• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta tätning utan att skada taklucka

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Har fått läckage i en av takluckorna. Luckan är ca 40 x 40 cm. Det verkar som om butyltätningen inte håller riktigt tätt. Hur gör jag för att lossa takluckan utan att skada den, butylen verkar hålla lucksargen i ett ordentligt grepp och det finns inte mycket att ta spjärn emot utan att riskera kanten runt luckan. Bilen är en Hymer CS 544 K -02. Någon som har ett tips innan jag riskerar brukar allt för mycket våld?

EssoJ
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Byta tätning utan att skada taklucka

Värme hjälper att limmet/massan blir mjuk och sen en tun kökskniv.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Byta tätning utan att skada taklucka

Då kan man kanske använda hårtork eller värmepistol utmed takplåten och med stor försiktighet kan jag tänka.

EssoJ (som är tacksam för alla tips man kan få på HBK.se)
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Byta tätning utan att skada taklucka

Hej,
Ta en bit pianotråd mellan ett par träbitar som handtag och använd som trådsåg för att "såga" dej igenom tätningen.
Erik
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Byta tätning utan att skada taklucka

Då kan man kanske använda hårtork eller värmepistol utmed takplåten och med stor försiktighet kan jag tänka.

EssoJ (som är tacksam för alla tips man kan få på HBK.se)

Solen är best då får du upp värmen på luckflänsen och plåten..då blir massan som snor men det går bra med hårtork men tar lite längre tid.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Byta tätning utan att skada taklucka

Värm upp och tryck sedan på försiktig med en domkraft förlängd med en träribba från golvet.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Byta tätning utan att skada taklucka

Värm upp och tryck sedan på försiktig med en domkraft förlängd med en träribba från golvet.

Har haft lite fundering av det slaget men tänkte mig en hävarm av trä. Domkraft är ju en helt OK tanke att fundera vidare på. Solen lyser alltför svagt ännu för att värma bytylen men jag kanske får lägga en presenning över i väntan på mera sol.

Tack för alla tips.

EssoJ
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Byta tätning utan att skada taklucka

Hej. Det är svårt att lossa och täta taklucka om du inte har tillgång till rumsvärme. Gör så här istället.Ta bort det som är invändigt och försök att se var det kommer in vatten.Sen upp på taket ta gärna med förstoringsglas kryp så nära du kan förhoppningsvis hittar du stället där det läcker in.Blanda i ett dricksglas (halva) t-röd och ett par tre droppar lacknafta och tvätta rent NOGA .Använd varmluftspistol eller hårtork för att torka av och värma upp ytan som skall tätas.Täta med ordentligt med butylfogmassa även med några mm.ut på taket.Jämna till med ditt pekfinger doppat i vatten uppblandat med lite diskmedel.
Det gör ingenting om det inte blir så fint huvudsaken är att det blir tätt så länge.Om du så sölar ner halva taket så är troligtvis bara du som kan se det.Sen till våren när det är varmt kan du lossa takluckan för att täta den slutgiltigt.Jag har lossat och limmat-fogat många takluckor genom åren och om du vill kan du ringa till mej så ska du få en utförlig instruktion hur man gör det smart och enkelt. M.V.H. Göte27
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Byta tätning utan att skada taklucka

Jag gjorde träkilar som man kör under sargen. När butylen börjar släppa så är det bara att dra uppåt (försiktigt) så ser man hur butylen lossnar.
Lycka till
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Byta tätning utan att skada taklucka

Hej. Det är svårt att lossa och täta taklucka om du inte har tillgång till rumsvärme. Gör så här istället.Ta bort det som är invändigt och försök att se var det kommer in vatten.Sen upp på taket ta gärna med förstoringsglas kryp så nära du kan förhoppningsvis hittar du stället där det läcker in.Blanda i ett dricksglas (halva) t-röd och ett par tre droppar lacknafta och tvätta rent NOGA .Använd varmluftspistol eller hårtork för att torka av och värma upp ytan som skall tätas.Täta med ordentligt med butylfogmassa även med några mm.ut på taket.Jämna till med ditt pekfinger doppat i vatten uppblandat med lite diskmedel.
Det gör ingenting om det inte blir så fint huvudsaken är att det blir tätt så länge.Om du så sölar ner halva taket så är troligtvis bara du som kan se det.Sen till våren när det är varmt kan du lossa takluckan för att täta den slutgiltigt.Jag har lossat och limmat-fogat många takluckor genom åren och om du vill kan du ringa till mej så ska du få en utförlig instruktion hur man gör det smart och enkelt. M.V.H. Göte27

Stort tack för ett utförligt svar med bra tips både akut och på sikt. Det får nog bli den här metoden tills solen kan hjälpa till. Då blir det nog användning för kilar också.
(har inte varit inne på forumet på några dagar så jag såg inte detta förrän idag)

EssoJ
 
F

F.d. 12279

Guest
Sv: Byta tätning utan att skada taklucka

Hej
Jag har pratat med en firma som dom gör såna reparation, dom säger att bara använda en kniv och färdig. Men jag tror att det är en bra alternativ att först värma upp med en värmepistol bara försiktig.Jag också måste täta taklucka, kanske jag försöka första moment i morgon.
Men tänk på det att man ska inte spara med bytulgumi vid tätning!
 

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: Byta tätning utan att skada taklucka

En ca 5 cm bred stålspackel går bra. Bara att trycka in mellan luckans sarg och taket.
 
Toppen