• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte av taklucka FIAMMA

stefan.

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
35819
Medlemskap
2025
Takluckan på vår gamla Burstner I532 år 1999. Har gått sönder. Har köpt en ny för montering.
Min fråga är vad skall jag täta med är silikon marin bra eller??? Kan man köpa tät band?
Stefan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
När du/om du köper Butyltätning på "patron" så köp ett "fint" fabrikat. Det finns flera jättefina fabrikat med namn som inte finns till för allmänheten, men Sika och Bostik är ok. Bra sorter finns ofta hos campingbutiker.
Bra butylmassa håller sig seg och kladdig jättelänge och tätar för den förblir elastisk.
Lägg dit ramen när du är klar med inpassningen och tejpa med bred maskeringstejp några m.m. utanför luckans plastram på taket, när du sedan lagt på rätt mycket butyltätning och tryckt ner ramen och fäst den enligt instruktioner, ta något typ ett utgånget kontokort eller liknande och "skär" utmed kanterna på luckramen, så du delar på den butyl som pressats ut på tejpen och den som sitter i kläm, så det enkelt går att ta bort tejpremsorna med det överblivna kladdet på. Om man vill jämna till det som är kvar så gäller vatten med diskmedel som på andra kladdiga varor. Blir det mycket kladd så funkar lacknafta och trasa bra.
Silikon skall absolut inte användas till sådan tätning.
Och om inte Biltema senaste tiden har gjort om sitt recept på butyl så skall man inte heller använda det, för det som har funnits där övergår till någon grynig vaxliknande konsistens efter några år.

M.v.h. JANKRO.

Toppen