• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta Truma till en med elpatron?

ud05555

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
21149
Medlemskap
2024
Hej,
Har en husbil som vi är jättenöjda med. Truma-pannan saknar dock elpatron.
Vi använder därför en lös Wilfa elvärmare när vi står på plats med 240V, men är inte helt tillfreds med den lösningen då den inte ger lika jämnoch komfortabel värme, samt att den inte värmer upp vattentankarna.

Att byta pannan mot en ny med elpatron (Truma Combi 6E) kostar ganska mycket pengar.

Undrar om ni har tips på andra smarta lösningar t.ex. Var man kan hitta begagnad Truma? Annan typ av värmare (typ Heat 1500+)?

//Robert
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inget förslag på din fråga, men saknar också elpatron i min Truma.

Tänk dock på frysrisken så här års, systemet bygger på att du har Truman igång ifall vattensystemet är fyllt.
åtminstånde varmvattenberedning, men helst värme också för frostskydd av vattenledningar.
En lös elkamin fixar inte detta skydd.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag har inget förslag på din fråga, men saknar också elpatron i min Truma.

Tänk dock på frysrisken så här års, systemet bygger på att du har Truman igång ifall vattensystemet är fyllt.
åtminstånde varmvattenberedning, men helst värme också för frostskydd av vattenledningar.
En lös elkamin fixar inte detta skydd.

Finns alltid frostvakt på truma som löser vid 3-4gr och tömmer beredaren på allt vatten. Så att den inte frostsprängs
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Värmen med 220 volt är helt värdelös med trumman det går inte att hålla värmen med bara 230 volt vad jag har konstaterat är det någon som anser något annat
--------------------------------------------------------------------
Hej, oavsett storlek på TRUMAN så är bara elpatronerna två steg på 900/1800W verkar det som, och är väl menat att köra som kombivärme tillsammans med gasolen för att räcka till behaglig värme när kylan kommer.

(Nominell värmeeffekt (automatiska effektnivåer) Eldrift Combi 2 E / 4 E / 6 E : 900 W / 1800 W)

Om man vill att enbart elvärmen skall räcka till så kanske två stycken Heat 1500 enl. ovan kan vara det rätta inmonterade på rätt ställen, och ett billigare alt. än en ny panna som ändå inte räcker till.
Tre effektlägen men om man skall köra båda fullt så måste man hitta en stolpe som har 16A om man bara har alternativet enfas.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så här har jag svarat ett antal gånger tidigare när liknande diskussioner dykt upp här på forumet, och jag gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel, som t.o.m. fanns på en dekal på insidan av locket till gasolkofferten:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare


Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare


Alltså: Grundproblemet torde vara att elpatronen inte räcker så långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.

Pålle
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej,
Har en husbil som vi är jättenöjda med. Truma-pannan saknar dock elpatron.
Vi använder därför en lös Wilfa elvärmare när vi står på plats med 240V, men är inte helt tillfreds med den lösningen då den inte ger lika jämnoch komfortabel värme, samt att den inte värmer upp vattentankarna.

Att byta pannan mot en ny med elpatron (Truma Combi 6E) kostar ganska mycket pengar.

Undrar om ni har tips på andra smarta lösningar t.ex. Var man kan hitta begagnad Truma? Annan typ av värmare (typ Heat 1500+)?

//Robert
Köp direkt från Truma-tillverkaren i Kina! Mindre än halva priset!
Kolla på Alibaba!
J
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Vi gör så här. Vi tycker det funkar, när vi är ute på vintern. Vi har i alla fall aldrig frusit. En bra keramisk värmefläkt, inställd på önskad temperatur. Truma gasvärme inställd på 3-5 grader lägre. Då sköter värmefläkten om värmen och truman sköter om luftcirkulationen (tror jag i alla fall)...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Köp direkt från Truma-tillverkaren i Kina! Mindre än halva priset!
Kolla på Alibaba!
J
Har aldrig hört talas om Kina-tillverkade Truma-pannor. (Däremot har jag besökt den tyska fabriken...)

Om man på Alibaba söker efter "Truma" får man länkar till en del piratkopior som utvändigt är väldigt lika Truma-pannorna.

Om innanmätet vet vi dock intet, och inte heller om säkerheten – om någon sådan över huvud taget finns.

Pålle
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Enligt mig så är Trumas elpatron ganska värdelös när det gäller uppvärmning av själva husbilen och jag skulle inte lägga pengar på att "uppgradera" till elpatron. Det är ju dock upp till var och en och detta uttrycker bara min egen uppfattning.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Elpatronen i en Truma Combi 6E funkar bra på den låga effekten 900W för att hålla vattensystemet frostfritt (åtminstone i södra halvan av Sverige) och den högre effekten kan få upp temperaturen till något som liknar inomhusklimat så länge utetemperaturen inte sjunker alltför mycket under nollan. Detta är min erfarenhet som dock baserar sig på vintrarna i Skåne. Här i Småland kanske det funkar också, har dock inte testat. Är vi ute och åker har vi aldrig tillgång till 230V så det är bara gasol jag har erfarenhet av då.

Det som saknas är en fläktmotor värt namnet. Jag testade att köra pannan på el en vinter för att hålla bilen frostfri och det funkade temperaturmässigt men på bekostnad av en fläktmotor som jag fick byta. Det var inte så svårt att göra själv men priset på motorn var ganska högt, speciellt med tanke på livslängden. Efter det experimentet fortsatte jag därefter med att ha en lös värmefläkt strategiskt placerad vid vinterförvaring utomhus. Det går ju många elvärmefläktar rent kostnadsmässigt på en Truma fläktmotor.

Så med facit i hand kunde det lika gärna suttit en panna utan elpatron i bilen.

//Michael, medlem
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
När besökte Du Truma? Kollade Du var delarna kom ifrån?
Hej igen!
Piratkopior? Nej! samma delar!
Vad jag lärt, så kan man, för en produkt, importera alla delar från Kina, och göra en liten delmontering i EU -land, därefter höja priset till det dubbla och och då blir produkten t.ex."Made in Germany" eller "Made in Sweden"! (Gäller, enligt källan , även matvaror) .
J
Har aldrig hört talas om Kina-tillverkade Truma-pannor. (Däremot har jag besökt den tyska fabriken...)

Om man på Alibaba söker efter "Truma" får man länkar till en del piratkopior som utvändigt är väldigt lika Truma-pannorna.

Om innanmätet vet vi dock intet, och inte heller om säkerheten – om någon sådan över huvud taget finns.

Pålle

Har aldrig hört talas om Kina-tillverkade Truma-pannor. (Däremot har jag besökt den tyska fabriken...)

Om man på Alibaba söker efter "Truma" får man länkar till en del piratkopior som utvändigt är väldigt lika Truma-pannorna.

Om innanmätet vet vi dock intet, och inte heller om säkerheten – om någon sådan över huvud taget finns.

Pålle
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej igen!
Piratkopior? Nej! samma delar!
Vad jag lärt, så kan man, för en produkt, importera alla delar från Kina, och göra en liten delmontering i EU -land, därefter höja priset till det dubbla och och då blir produkten t.ex."Made in Germany" eller "Made in Sweden"! (Gäller, enligt källan , även matvaror) .
J
Nja same same but difreent vet en som köpte på alibaba truma 6e. Såg exakt lika ut även styr panelen. Men dom är inte kombatibla med varandra. Du kan inte använda den äkta styrpanelen till alibaba truman. Han försökte men det fungerade inte. Så han tjattade med alibaba. Dom har ett eget styrprogram till truman. Sen att fläktarna lät mycket högre än originalet. Så att säga att det är samma som originalet nä nä
 
Toppen