Väcker liv i tråden igen!
Ju äldre dessa utmärkta Sofimmotorer (Fiat/Iveco/Renault etc etc) blir desto svårare blir det att hitta delar.
Som veteranskruvare forskade jag en del i ämnet.
Växelkugghjulen för att växla ner femman med 53x34 "kurtz" är orginal Fiat (Sofim).
Då jag i somras köpte en välbevarad Euramobil med 14Q-chassieutförande (2.8 idTD eller TDI) och fick billigt fixa en utbyteslåda renoverad från Polen så är jag nu ivrig att kunna köra vettigt på femman.
I vissa länder ex.vis. Brasilien så på beställning levereras 2.8:an utan turbo - vilket gjort att Sofim levererade dessa som fyrväxlade ELLER levererade dessa med nedväxlad femma (överväxel) med just 53x34 kurtz.
Detta kit kan köpas lite varstans utan hutlösa utpressningspriser.
Det enda man behöver använda är Google och sökordet "
Fiat 9463262988" där numret är fiats eget nummer på drevsatsen. Till de övriga Sofimmotorerna/leverantörerna finns det översättningstabeller t.ex. till Iveco osv.
Väntetid är att beräknas då detta kugghjulset, hos oss befinner sig på "fel marknad".
Denna Ducato/Sofimmoter utan turbo levererades helt enkelt inte i Europa.
Detta är dels min egen information dels har jag haft andra i branschen igång men jag ger mig friheten att vara lite lite återhållsam.
Jag har i alla fall fått tag på detta kugghjulsset på
spareto.se
Kolla direktlänk på vad jag beställt:
https://spareto.se/produkter?keywords=9463262988
Detta visar att jag övertygats - kostnad c:a 2550 kr (och inte det hutlösa vissa tar som vet denna "hemlighet") Jag ska ha delen kring den tjugonde januari.
Med Fiats delnummer ovan kan Ni leka runt lite på Internet för att kolla vad de tar i utlandet och kanske hitta översättningsnummer.
Priset hos Spareto.se är det billigaste jag kunde hitta - och beställningen hamnar i Sverige - vilket ger en viss ökad trygghet.
Med den grundforskning jag och vänner inom veteransporten gjort gör att jag känner mig helt övertygad om att jag näst intill 99.9% har rätt.
Att Fiat/Sofim skulle gjort detta kugghjulset bara för att tillfredsställa 3.5tons och större husbilsägare kan man helt glömma. Då hade man fått punga ut med pengar som antagligen ingen av oss haft råd med.
Éuramobilen 585 Ls sover nu djupt - men i April smackar jag dit satsen. Har hunnit med att byta turbon (ebayade) billigt och lagt ned ner mycket tid på att slipa till och fixa alla jordpunkter (plötsligt startade inte fröken) - ett tips jag rekommenderar.
Till våren skall jag även fininställa injektionspumpen med mäturet - jag har märkt att även efter byte av turbon så drar inte motorn "rakt" i alla växlar - tydligen är pumpen ställd för tidigt - lätt förstått om man inte gjort detta sedan bilen var ny 1999 och efter 17000 mil. Har gjort det på andra Bosch-Ve-pumpbilar och jag har alltid blivit glatt överaskad över den "friska" gång och villighet motorn får vid rätt inställning i alla varvtal. Ska vara på hundradelen rätt. Det minsta fel och du missar en hel del hästkrafter i vissa register. (He he - kan väl inte låta bli och vrida membranet en aning på LDA:n för att boosta några hästkrafter extra)
Lycka till mina damer och herrar!!!!