• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av 5ans växellådsdrev

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 idTD
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: T604
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Växellåda
Så här gjorde jag när jag bytte 5ans drev i växellådan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack linden för dina bilder. Om man köper dreven från Tyskland så har man en kostnad på ca. 2000:- från Sverige kanske knappt det dubbla. Det har alltid förvånat mig hur "seriösa" proffsfirmor kan debitera kunden uppåt 9500:- för detta arbete som en van mekaniker säkert kan göra på under en timme. I och försig kan man ev. behöva byta lite mer delar om man har otur, men ändå.
De kör förmodligen med samma timdebitering som de har när de tar runt 12000:- för att byta två st. framfjädrar.

Tack JANKRO.
 
F

F.d. 27368

Guest
JANKRO skrev:
Tack linden för dina bilder. Om man köper dreven från Tyskland så har man en kostnad på ca. 2000:- från Sverige kanske knappt det dubbla. Det har alltid förvånat mig hur "seriösa" proffsfirmor kan debitera kunden uppåt 9500:- för detta arbete som en van mekaniker säkert kan göra på under en timme. I och försig kan man ev. behöva byta lite mer delar om man har otur, men ändå.
De kör förmodligen med samma timdebitering som de har när de tar runt 12000:- för att byta två st. framfjädrar.

Tack JANKRO.

Nu har ju inte synknavet blivit bytt som kostar ca 2000 kr på axel som
tydligen är orsaken till haverier . Så det är svårt att jämföra priser om det inte gäller samma sak
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
JamoSwe skrev:
Nu har ju inte synknavet blivit bytt som kostar ca 2000 kr på axel som
tydligen är orsaken till haverier . Så det är svårt att jämföra priser om det inte gäller samma sak
----------------------------------------------------------------------------------------------
Jupp. Jag skrev, om man inte behöver byta lite mer delar. Men kuggringen går att vända på och använda den gamla för på femmans växel så används/ slits bara ena sidan. Men även om man byter allt så har man ändå en timdeb. på ca. 5000:-

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 27368

Guest
JANKRO skrev:
----------------------------------------------------------------------------------------------
Jupp. Jag skrev, om man inte behöver byta lite mer delar. Men kuggringen går att vända på och använda den gamla för på femmans växel så används/ slits bara ena sidan. Men även om man byter allt så har man ändå en timdeb. på ca. 5000:-

M.v.h. JANKRO.

Så du menar att det finns företag i Sverige har 5000 kr i timdeb.
Har du några bevis eller är det bara gissningar ??
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om man kan köpa drev för två tusen kronor eller ev. full sats för fyratusen kronor, jobbar en timme och debiterar niotusenfemhundra kronor för omdrevning av femmans växel. Så tycker jag det verkar lite överpris.
Om man kan köpa en kamremsats för mellan tolv till fjortonhundra kronor till en 2,5 diesel och det står i verkstadsinstruktioner....beräknad arbetstid 1,05 tim. Och man debiterar uppåt sextusenfemhundra kronor. Så tycker jag att det också verkar lite överpris även om man ökar arbetstiden till det dubbla.
Men det brukar vara rätt hopplöst att diskutera prissättningar så jag måste påpeka att det är min personliga uppfattning att verkstadspriser ibland är helt vansinniga och verkar satta till en fast kostnad som inte har något med rimlig timdebitering att göra.

Mv.h. JANKRO.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Tackar för ett bra sätt att visa hur det kan gå till att byta 5 växel drev,och jag håller med Jankro.att verkstäder tar utlöst med betalt,inte alla.Det är ju ett sånt ett forum är till för att visa tips å trix,mera sånt som gagnar medlemarna
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tack för tydliga instruktioner.

Hur mycket varvade bilen innan bytet resp efter och vilka drev var monterade innan?

Jag är ute efter en drevsats som höjer mina dryga 2000rpm vid 90km/h(GPS) till ca 2200-2300rpm. Det är en 2,8 JTD -01 på ca 4.000kg och jag ligger ofta i högt tempo. Vid 110km/h(GPS) så varvar den bara 2600rpm och det känns lite slött emellanåt.
Är det någon som vet vilken drevsats det skall vara? Det blir alltså mitt emellan de 2 olika utväxlingar som levereras som original.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Hej.

Undrar bara, behöver man inte skimsa (tror det stavas så) det är ju ganska vanligt då det gäller drev för att de skall löpa rätt mot varandra och inte ligga och rida på åsarna.:msn_dontknow:
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Hej!
Nu har jag provkört i 32 mil. Varvtalen som anges är ungefärliga eftersom varvräknaren är graderad med 500 v/min. Hastigheten är tagen från GPSen.
80km = 2000Varv
90km = 2200Varv
100km = 2500Varv
110km = 2800varv
Jag upplevde växlingen från 4an till 5an blev naturligare med inte så stort steg som det var med originalutväxlingen. På dom 32 milen blandad körning drog den 0.9 liter/mil.

sven-A
Nej det behövs inte shimsas för dreven ligger utanför själva lådan.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Verkar som din drevsats passar även mig perfekt. Jag kikade idag och jag har 58x35 (9463263088) i min bil och den skall vara standard eller normal vad jag kommit fram till . Finns tydligen en lång med 56x33 (9464044480) och den korta 53x34 (9463262988) som du bytt till.
Räknat på utväxlingen så skall varvtalet stiga med ca 6-7 % och det verkar ju stämma bra med dina resultat.
Tack!

Som kuriosa kan jag nämna att jag ringde till Bossings och frågade vad deras drevsats kostade och svaret blev 7.000 för bara drev utan arbete.. Verkar som om man valt att lägga den största marginalen på delarna nu. Kanske tvunget nu när det är allmänt känt att jobbet tar max ett par timmar....:rolleyes:
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Roger67 skrev:
Verkar som din drevsats passar även mig perfekt. Jag kikade idag och jag har 58x35 (9463263088) i min bil och den skall vara standard eller normal vad jag kommit fram till . Finns tydligen en lång med 56x33 (9464044480) och den korta 53x34 (9463262988) som du bytt till.
Räknat på utväxlingen så skall varvtalet stiga med ca 6-7 % och det verkar ju stämma bra med dina resultat.
Tack!

Som kuriosa kan jag nämna att jag ringde till Bossings och frågade vad deras drevsats kostade och svaret blev 7.000 för bara drev utan arbete.. Verkar som om man valt att lägga den största marginalen på delarna nu. Kanske tvunget nu när det är allmänt känt att jobbet tar max ett par timmar....:rolleyes:
Jag hade 58*35=standard
 
F

F.d. 50172

Guest
linden skrev:
Hej!
Nu har jag provkört i 32 mil. Varvtalen som anges är ungefärliga eftersom varvräknaren är graderad med 500 v/min. Hastigheten är tagen från GPSen.
80km = 2000Varv
90km = 2200Varv
100km = 2500Varv
110km = 2800varv
Jag upplevde växlingen från 4an till 5an blev naturligare med inte så stort steg som det var med originalutväxlingen. På dom 32 milen blandad körning drog den 0.9 liter/mil.

sven-A
Nej det behövs inte shimsas för dreven ligger utanför själva lådan.

Jag har fyllt Omega 690 MX i min låda, hörde en kommentar att det skulle kunna skada syncringarna, vet du nåt om det?
Fyllde i denna olja eftersom att den har sån bra vidhäftningsförmåga bl.a (o dyr va den oxå 288kr/lit)
 

Gutta Perka

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Kristianstad
Väcker liv i tråden igen!
Ju äldre dessa utmärkta Sofimmotorer (Fiat/Iveco/Renault etc etc) blir desto svårare blir det att hitta delar.

Som veteranskruvare forskade jag en del i ämnet.
Växelkugghjulen för att växla ner femman med 53x34 "kurtz" är orginal Fiat (Sofim).
Då jag i somras köpte en välbevarad Euramobil med 14Q-chassieutförande (2.8 idTD eller TDI) och fick billigt fixa en utbyteslåda renoverad från Polen så är jag nu ivrig att kunna köra vettigt på femman.

I vissa länder ex.vis. Brasilien så på beställning levereras 2.8:an utan turbo - vilket gjort att Sofim levererade dessa som fyrväxlade ELLER levererade dessa med nedväxlad femma (överväxel) med just 53x34 kurtz.

Detta kit kan köpas lite varstans utan hutlösa utpressningspriser.
Det enda man behöver använda är Google och sökordet "Fiat 9463262988" där numret är fiats eget nummer på drevsatsen. Till de övriga Sofimmotorerna/leverantörerna finns det översättningstabeller t.ex. till Iveco osv.

Väntetid är att beräknas då detta kugghjulset, hos oss befinner sig på "fel marknad".
Denna Ducato/Sofimmoter utan turbo levererades helt enkelt inte i Europa.

Detta är dels min egen information dels har jag haft andra i branschen igång men jag ger mig friheten att vara lite lite återhållsam.

Jag har i alla fall fått tag på detta kugghjulsset på spareto.se

Kolla direktlänk på vad jag beställt: https://spareto.se/produkter?keywords=9463262988

Detta visar att jag övertygats - kostnad c:a 2550 kr (och inte det hutlösa vissa tar som vet denna "hemlighet") Jag ska ha delen kring den tjugonde januari.

Med Fiats delnummer ovan kan Ni leka runt lite på Internet för att kolla vad de tar i utlandet och kanske hitta översättningsnummer.
Priset hos Spareto.se är det billigaste jag kunde hitta - och beställningen hamnar i Sverige - vilket ger en viss ökad trygghet.

Med den grundforskning jag och vänner inom veteransporten gjort gör att jag känner mig helt övertygad om att jag näst intill 99.9% har rätt.
Att Fiat/Sofim skulle gjort detta kugghjulset bara för att tillfredsställa 3.5tons och större husbilsägare kan man helt glömma. Då hade man fått punga ut med pengar som antagligen ingen av oss haft råd med.

Éuramobilen 585 Ls sover nu djupt - men i April smackar jag dit satsen. Har hunnit med att byta turbon (ebayade) billigt och lagt ned ner mycket tid på att slipa till och fixa alla jordpunkter (plötsligt startade inte fröken) - ett tips jag rekommenderar.
Till våren skall jag även fininställa injektionspumpen med mäturet - jag har märkt att även efter byte av turbon så drar inte motorn "rakt" i alla växlar - tydligen är pumpen ställd för tidigt - lätt förstått om man inte gjort detta sedan bilen var ny 1999 och efter 17000 mil. Har gjort det på andra Bosch-Ve-pumpbilar och jag har alltid blivit glatt överaskad över den "friska" gång och villighet motorn får vid rätt inställning i alla varvtal. Ska vara på hundradelen rätt. Det minsta fel och du missar en hel del hästkrafter i vissa register. (He he - kan väl inte låta bli och vrida membranet en aning på LDA:n för att boosta några hästkrafter extra)

Lycka till mina damer och herrar!!!!
 
Toppen