• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta ut till en ny Dubbel-Din-radio.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
892
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hej.
Har en Kenwood i husbilen med dubbel-din. Är inte riktigt nöjd med den , varken ljud, prestanda eller funktioner. Uppdatering av kartor är i princip omöjligt om man inte har blivit friherre förstås.

Vad har ni bytt ut till och varför?
Den jag vill byta ut är modell DNX5160BTS
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej.
Har en Kenwood i husbilen med dubbel-din. Är inte riktigt nöjd med den , varken ljud, prestanda eller funktioner. Uppdatering av kartor är i princip omöjligt om man inte har blivit friherre förstås.

Vad har ni bytt ut till och varför?
Den jag vill byta ut är modell DNX5160BTS
Vi hade en dubbel-din Pioner (kommer inte ihåg modellen) i husbilen då vi köpte den ny 2015. den klarade bara 2 vintrar sen blev displayen svart (fast den funkade med fjärrkontroll). Återförsäljaren bytte den utan kostnad till en Alpine INE-W990BT som fortfarande funkar perfekt. Har bara köpt kartuppdateringar till den, som dock måste läggas in med en Windows-dator (var tvungen att använda Virtualbox på min Macbook).

Hälsar
Bettan o Einar
 

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Vi sökte en till vår husbil och efter ett tag så bestämde vi oss för en zenec z-e3766
Tänkte att slippa backkameran och gps på panelen
Vi har inte fått den än
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
I mina husbilar har jag satt in androidbaserade stereo/"head unit". Inget revolutionerande när det kommer till ljudupplevelse, men jäkligt smidigt att kunna köra googlemaps som navigation. Även andra appar som spotify etc. Visst finns det enheter förberedda med android auto, men de kostar ofta betydligt mer.

Jag har kopplat in knapparna från ratten, backkamera etc. direkt till enheten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte en Pumkin (Kina) enkel din (finns också 2 din)
Nu har jag bara 1 skärm... Backkamera, gps, dashcam, radio mm och bra ljud i en enhet...

 

Mullemeck

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Svedala
HBK-Nr
35902
Medlemskap
2024
Hej!
Intressant. Ny i klubben och första hb inköpt. En Fiat Ducato 535 -97, så en gammal vagn men i gott skick. En ny värld som öppnar sig och naturligtvis ligger jag med paddan varje kväll och scrollar efter roliga tillbehör, bland annat solceller, backkamera och en bra stereo som typ din. Var det bökigt med installationen? Nöjd med ljud och bild? Leveransproblem etc. Tacksam för svar!
Mvh
Peter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag köpte en Pumkin (Kina) enkel din (finns också 2 din)
Nu har jag bara 1 skärm... Backkamera, gps, dashcam, radio mm och bra ljud i en enhet...

Hur är radiomottagningen?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Hur är radiomottagningen?
Undrar samma sak. Vår Kenwood har svårt med radiomottagningen.
vet förstårs inte om det är den eller antennen som är största boven.
Idag streamar vi radio i stället, via mobil-app.
Hade varit trevligt att kunna använda bilens utrustning direkt istället.

DAB, behöver man det utrikes? I Sverige sänds det enbart i Stockholm vad jag förstått.

Med vänlig hälsning, Peter
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Undrar samma sak. Vår Kenwood har svårt med radiomottagningen.
vet förstårs inte om det är den eller antennen som är största boven.
Idag streamar vi radio i stället, via mobil-app.
Hade varit trevligt att kunna använda bilens utrustning direkt istället.

DAB, behöver man det utrikes? I Sverige sänds det enbart i Stockholm vad jag förstått.

Med vänlig hälsning, Peter
Om du ska till Norge så behöver du dab. I finland funkar vanlig radio
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Undrar samma sak. Vår Kenwood har svårt med radiomottagningen.
vet förstårs inte om det är den eller antennen som är största boven.
Idag streamar vi radio i stället, via mobil-app.
Hade varit trevligt att kunna använda bilens utrustning direkt istället.

DAB, behöver man det utrikes? I Sverige sänds det enbart i Stockholm vad jag förstått.

Med vänlig hälsning, Peter
Radioantennen i Fiat är väl ökänd för att vara helt usel. Jag tycker dock den fungerar helt ok med min Android-enhet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det någon som har ett bra tips på antenn utan att borra upp något?

Det finns inga bra sådana antenner, vad leverantörerna än säger. För bra mottagning behöver antennen 360 grader fri sikt.
Var du än monterar s.k. glasantenner och liknande så skärmar bilen av mottagningen åt något håll.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
min enda råd är att undvika kina stereon om du inte är nöjd med kenwood så kommer du garanterad vara missnöjd med kina (no name) stereo. Jag testade 3 såna och var redan skräp ljudmässig, sedan hade dem massor med andra funktioner som märkesradion saknade, men där får du bedöma och prioritera själv hur du gör.
Jag kör själv med pioneer gammal model AVH 4300 BT tror jag det hetter från säker 2012 max och trots att den har BT och Nav (som man måste köra separat pryl för)
Ljudet i den är garanterad mycket bättre än många andra stereon och det är viktigare för min del.

Gps har jag separat, en Garmin Camper som funkar bra.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Är det någon som har ett bra tips på antenn utan att borra upp något?
Det är nog som Montreal säger. Har förhört mig en del . Provat antenn klistrad på framrutan. Husbilsåterförsäljaren sa, kanske bättre, men lovade ingenting. Det blev bättre men långt ifrån bra. Vill man vara säker är det nog hål i taket och ordentligt jordplan som gäller.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
min icke-rekommendation är Tristan-Auron. Köpte en sån enhet 2018 för lite mer än 3000 Kr och visste förut att det kan bara vara en kompromiss. Radio-mottagningen och möjligheterna att koppla in en eller två kameror är bra, DAB är däremot en ren katastrof och fungerar bara med stillastående bilen även i Tyskland (där DAB har en trevlig täckning). Det går bra att prata i telefonen, men under samtalet kan du inte se navigationsskärmen. Navigationen gick inte att uppdatera efter 2 år, men jag lyckade att installera ett annat system eftersom radion är baserad på ett Windows operativsystem. Den aktuella navigationsmjukvaran kommer from iGo primo och den tillåter att anpassas till bilens vikten och längden.
Sannolikt kommer vi att köpa nånting hyfsat detta året. För 3000 Kr var det, nja, acceptabelt med Tristan-Auron enheten, men som sagt en kompromiss.
 
Toppen