• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta kamrem på 2.3 -10

F

F.d. 52984

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Hej bytt kamrem + 2 andra remmar kamremsats oljefilter o olja ej vattenpump kostnad 6250:- hos Hederolba Maskin AB Eksjö. på Fiat multijet 2.3 -08
 
M

Mickey

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Då vet man att det tar ca 3 Tim och byta rem .Den verkstad som påstår något annat skörtar upp dig.

Om det är en FIAT 2,3 Multijet 130 så är den anslagna tiden för byte av kamremssats 2,9 tim.
Och om det är den motorn som beskrivs i tråden, så drivs inte vattenpumpen utav kamremmen, utan den drivs då av multiremmen.
Oavsett vilket, så skulle jag personligen aldrig byta vattenpump efter 5000 mil om den känns OK vid bytet av kamremmen. Och ja, på verkstaden jag arbetar (Citroën) så har en del av oss känsla för om den är OK eller inte. De nya som inte har den rätta känslan ännu, frågar om hjälp, såklart...
Tror nog att vattenpumpen på de flesta bilar idag fixar uppåt en 20000 mil utan byte, men det varierar såklart.

/Micke
 
M

Mickey

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Då vet man att det tar ca 3 Tim och byta rem .Den verkstad som påstår något annat skörtar upp dig.

Om man förutsätter att bytestiden är 3 timmar på en verkstadskostnad av 1500:-. Så lever man nog i det förgångna.
De flesta seriösa verkstäderna idag har nog en timpenning på minst 900:- för arbete av en husbil som går som lätt lastbil på verkstäderna. Och tittar man i storstäderna så är nog arbetskostnaden uppemot 1300-1500:-.

Arbetar man för 500:- i timmen inkl moms, så betalar man nog inte många kronor i skatt och har man överhuvudtaget försäkring för din bil om det skulle hända något, tex att dom glömmer att dra åt oljepluggen?
Mitt tips! Använd en seriös verkstad istället med ordentliga försäkringar och garantier.

/Micke
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Han betalade 1500 plus moms för arbetet rem o v-pump.Då får man ha en hink med vatten och kyla verktygen .Eller tar det bara drygt en timme?Jag tycker inte att timpriset talar om hur seriös en verkstad är .den blir aldrig bättre än mekaren .Jag är oxå mekaniker men inte bilar utan Skyliftar och fattar en hel del.Har en hel del och göra med Volvo Scania Iveco M-B verkstäder och dom stora är definitivt inte bättre än dom små
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25385

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Hej Mikael. Vi har en husbil, som skal ha' skiftet kamrem på til foråret. Kan du oplyse os om, hvor du har fået skiftet til omtalte priser. Vi har også en fiat 2,3 Hymer fra 2007, som vi er meget glade for. Tak Flemming Arnmark.
 

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Kamremsbyte - olika besked om intervall

Oklart besked ges vad gäller bytesintervall för FIAT 130 hk Multijetmotor, miljöklass 2005.

Vår bil är en 2010 års modell som gått drygt 3 000 mil och beskedet från en auktoriserad FIAT verkstad säger att byte ska ske efter 4 år. Läser på FIATs hemsida under (www.fiatcamper.com/extras/se/faqs) att för motoralternativet 130 Multijet Euro 5-motorer ska kamremmen kontrolleras efter 96 000 km och bytas efter 192 000 km. Vidare står det att "Hur som helst ska remmen bytas ut var femte år".

Är det någon fler som råkat ut för olika besked ? Kan man lita på FIATs hemsida eller ska man tro på den auktoriserade FIAT verkstaden ?
 

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Enligt Registreringsbevisets fordonsdel står det Miljöklass 2005 vilket jag tolkar som att det är 5-årsregeln som ska gälla.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Euro 4 :wink:Motorerna 120 Multijet, 130 Multijet och 150 Multijet har en kamrem som ska kontrolleras efter 90 000 km och bytas ut efter 180 000 km på Euro 4-versionerna.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Ingen åldersgräns?
Kopierat direkt från Fiat egen sida!!!!!

När behöver jag byta ut kamremmen/kamkedjan?
Motorerna 100 Multijet, 160 Multijet Power och 180 Multijet Power har en kamkedja av typen "for life" som inte kräver byte.
Motorerna 120 Multijet, 130 Multijet och 150 Multijet har en kamrem som ska kontrolleras efter 90 000 km och bytas ut efter 180 000 km på Euro 4-versionerna.
När det gäller Euro 5-motorerna, ska kontrollen utföras efter 96 000 km och bytet efter 192 000 km.
På motorer av typen 115 Multijet, ska remmen kontrolleras efter 48 000 km och bytas ut efter 144 000 km.
Hur som helst, ska remmen bytas ut var femte år.
 
Senast ändrad:

Bengt Svensson

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
13883
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Hej
Jag bytte kamrem, kedjespännare & transmissonssats på min Kabe -09 i höstas på Autohallen i Hol (Alingsås) till en kost. av 5500:-
Ett bra pris efter förfrågan hos olika Fiat verkstäder i regionen

Byte skall ske vart 4år så att Fiat kommer att bli rika...........

Bengt
 

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Har nu fått svar från Fiat Professional Sverige. Dom säger att det är nya riktlinjer från Fiat för de fordon som utsätts för hårt/kallt klimat och dit hör fordon som är svenskregistrerade. Kamremmen ska därmed enligt deras riktlinjer bytas ut vid 4 år eller 18.000 mil. Så det är m a o bara att verkställa det.
 
Toppen