Sv: Byta kamrem och mer?
Det enklaste är faktiskt att kolla i service häftet vilka intervaller med år och mil man skall serva vad.
Det brukar oftast stå vad som görs och vad som skall göras, iaf i min MB bok.
Du kan säkert söka på Nätet o se vad Fiat erbjuder för 5000 mila service.
Som regel så skruvar jag ner bromsarna varje vår/sommar för att rengöra, kolla slitage och se att inget ser felaktigt ut. Bromsolja skall man byta vartannat år är en allmän rekommendation då den är Hygroskopisk (Drar till sig vatten som sänker kokpunkten).
Filter såsom kupé, olja, luft och bränsle byter jag på rekommenderade intervall om jag inte vart någonstans där jag vet att det vart mycket skit i luften. I bland tar jag ut filtren och blåser dem med luft för att få bort dam o partiklar (ej bränsle filter).
Byta rem har jag ingen erfarenhet då min MB har kedja.
Men det låter som en plan att byta pump med när man byter rem efter mil beräkning, har bilen stått still 4-5år skall man ju byta rem med, men då lär man inte behöva byta spännrulle och pump.
Olja är inte fel att byta inför vinter avställningen om du inte planerar nyttja bilen hela året. Då slipper man syrorna som "Kan finnas" i en väl använd olja. Sök på oljors TBN-tal så hittar du beskrivningar om det, tror preem har en bra.
Oljan i en modern motor byter man främst för att filtren inte kan ta bort partiklar (smuts) tillräckligt bra.
I växellådan bör man byta då oljan faller sönder (oljans kolkedjor på molekyl nivå) med tiden och sakta försämrar sina egenskaper. Och eftersom våra bilar ofta är tunga och får arbeta hårt är detta en billig försäkring om att man gjort så gott man kan. Jag använder billiga oljor från Biltema (som uppfyller MB:s krav) och då känns det inte lika dyrt att byta oljor lite oftare.
//Freddy