• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta kamrem och mer?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Burstner 3500kg: Fiat 2.8 jtd har rullat 5300mil och är 10år gammal, när vi köpte bilen hade den gått 4700mil..

Ska man passa på att byta andra saker än bara kamrem, motorolja och tändstift mm?
Har läst någonstans om vattenpump skall bytas vid kamremsbyte, hur länge håller bromsarna på en husbil?

Nu ska i alla fall husbilen få en ny kamrem och vad mer tycker ni man borde passa på att göra??

MVH/Chippen

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Sv: Byta kamrem och mer?

Jag tycker jag har varit övertydlig på vad jag har för bil/motor och ändå får jag bara ett svar, trots att 167st har läst frågan "att jag inte behöver byta tändstift trots att jag har en fiat..:)"

Men hallå, vart är alla ni som gnällde häromdagen på att det bara var en debatter på forumet, nu har ni chansen att hjälpa mig eller var det bara en gnälltråd som startades med 61 tackande, vart tog ni vägen nu då?
Det är i alla fall bättre att ha en debatt än att vara musen bakom datorn som vet, men inte vågar svara!!!

Vad bör man byta i samband med kamremsbyte?
Vad bör jag göra för service på en husbil som gått 5300mil ?

Tar hemskt gärna i mot förslag, dom som inte vill skriva på forumet kan skicka ett pm..

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hej!
Du har de flesta svaren redan. Byt kamrem, spännrullar, vattenpump och drivremmen.
Olja, oljefilter o dieselfilter.
Bromsarna håller bra men kolvarna rostar särskilt om bilen står ute året runt och inte används under långa perioder. Att byta bromsvätska kan vara en god ide men är ingen garanti.
Även att plocka bort belägg och motionera kolvarna hjälper.

Så plocka bort belägg och kolla så kolvarna går ut lätt.
Och att skivorna är fräscha på båda sidorna.

hjonzon

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2025

Hej ! När jag bytte kamremmen på min gamla bil en fiat 2.8 årsm 2000. då bytte dom även kamaxelhjulet ,för det sa dom på varla bil i Kungsbacka att det kanske håller till nästa rembyte . priset för hjulet var med bytet 1000kr . bilen hade då rullat ca 6000mil
Men vattenpumpen kanske inte är så dumt att byta när dom ändå har ner grejorna . ring till varla bil och fråga , för dom är bra att göra med .. hälsningar Håkan

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag byter alltid vattenpump samtidigt som kamrem. Då jag har jobbat mig igenom allt i nosen till bakom kylaren så byter jag naturligtvis även pumpen. Byter hellre här hemma än i S:t Gotthardstunneln. Då har jag dessutom inte någon extra pump med.

;)

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Det enklaste är faktiskt att kolla i service häftet vilka intervaller med år och mil man skall serva vad.

Det brukar oftast stå vad som görs och vad som skall göras, iaf i min MB bok.
Du kan säkert söka på Nätet o se vad Fiat erbjuder för 5000 mila service.

Som regel så skruvar jag ner bromsarna varje vår/sommar för att rengöra, kolla slitage och se att inget ser felaktigt ut. Bromsolja skall man byta vartannat år är en allmän rekommendation då den är Hygroskopisk (Drar till sig vatten som sänker kokpunkten).

Filter såsom kupé, olja, luft och bränsle byter jag på rekommenderade intervall om jag inte vart någonstans där jag vet att det vart mycket skit i luften. I bland tar jag ut filtren och blåser dem med luft för att få bort dam o partiklar (ej bränsle filter).

Byta rem har jag ingen erfarenhet då min MB har kedja.

Men det låter som en plan att byta pump med när man byter rem efter mil beräkning, har bilen stått still 4-5år skall man ju byta rem med, men då lär man inte behöva byta spännrulle och pump.

Olja är inte fel att byta inför vinter avställningen om du inte planerar nyttja bilen hela året. Då slipper man syrorna som "Kan finnas" i en väl använd olja. Sök på oljors TBN-tal så hittar du beskrivningar om det, tror preem har en bra.
Oljan i en modern motor byter man främst för att filtren inte kan ta bort partiklar (smuts) tillräckligt bra.

I växellådan bör man byta då oljan faller sönder (oljans kolkedjor på molekyl nivå) med tiden och sakta försämrar sina egenskaper. Och eftersom våra bilar ofta är tunga och får arbeta hårt är detta en billig försäkring om att man gjort så gott man kan. Jag använder billiga oljor från Biltema (som uppfyller MB:s krav) och då känns det inte lika dyrt att byta oljor lite oftare.

//Freddy

Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Tack för tipsen..
Efter lite läsande på nätet inser jag att vi är korkade om vi inte själva byter olja och oljefilter på husbilen, något man har gjort massor med gånger på personbilar..

Nu har jag beställt byte av Spännrullar, kamrem, vattenpump och fläktrem.. Glömde dieselfiltret, får göra ett tillägg på det..

Vi börjar med den beställningen så ska jag prata lite med mekanikern om oljan i bromsarna.. Har aldrig någonsin bytt bromsoljan i mina bilar tidigare inte växellådsoljan heller fast det låter vettigt att göra nu..
Vi får se vad mekanikern säger, jag ville främst veta vad som behövdes göras och vad det heter, innan jag ringde in en beställning..

Jättetack för hjälpen:)

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Bromsvätskan ska du absolut byta på en 10 år gammal bil räkna men att det inte är gjort tidigare
Växellåds oljan är ingen dum ide att byta, jag vet inte till vilken men många här på forumet har erfarenhet av vilken som funkar bäst .Det är inte den som FIAT rekomenderar IAF.
Kylvätskan slarvas det men oxå byt den .det är faktiskt viktigt

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Har bytt olja i växellådan en gång men minns inte till vilken typ. En husbilsägare jag träffade på en camping berättade att han bytt till syntetisk olja både i motor och växellåda. Efter det bytet går växlandet mycket lättare påstod han. Det gällde en Iveco. Alltså Fiatmotor.

Någon som känner till den effekten?

:confused:

F

F.d. 29925

Guest

Skulle aldrig byta vattenpump efter "bara" femtusen mil. Även om man ändå har plockat ner en del prylar.
Själv räknar jag med att en "modern" vattenpump skall klara 20.000 mil. Men visst kan den lägga av tidigare, men med lite vaksamhet är det inga problem.
Hade en vattenpump till en Volvo 2-litersmotor liggande i reserv "utifall" men efter 30.000 mil skänkte jag bort pumpen. (bilen blev sålt)

Toppen