• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Byte av stötdämpare bak

MichaelW

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12355
Medlemskap
2024
Hej,
Önskar lite hjälp. Vänster stötdämpare bak läcker olja, så jag tänkte beställa nya från ngn onlineshop och lämna in på den på verkstad.
Problemet är att jag får upp sida efter sida med dämpare när jag söker på min husbil på ex autodoc.
Det är en Burstner Brevio bygg på Fiat Ducato 250. 2.3 D 130 Multijet.
Mätte mina dämpare till ca 460 mm mellan öglorna när den står parkerad. Ska jag välja gas, el oljetryck? Något märke som är att föredra?
Har fått pris från en verkstad, men tänker att det blir billigare att köpa dämpare själv!?
Tacksam för svar
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej,
Önskar lite hjälp. Vänster stötdämpare bak läcker olja, så jag tänkte beställa nya från ngn onlineshop och lämna in på den på verkstad.
Problemet är att jag får upp sida efter sida med dämpare när jag söker på min husbil på ex autodoc.
Det är en Burstner Brevio bygg på Fiat Ducato 250. 2.3 D 130 Multijet.
Mätte mina dämpare till ca 460 mm mellan öglorna när den står parkerad. Ska jag välja gas, el oljetryck? Något märke som är att föredra?
Har fått pris från en verkstad, men tänker att det blir billigare att köpa dämpare själv!?
Tacksam för svar
Brukar vara lätt jobb att göra själv. En bult uppe. En nere. Spraya rostolja dagen innan.

Skulle valt dämpare med gas
 

MichaelW

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12355
Medlemskap
2024
Brukar vara lätt jobb att göra själv. En bult uppe. En nere. Spraya rostolja dagen innan.

Skulle valt dämpare med gas
Tack Tompan,
Ja, jag har sett ngr youtube-videos ang byte av dämpare . Verkar inte alltför komplicerat att göra själv.
Angående längden på dämparen, där min är ca 460mm, så har tex AL-KO 204693: Max. Length [mm]: 476. och Min. Length [mm]: 315
Kan det vara rätt storlek för min bil?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack Tompan,
Ja, jag har sett ngr youtube-videos ang byte av dämpare . Verkar inte alltför komplicerat att göra själv.
Angående längden på dämparen, där min är ca 460mm, så har tex AL-KO 204693: Max. Length [mm]: 476. och Min. Length [mm]: 315
Kan det vara rätt storlek för min bil?
Du kan nog skriva in dit vin. Nr eller reg nr så blir det säkert rätt. Beställer filter och delar från Tyskland. Mycket billigare inkl. Frakt än i sverige trots att det är kända märken typ Bosch champion mm.

Längden kan jag inte svara på då jag har fiat shassi. Tips. När du byter. Använd domkraft och lyft lite för att få dämparen fullt utdragen men hjulet behöver inte sväva.

Lättare då att demontera och montera dämparna
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om jag inte missminner mig är det ingen skillnad på dämpningen i en oljedämpare och en gasdito.
Gasdämparen är också oljefylld men innehåller gas som ska minska risken att man får bubblor i oljan vid hård körning (vilket medför sämre dämpning).
I en husbil duger det med oljedämpare (om du inte kör som rallykalle).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fördel med gasdämpare är att de har en inbyggd "lyftkraft".
Jag bytte till kraftigare gasdämpare bak på husbilen för några år sedan, min lokala dämparverkstad Välkommen till Sellholm Tuning byggde dem.
Jag var tvungen att använda garagedomkraft för att trycka dem på plats, samt bra dämpning i dem.

IMG_20200403_133200.jpg
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack Tompan,
Ja, jag har sett ngr youtube-videos ang byte av dämpare . Verkar inte alltför komplicerat att göra själv.
Angående längden på dämparen, där min är ca 460mm, så har tex AL-KO 204693: Max. Length [mm]: 476. och Min. Length [mm]: 315
Kan det vara rätt storlek för min bil?
Om din är 460 när bilen står på marken ?? så verkar det underligt om maxlängd bara skulle vara 476 faktiskt. Men om bilen är upphissad så hjulet hänger ner så kan det stämma.
Om man inte är säker på att hitta rätt dämpare med bilnummer eller typ. så kan det vettigaste vara för att säkert få rätt, att ta loss en och kolla både hoptryckt och utdragen längd på den gamla. Även om de är gamla så kan de ha viss självsträvan att sträcka ut sig när de är lösa.
Lite jobb naturligtvis, men ändå enklare än att få fel när man skickar efter.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om din är 460 när bilen står på marken ?? så verkar det underligt om maxlängd bara skulle vara 476 faktiskt. Men om bilen är upphissad så hjulet hänger ner så kan det stämma.
Om man inte är säker på att hitta rätt dämpare med bilnummer eller typ. så kan det vettigaste vara för att säkert få rätt, att ta loss en och kolla både hoptryckt och utdragen längd på den gamla. Även om de är gamla så kan de ha viss självsträvan att sträcka ut sig när de är lösa.
Lite jobb naturligtvis, men ändå enklare än att få fel när man skickar efter.

M.v.h. JANKRO.
Bra ide. Och då räcker det att bara lossa det nedre fästet tillfälligt för att mäta längden.
 
Senast ändrad:
Toppen