oavsett hur det går. Ok?

Mvh
Janne
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Hej, ja det är på tok för mycket för att byta de remmarna. Skruvar själv en del med Fiat på märkesverkstad och vet man vad man håller på med och har bilen på lyft så bör det inte ta en timma ens att byta de sakerna.
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Hej
Gäller det även på helintegrerade bilar. Det ser ju inte ut som att man kommer åt mycket från motorhuven. Väldigt trångt tycker jag att komma åt någonting. Kanske från hjulhuset??

Mvh
Janne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Om jeg husker rett så må den remmen byttes fra undersiden uansett, så det blir igjen forskjell for helintegrert. Men har du ikke en lyft som klarer bilen så blir det problemer :D
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Tack för alla svar , nu har jag lite mer kött på benen när jag diskuterar med "min"verkstad. Och Anders , Man borde ju åka till Mjölby när man behöver service m.m. på husbilen . Underbart att vara med i den här klubben.

Mvh

Janne
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Ja, min tanke är inte bara att hjälpa Östgötarna med tips om rätt pris på Service på våra bilar!
Även så kan dessa priser som jag har fått tillstånd och hjälp med att lägga upp under HBK förmåner kanske fungera som ett underlag vid samtal om pris med andra verkstäder i vårt avlånga land.

Jag har ingen personlig anknytning till denna Mekonomen verkstad mer än att jag gillar de två unga killarna som har satsat på att även kunna ta in våra "klunsar" på en lift. Tyvärr så är porthöjden begränsad till 3,2meter så det kanske är läga att kolla höjden innan tidsbeställning.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

"Hej En kort fråga kan du ge oss namnet på företaget i Kungsbacka så att vi inte råkar ut för samma skämt som er. MVH Roger"

Hej Roger
Jag väntar med det eftersom jag bestridit fakturan och vill ha deras svar först. När det är klart kan jag ge er namnet på företaget oavsett hur det går. Ok?

Mvh
Janne
Något nytt?
//Eric
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Hej, även med dagens prissättning på verkstadsarbete så kan man väl inte ta mera än 4000:- för det rembytet, (inkl. rem) :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Hej
Ja, först var jag och fick en offert hos Varla bil(auktoriserad Fiat i Kungsbacka)och fick ett pris på 1800 kr för endast rembyten. Glömde att nämna spännrulle och löprulle tyvärr. När jag sen pratade med min verkstads ägare Dennis på Dennis Maskin sa de att det tydligen hade strulat mycket med just spännrulle/löprulle och hade tagit lång tid. Men han ändrade priset till: material ca 1600 plus arbete ca 1000 kr. Jag blev nöjd med det. Kan också nämna att jag har flera bekanta som servar sina bilar där och är mycket nöjda. Min svärfar servade sina lastbilar där också, fick vara med under arbetet och hade bara gott att säga om denna verkstad. Okey, kanske något var extra besvärligt med min bil och jag bad inte om offert på rembytet, endast servicen. Nästa gång ska jag vara noga med att få offert på allt, även småjobb.

Mvh
Janne
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Om det är en 2,8 JTD fiat är arbetstiden för rembyte 0,5 tim. AC-remmen måste man plocka bort i alla fall för att kunna byta generatorremmen, endast AC-remmen kräver 0,25 tim arbete. Plussa på 10 min in och utkörning.
(Har tjyvkollat i Autodata hos en kompis.)
 
Toppen