• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta kamrem på 2.3 -10

F

F.d. 18883

Guest
Hej
jag undrar om någon har bytt kamrem på sin husbil med 2,3 liters multijet motorn? antagligen... Vad fick ni betala för det? måste vattenpumpen bytas också på denna motor? min bil är från 2010 och har gått 6000mil så jag tycker att det börjar bli dags att göra kamremsbytet till nästa säsong.
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Vi har en 1009 som gått 3500 mil skall byta till våren men vet ej om vattenpumpen också skall bytas, det går på tidsintervaller också
tycker det är konstigt att byta den redan .... :cool::cool:
mvh Gert
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

För egen del räknar jag kallt med att dagens vattenpumpar har en livslängd på över 20.000 mil. Skulle aldrig byta på eget initiativ innan. Men jag fixar det mesta på bilen på egen hand, och när 15.000 milastrecket har passerats kommer det att finnas en v-pump med i bilen som reserv, ifall att.
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Kamremmem är färskvara och byts efter 5 år, oavsett milantal. Vår bil ett rest exemplar från 2007 gått 15 mil, registrerades 08, kamremsbytt 2012 enligt garanti boken.

( Har varit ute för kamremshaveri på Autobahn,på förra bilen, och rekomenderar,
byt när det är dags.)
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

För egen del räknar jag kallt med att dagens vattenpumpar har en livslängd på över 20.000 mil. Skulle aldrig byta på eget initiativ innan. Men jag fixar det mesta på bilen på egen hand, och när 15.000 milastrecket har passerats kommer det att finnas en v-pump med i bilen som reserv, ifall att.

Du har nog alldeles rätt, men det kan ju tyckas att det är "lite onödigt" att inte byta vattenpumpen när man ändå har allt nerrivet, men visst, dagens kvalite kanske indikerar att byte innan 20.000mil känns som överkurs.
Men tråkigt skulle det vara om pumpen börjar läcka relativt tidigt efter kamremsbyte, då ångrar man sig nog å det grövsta.
Dessutom är själva bytet av pumpen inget man gör så där i en handvändning direkt, lika bra att göra det när man ändå byter rem och spännrullar.
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

När vi gjorde servicen hos Bossings i oktober så talade man om för mig att det är 4 år som gäller numera för kamremsbyte på Fiatmotorerna. I handboken står det 5 år. Det tillsammans med den "stora servicen" hösten 2014 blir en affär på nästan fjortontusen.:music-icon:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Byte 2012 bara rem ingen vattenpump bilen hade gått så lite kör sammar endast. Bilen var 4 år som sagt då och det var jä.... dyrt tyckte jag så det blir service i Jönköping numer. Ha det lycka till.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

När vi gjorde servicen hos Bossings i oktober så talade man om för mig att det är 4 år som gäller numera för kamremsbyte på Fiatmotorerna. I handboken står det 5 år. Det tillsammans med den "stora servicen" hösten 2014 blir en affär på nästan fjortontusen.:music-icon:
Man kanske skulle öppna firma och bara byta kamremmar hör jag. Alltså nu ska jag skriva i siffror hur mycket fjortontusen är, OK då kör vi- 14.000:-:wideeyed: shit, känns ju som rena ockerpriset, visserligen "stora servicen" också, men det kostar på att ligga på topp:D
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Vattenpump byter man väl bara när kamremen byts p.g.a. körsträcka. Tidsintervallen på 5 år gäller väl bara remmen eftersom den åldras. Finns väl ingen vattenpump som "åldras".
Eller?

/Marunga
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Vattenpump byter man väl bara när kamremen byts p.g.a. körsträcka. Tidsintervallen på 5 år gäller väl bara remmen eftersom den åldras. Finns väl ingen vattenpump som "åldras".
Eller?

/Marunga

Visst "åldras" en vattenpump. För det första så finns det kullager som visserligen är "livstidssmorda" men kan ändå lägga av i "förtid". En annan felorsak kan vara den inbyggda tätningen som av olika orsaker kan haverera, t.ex överhettning. (Men oftast är det lagerna som är boven till ett haveri.)
Men som sagt att byta varje gång i samband med kamremmen är lite överkurs och en onödig kostnad. En erfaren mekaniker som "känner" på vattenpumpen när kamremmen är borta kan med ganska stor säkerhet avgöra om den bör bytas.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Visst "åldras" en vattenpump. För det första så finns det kullager som visserligen är "livstidssmorda" men kan ändå lägga av i "förtid". En annan felorsak kan vara den inbyggda tätningen som av olika orsaker kan haverera, t.ex överhettning. (Men oftast är det lagerna som är boven till ett haveri.)
Men som sagt att byta varje gång i samband med kamremmen är lite överkurs och en onödig kostnad. En erfaren mekaniker som "känner" på vattenpumpen när kamremmen är borta kan med ganska stor säkerhet avgöra om den bör bytas.

Nja, är nog inte riktigt beredd att köpa påståendet att en "erfaren mekaniker" kan känna om den behöver bytas.
För det första, hur vet man att det är en erfaren mekaniker? Dessutom kan ett lager kännas bra den ena dagen, för att totalhaverera den andra, likadant med tätningar.
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Nja, är nog inte riktigt beredd att köpa påståendet att en "erfaren mekaniker" kan känna om den behöver bytas.
För det första, hur vet man att det är en erfaren mekaniker? Dessutom kan ett lager kännas bra den ena dagen, för att totalhaverera den andra, likadant med tätningar.

Nä, man kan ju inte begära teknikers/reparatörens CV varjegång man skall få sitt fordon reparerat/servat.. ;)

Vi byter aldrig pumpen vid första bytet, såvida inte bytet är pga miltalet och inte åren. Däremot byter vi vid andra, även om miltal fortfarande inte är uppnåt, då tätning och lager kan vara på gränsen ( frätskador etc..)
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

hörde talas om detta med Jönköping då jag bytte kamrem i våras till en hög kostnad och många rekommenderade denna firma på forumet. Glömde dock anteckna vad firman hette och var den låg i Jönköping. Vem vet? Tror att ägaren var med i HBK
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Nä, man kan ju inte begära teknikers/reparatörens CV varjegång man skall få sitt fordon reparerat/servat.. ;)

Vi byter aldrig pumpen vid första bytet, såvida inte bytet är pga miltalet och inte åren. Däremot byter vi vid andra, även om miltal fortfarande inte är uppnåt, då tätning och lager kan vara på gränsen ( frätskador etc..)

Och varför skulle man inte kunna begära teknikers/reparatörens CV? Inom bilreparationsyrket finns det många klåpare, vem som helst äger rätt att kalla sig reparatör, och tyvärr finns det en hel del kunder som har råkat ut för klåpare.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Hokie,
Firman du söker är förmodligen Hem
Bytte kamrem på vår bil där i våras. Enkelt utrustad verkstad men med, som jag uppfattade, god kunskap och erfarenhet från husbilsverkstad (Kabe?).
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Hej
jag undrar om någon har bytt kamrem på sin husbil med 2,3 liters multijet motorn? antagligen... Vad fick ni betala för det? måste vattenpumpen bytas också på denna motor? min bil är från 2010 och har gått 6000mil så jag tycker att det börjar bli dags att göra kamremsbytet till nästa säsong.

vi har en Fiat 2,3 - 130 hp årgang 2007
Bytte kamrem + vattenpump 2012.
Kamrem 1800 kr
vattenpump 1700

arbeta ca. 1500.
excl. moms
 
F

F.d. 18883

Guest
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

ok,
då kan man säga att det kostar mellan 7500 och 14000 beroende på verkstad och om stora servicen ska göras samtidigt, som den nog ska. Jag ska lyssna med några lokala verkstäder här runt omkring och se vad dom säger nu när jag har en aning om vad det borde kosta.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Byta kamrem på 2.3 -10

Då vet man att det tar ca 3 Tim och byta rem .Den verkstad som påstår något annat skörtar upp dig.
 
Toppen