• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte av generatorn

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.774
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Hej...

Är just nu i Grekland och skall byta till en kraftigare generator... Hade en överenskommelse med en verkstad här... Men så backade de ur...
Och hänvisade mig till Fiat.... Som genast tog ett mycket högre pris för demontering och montering...

Så nu undrar jag.... Är det svårt att göra jobbet själv... Tänker då på åtkommligheten mm.... Typ höger hjul av... Plast skyddet under motorn av, batteriet ut.. mm.
Eller är det enklare.....
När jag tittar ner så ser jag en del av generatorn, och tvivlar på att man kan göra jobbet uppifrån...

Eller är jag helt utlämnad till en verkstad..?

Tusen tack på förhand
 
Hej...

Är just nu i Grekland och skall byta till en kraftigare generator... Hade en överenskommelse med en verkstad här... Men så backade de ur...
Och hänvisade mig till Fiat.... Som genast tog ett mycket högre pris för demontering och montering...

Så nu undrar jag.... Är det svårt att göra jobbet själv... Tänker då på åtkommligheten mm.... Typ höger hjul av... Plast skyddet under motorn av, batteriet ut.. mm.
Eller är det enklare.....
När jag tittar ner så ser jag en del av generatorn, och tvivlar på att man kan göra jobbet uppifrån...

Eller är jag helt utlämnad till en verkstad..?

Tusen tack på förhand

Jag har precis bytt generator på vår bil, med bilen på pallbockar, och det finns egentligen bara ett sätt att komma åt att byta och det är underifrån, liggande på rygg, det är mycket trångt och generatorn går bara att få ut över framaxelbalken bakåt, vissa bultar är mycket svåråtkomliga.
Att göra det liggande på rygg under bilen är mycket bra mag- och nackmuskelträning. :wideeyed: ;)
 
Jag har precis bytt generator på vår bil, med bilen på pallbockar, och det finns egentligen bara ett sätt att komma åt att byta och det är underifrån, liggande på rygg, det är mycket trångt och generatorn går bara att få ut över framaxelbalken bakåt, vissa bultar är mycket svåråtkomliga.
Att göra det liggande på rygg under bilen är mycket bra mag- och nackmuskelträning. :wideeyed: ;)

Tusen tack för ett tydligt svar, då kan jag nog glömma att göra det själv... Då jag har tre dåliga ryggkotor... :msn_sad:.. Och inga bockar så jag kan stå rakt... Ej heller för att ligga under bilen... :(
Och som vanligt så hjälper säkert inte mina hundar mig.. :(

Men jag vill gärna testa och se om jag själv klarar av jobbet... Så fortsättning följer ;)
 
Tusen tack för ett tydligt svar, då kan jag nog glömma att göra det själv... Då jag har tre dåliga ryggkotor... :msn_sad:.. Och inga bockar så jag kan stå rakt... Ej heller för att ligga under bilen... :(
Och som vanligt så hjälper säkert inte mina hundar mig.. :(

Men jag vill gärna testa och se om jag själv klarar av jobbet... Så fortsättning följer ;)
Det gäller att ha justa verktyg. Sexkants hylsor annars är risk att man förstör muttrar och bultar. Runddragna muttrar det är inget kul, ännu värre om det är trångt.
Block nycklar med spärr kan underlätta. Det finns helt raka blocknycklar, de fungerar inte bra. Det finns nycklar som är lite böjda vid ringdelen, de fungerar mycket bättre.

Sen om knoppen hänger med men inte kroppen. Det känner man bäst själv.
Vissa är envisare än andra.

Ett tips. Det kan vara bra att ta lite bilder med kameran innan du eventuellt sätter igång. Då är det lättare att planera bytet eller om det strular.

Vid behov kan det vara bra att rengöra remskivorna med tex brakeclean.
Man får vara lite försiktig och akta eventuella lager för vätskan.
 
Jag har nu tid på att planera och kolla, eftersom vädret är just nu inte det bästa här nere i Gr. och generatorn tar lite tid innan jag har den...
Vad tror ni... Om jag inte kan få en 25mm² kabel här nere, kan man då lägga på typ två 16mm² kablar...
 
Visst går det! det är till och med så att om kablarna har olika areor kommer strömmen att fördela sig i proportion till deras respektive resistans! Detta är något som herrar Kirschoff och Ohm sa redan på 1800-talet.
Fast det gäller ju att terminera kablarna väl.
 
Det kommer att fungera hur bra som helst. Det är bra om kablarna är lika långa.
Själv har jag tre st 6mm2 fram till en busbar under sätet. Säkringar både vid startbatteriet och busbaren.
 
Jag har nu tid på att planera och kolla, eftersom vädret är just nu inte det bästa här nere i Gr. och generatorn tar lite tid innan jag har den...
Vad tror ni... Om jag inte kan få en 25mm² kabel här nere, kan man då lägga på typ två 16mm² kablar...
Du kan lägga 2 16mm2 utan problem.
 
En annan fundering.... Nu när det är så trångt, får då en 150A generator plats...? Den måste ju vara större än 90A som sitter där i dag...
 
Så här ser det ut i vår bil. Det finns olika montering verkar det som. Kollade våran -06 med Vin-koden i ePER.
Det är Bultarna 9 0ch 12 i bilden som håller generatorn.
 

Bilagor

  • emaps.jpg
    emaps.jpg
    150,2 KB · Visningar: 85
En annan fundering.... Nu när det är så trångt, får då en 150A generator plats...? Den måste ju vara större än 90A som sitter där i dag...
Den trenger ikke ha større diameter, men være litt lengre. Det er viklingene i statoren som bestemmer hvor mye maksstrøm generatoren kan gi.

Ser jo ut som den kan være litt vrien å skifte på denne modellen, men en kan være heldig. Produsenten av generatoren er nesten mer avgjørende.

Har skiftet noen generatorer/startmotorer på forskjellige biler og noen har hvert enkelt og demontere, men montering av ny del har medført at mye mer må demonteres. eller motsatt. Som f.eks. løsne eller demontere, eksos eller innsugsmanifold, løsne travers eller eksos. Så man kan være heldig eller uheldig med slike jobber.

Verksted som ofte gjør slike jobber, vet ofte hvilken produsent de ønsker komponenten fra. Så man får håpe at denne jobben er av den enkleste varianten.
 
Kan tipsa om en "hylsa" som kallas kråkfot.
Det är en u-nyckel som fästs på spärrskaftet.
Grymt om det är trångt att komma åt.
Såå gott om plats är det inte, vad man behöver är snarare olika förlängare, 13 och 17mm hylsor plus ringnycklar att hålla emot med, En 3/8" hylsnyckelsats och ett par långa hylsor 8 och 13mm till kablarna om det är som på min att det är skydd runt kabelinfästningarna så att man inte kommer åt med ringnycklar eller liknande.
 
Ingen aning hur din inkoppling ser ut, men det gäller naturligtvis alla batterier som är direktkopplade mot B+ på generatorn.
Jag skulle även koppla bort bodelsbatteriet. Ctek250____ har en backström på 1A/månad. Ibland laddar även solcellerna startbatteriet och bodelsbatteriet.
Kanske koppla bort regulatorn till solcellerna.
Alla batterier bortkopplade är lika med helt spänningslöst.
230V ska inte vara ansluten.
 
Tillbaka
Toppen