• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av kylskåp

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Kan detta vara något att satsa på när det gammla sjunger på sista versen?
 

Bilagor

  • ehs2212x (1).pdf
    253,1 KB · Visningar: 309

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag köpte härifrån... skåp dörrarna går att öppna båda håll .... bra priser.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Förlåt, skickade fel bild.
Det jag vill ha är ett kompressorskåp som går på 12V. Typ detta, vad behöver man göra för att få det att fungera i en husbil? Byta batteri vilka skall man ha då? En bättre laddare ? Grövre kablar? El verk? Thetford T1152, 12 Volt,
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
I båtar har man nästan alltid kompressor_kyl. Ofta med s k ASU funktion som innebär att den kyler mer när tillgången på el är stor.Laddning med motorns generator eller solceller när 230 V inte finns.
Båtaffärer har mycket för husbilar.
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Har precis ett sånt i vår Adria plåtis, otroligt nöjd. 100 w solcell och 96 Ah skanbatt litium.kör ofta på ”night mode”, förutom när kylda drycker ska hämtas titt som tätt... som lägst var vårt batteri nere på 47% efter 4 dygn ifrankrike i höstas, utan 230v. Hörs nästan inte att det går.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Är kylen kopplad bara till ett speciellt litium batteri eller går de5 batteriet också till andra saker i bodelen?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har precis ett sånt i vår Adria plåtis, otroligt nöjd. 100 w solcell och 96 Ah skanbatt litium.kör ofta på ”night mode”, förutom när kylda drycker ska hämtas titt som tätt... som lägst var vårt batteri nere på 47% efter 4 dygn ifrankrike i höstas, utan 230v. Hörs nästan inte att det går.

Stod ni alltså stilla i fyra dagar? utan att ladda?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Boanke!
Jag ser att det är stor skillnad på priser på kompressor kylar.
Denna hittade jag som är lite mindre men priset är ju 10-11tusen mindre.
Vad är skillnaden?
I texten står ju också lite extra fakta ang hur mycket dessa kylar drar per timme och dygn.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Hej Boanke!
Jag ser att det är stor skillnad på priser på kompressor kylar.
Denna hittade jag som är lite mindre men priset är ju 10-11tusen mindre.
Vad är skillnaden?
I texten står ju också lite extra fakta ang hur mycket dessa kylar drar per timme och dygn.

Skulle kanske räcka volym mässigt men det går inte med högerhängt.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det vi har nu är på 190 liter men vi kan gå ner lite på volymen.
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Vårt batteri är kopplat till ebl, inget spec draget för kyl eller så, allt var orginalmonterat när vi köpte bilen ifjol. Enda var att jag tog ur Agm o satte in lithium, inga andra omkopplingar eller så. Till Montreal.. vi stod ju i sol hela dagarna så solcellen laddade ju det som nästan försvann från kylen, inget annat drar ju el i det läget..
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Har nu konsulterat min bättre hälft och hon är av åsikten att det är bra med valmöjlighet angående driften.
Det får således bli ett absorptions skåp, vi har tittat på Dometic RMD10.5xt. Bredd och höjd mått stämmer precis och förmodligen djupet. Men hur det är med ventilations gallerna på utsidan vet jag inget om. Är det någon här som har ett sådant skåp och kan mäta hur luckorna sitter i förhållande till skåpet och måttet på luckorna så blir vi väldigt tacksamma, helst så fort som möjligt då jag behöver lägga bestllningen i morgon bitti för att få det innan semestern är slut.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag köpte härifrån... skåp dörrarna går att öppna båda håll .... bra priser.

vad hade ni för skåp innan?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
vad hade ni för skåp innan?
Vi hade en en dometic men den gick sönde sen köpte vi en Autoterm kompressorskåp 145 L men när vi fri gampdet 3-4 molniga dagar så räckte inte EZA140A litniumbatteri med 240A solpanel den drog ca 24 A/24h sålde den och köpte Dometic RMD10.5 vi tycker att det är bättre att ha tre energialternativ än ett.
 
Senast ändrad:
Toppen