• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Byta Truma till en med elpatron?

ud05555

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
21149
Hej,
Har en husbil som vi är jättenöjda med. Truma-pannan saknar dock elpatron.
Vi använder därför en lös Wilfa elvärmare när vi står på plats med 240V, men är inte helt tillfreds med den lösningen då den inte ger lika jämnoch komfortabel värme, samt att den inte värmer upp vattentankarna.

Att byta pannan mot en ny med elpatron (Truma Combi 6E) kostar ganska mycket pengar.

Undrar om ni har tips på andra smarta lösningar t.ex. Var man kan hitta begagnad Truma? Annan typ av värmare (typ Heat 1500+)?

//Robert
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
4.663
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Jag har inget förslag på din fråga, men saknar också elpatron i min Truma.

Tänk dock på frysrisken så här års, systemet bygger på att du har Truman igång ifall vattensystemet är fyllt.
åtminstånde varmvattenberedning, men helst värme också för frostskydd av vattenledningar.
En lös elkamin fixar inte detta skydd.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
363
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Jag har inget förslag på din fråga, men saknar också elpatron i min Truma.

Tänk dock på frysrisken så här års, systemet bygger på att du har Truman igång ifall vattensystemet är fyllt.
åtminstånde varmvattenberedning, men helst värme också för frostskydd av vattenledningar.
En lös elkamin fixar inte detta skydd.
Finns alltid frostvakt på truma som löser vid 3-4gr och tömmer beredaren på allt vatten. Så att den inte frostsprängs
 

Hasse Hansen

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Västerås
HBK-Nr
28402
Värmen med 220 volt är helt värdelös med trumman det går inte att hålla värmen med bara 230 volt vad jag har konstaterat är det någon som anser något annat
 

JANKRO

HBK Medlem
Inlägg
3.669
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Värmen med 220 volt är helt värdelös med trumman det går inte att hålla värmen med bara 230 volt vad jag har konstaterat är det någon som anser något annat
--------------------------------------------------------------------
Hej, oavsett storlek på TRUMAN så är bara elpatronerna två steg på 900/1800W verkar det som, och är väl menat att köra som kombivärme tillsammans med gasolen för att räcka till behaglig värme när kylan kommer.

(Nominell värmeeffekt (automatiska effektnivåer) Eldrift Combi 2 E / 4 E / 6 E : 900 W / 1800 W)

Om man vill att enbart elvärmen skall räcka till så kanske två stycken Heat 1500 enl. ovan kan vara det rätta inmonterade på rätt ställen, och ett billigare alt. än en ny panna som ändå inte räcker till.
Tre effektlägen men om man skall köra båda fullt så måste man hitta en stolpe som har 16A om man bara har alternativet enfas.

M.v.h. JANKRO.
 

ud05555

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
21149
Tackar för svaren!

Jag är helt med på att 1800W inte kommer att räcka i vinter, utan att man då måste stötta med Gasol.
En Heat 1500 inkopplad på det befintliga rörsystemet för luftvärmen kanske är mest valuta för pengarna.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
4.185
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Så här har jag svarat ett antal gånger tidigare när liknande diskussioner dykt upp här på forumet, och jag gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel, som t.o.m. fanns på en dekal på insidan av locket till gasolkofferten:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare


Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare


Alltså: Grundproblemet torde vara att elpatronen inte räcker så långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.

Pålle
 
Toppen