• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte drivrem. Kostnad?

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Hej alla
Är det någon på forumet som har låtit byta drivrem på liknande bil som vi har (Frankia 840 årsm. 07) Vad har det kostat er? Jag kände mig rejält uppkörd när jag fick se fakturan.

Mvh Janne
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

OM du med drivrem menar kamaxelrem så kostar ett byte i Mjölby 6800kr, då ingår arbete, ny vattenpump plus spännare och glykol.

Vad fick du ge?
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Hej
Nej inte kamaxelrem, bilen har kedja. Det handlar om den långa remmen (hopprepet)som driver servo generator m.m. AC-remmen byttes också och en spännrulle och en löprulle. Ca 8000 kr!!
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Hej vad heter den verkstaden som har så bra pris.Jag har ett pris på samma delar som DU beskriver på 13500KR.
MVH
Stbereva
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Det är en verkstad i Kungsbacka. Tycker ändå att det verkar för mycket. Reservdelar under 2000 kr, alltså skulle arbetet ta 7-8 timmar. Är det verkligen rimligt. Kamkedjebyte kostar ju mindre men borde vara mer jobb. Eller har jag missuppfattat. Vad har du för bil ?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Jag tror inte man får 8 timmars jobb utfört av en seriös verkstad för 6000kr.
Misstänker att dom måste upp i 1500-2000kr/tim för att täcka alla kostnader.

Är 3-4 timmar rimligt?
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Hej
3-4 timmar låter mer rimligt för mig, skulle innebära att arbetskostnaden hamnar på ungefär 3000 kr och totalkostnaden på 4700 kr. Denna verkstad tar ca 825/timma. Så jag känner mig blåst.

Fler som har erfarenhet?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Det här låter ju helt vansinnigt det ni berättar om byte av planremmen.

Jag måste absolut titta in i ett sådant motorutrymme nästa gång jag får tillfälle.

De gånger jag bytt en själv, har jag gjort det på 15min, (dock ingen på Fiat).
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

En varning.
Har ni en bil med 3 liters motorn från 07-08 så kolla så kolla att drivremmen (fläktremmen som det hette förr) är i bra skick eller bytt.
Kolla även på de bilarna med mindre motor.

När verkstaden lyft ut vår motor som är från 07 så man såg remmen, så är det ren tur att den inte gått av.
Den är full av torrsprickor.

DSCN2680.JPG
Det är remmen närmast på bild det gäller.
Klicka på bilden och förstora den så ser man sprickorna.

Om man ser på bilden här, kan det inte va något större arbete att byta den remmen, förutom det kan va lite bökigt när motorn sitter på plats.
Om det nu är bara remmen som ska bytas.
Krister.
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Om jag bytt min "fläktrem" på verkstad och de ville ha mer än 700:- för det. (ny Rem=200:) då hade jag nog skickat in honom i nästa månad ;)

Arbetet är ju ingen raketforskning direkt, Det är dags att säga nej till ockrarna.
Min växellåda började läcka olja.. Mercedes ville ha 4880:- för att byta en trasig packning o fylla 7-liter olja. Jag åkte till nästa ställe, de ville ha 1200:- för samma jobb inkluderat samma olja. 3680:- billigare och det skiljer knappt 2-km i distans mellan de två verkstäderna, den billigare är mer centralt i Göteborg än Mercedes.

Varför skall jag betala VD:s nya bilar o lyxkonsumtion? Man behöver inte flera avdelningar på en verkstad, Marknadsföring, ekonomi, personal chefer mm. Det räcker faktiskt med en duktig mekaniker eller två. Hellre att jag betalar mer och ser att det tillfaller de som gör jobbet.


//Freddy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Jag har väldigt svårt att föreställa mej att en proffsmekaniker behöver mer än 1 timma för att byta aggregatremmen inkl. spännare, sedan kanske ytterligar 1/2 timma för in och utkörning m.m. Ni som har fått priser på flera tusen, är detta verkligen allt som har offererats, eller ingår fler arbeten? :wideeyed:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Har förstått att motorn behöver lös en aning.

Leif
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

För kamremsbyte på bilar med kamrem, ja, men knappast för att byta aggregatrem?
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

På min Frankia var det byte drivrem och spännrulle, AC-rem och löprulle. Material ca 1600. Resten arbetskostnad.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Du skulle nog ha frågat om pris innan.
Det verkar vara riktigt dyr arbetstid för att byta två remmar.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Borde tydligen vara en självklarhet att få kostnadsförslag innan man lämnar bilen till en verkstad.
Läge för rotavdrag för bilreparationer.:D
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Var det asfaltsarbetare/takrengörare som gjorde jobbet??
:swoon:
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

Är det ingen i klubben som fått samma jobb utfört på en helintegrerad bil med 3-liters motor så man kan få en prisjämförelse??

Mycket tacksam för era erfarenheter

Janne
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byte drivrem. Kostnad?

En varning.
Har ni en bil med 3 liters motorn från 07-08 så kolla så kolla att drivremmen (fläktremmen som det hette förr) är i bra skick eller bytt.
Kolla även på de bilarna med mindre motor.

När verkstaden lyft ut vår motor som är från 07 så man såg remmen, så är det ren tur att den inte gått av.
Den är full av torrsprickor.

Visa bilaga 98958
Det är remmen närmast på bild det gäller.
Klicka på bilden och förstora den så ser man sprickorna.

Om man ser på bilden här, kan det inte va något större arbete att byta den remmen, förutom det kan va lite bökigt när motorn sitter på plats.
Om det nu är bara remmen som ska bytas.
Krister.

Ser illa ut men är nog inte allt för farligt. Skulle remmen gå av börjar laddningslampan att lysa som en bra indikator. Men det går naturligtvis ej att fortsätta färden på grund av att kylvattencirkulationen försvinner.
För övrigt så består den undre delen av remmen, där ribborna finns, enbart av gummi. Den övre, plana delen av remmen innehåller däremot även en kord som ger den egentliga hållfastheten.
(I en kamrem däremot finns det kord även i kammarna.)

Men visst är det kris om remmen går av någonstans i "vildmarken".:)
 
Toppen