• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte av kylpasta i kylskåp.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har ett litet domestic kylskåp från 2022.

Är detta ett nytt förfarande? Min erfarenhet är att kylpasta ska vara kletig. Framför allt om den bara är 3-4 år gammal.
Hej, ja kylpasta torkar till vartefter men som torrt spackel brukar det inte vara ens efter 25 år, kanske som hårt stearin som börjar att spricka eller så.
Alufolien kan ev. vara för att pastan inte skall limma fast kylflänsen, men det verkar ju inte vara någon fara.
Svårt att råda, men jag skulle nog satsa på ny pasta utan alufolie. Någon hade väl en idé om att folien skulle vara där, frågan är väl varför, för kontakten mellan rör och fläns måste ju bli bäst utan något som ligger mellan, men det skulle väl kunna vara typ grillfolie eller liknande i så fall, men du skulle nog pröva utan folie.

M.v.h. JANKRO.

chakan

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
33652
Medlemskap
2025
Det skulle allt vara intressant att få se en bild av hur det ser ut i verkligheten, jag har heller inte sett hur det ser ut i ett sådant skåp.
För min del hade jag nog känt på hur styvt röret är, och om det kändes tillräckligt medgörligt kratsat bort 5mm isolering där bakom,
förutsatt att flänsen är monterad på ett sådant sätt att den kan trycka in röret.
Hej
Följde Jankros förslag, skar bort ca1cm lite fasat mot röret, upp i svängen så gott det gick ( glömde tyvärr att ta bilder efteråt innan jag återmonterade plattan) fyllde sedan upp denna och täckte röret i sin helhet med pastan, är nu i Kroatien och har ett ” nytt skåp jämfört med förra året, har också monterat 2 utsugsfläktar upptill och kanske överkurs sitter en mindre nedtill som blåser upp genom flänsarna,
Som mest har det varit + 36 ute och ännu har det inte över + 8 och frysta varor är stenhårt,
Men vi har en separat kompressorbox med till drycker mm så man slipper öppna kylen mer än nödvändigt,
Skåpet är sen -12 så det får väl duga ett tag till

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,9 MB · Visningar: 41
  • att.IYWu9v6LpYAjbav5w2F7aF88aQpE0A8GHAFqenoHVcw.jpeg
    att.IYWu9v6LpYAjbav5w2F7aF88aQpE0A8GHAFqenoHVcw.jpeg
    52,8 KB · Visningar: 41
  • image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Visningar: 42
  • image.jpg
    image.jpg
    1,9 MB · Visningar: 42

DanneB

HBK Medlem
Kommun
luleå
HBK-Nr
28310
Medlemskap
2025
Hej, ja kylpasta torkar till vartefter men som torrt spackel brukar det inte vara ens efter 25 år, kanske som hårt stearin som börjar att spricka eller så.
Alufolien kan ev. vara för att pastan inte skall limma fast kylflänsen, men det verkar ju inte vara någon fara.
Svårt att råda, men jag skulle nog satsa på ny pasta utan alufolie. Någon hade väl en idé om att folien skulle vara där, frågan är väl varför, för kontakten mellan rör och fläns måste ju bli bäst utan något som ligger mellan, men det skulle väl kunna vara typ grillfolie eller liknande i så fall, men du skulle nog pröva utan folie.

M.v.h. JANKRO.
Tack för ditt svar.

Som sagt så skåpet sitter i en årsmodell 22 så borde inte vara så pass mycket äldre men pastan var verkligen stenhård och smulades sönder till småbitar och pulver bara jag rörde på det med fingertoppen.

Jag har nu applicerat ny kylpasta, dometics egna, utan alufolie. Ska bli kul att se hur det blir. Och just nu behöver man inte åka söderut för att testa högsommarvärme. +31 hemma i Luleå just nu :)

Toppen