• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta glykol ALDE 3010

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Hej. Jag undrar om någon bytt glykol på verkstad och vad det isåfall kostat.
Jag fick ett pris på 10.500 kr för att byta och då räknade dom med ca 22 liter.
Låter det rimligt? Tycker själv det låter väldigt dyrt.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Om man tänker på att vatten är det bästa material att lagra värme i så känns det som att det skulle vara mest effektivt. När det är uppvärmt så tycker jag att pannan inte behöver gå lika ofta. Men detta är mina tankar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men det går åt mycket värme för att värma vattnet i början!
Ja det går säkert in åtskilliga kW i 25L glykol för att höja vätskans temperatur 20-30 grader, för att den sen ska värma luften, kunde man istället ha vatten i systemet så skulle det gå snabbare, värmekonduktiviteten i glykol är runt halva mot vatten.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Om man tar 1kg rent vatten och tillför energin 1wh så ökar temperaturen 0,86 grader. Om man tar 1kg propylenglykol/vatten 33% och tillför 1wh så ökar temperaturen 0,93 grader. Det värms alltså upp lättare med glykolinblandning (högre temphöjning trots mindre tillförd energi).
Enl värmepumpsforum.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag antar att det finns goda anledningar till att det är otroligt ovanligt med luftvärme i bostadshus/lägenheter.

Samma anledningar torde gälla även i en husbil, men kostnad och vikt är viktigare till luftburets fördel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja, men många klarar inte elräkningen i hus med direktverkande elvärme, utan har kompletterat med luftvärmepumpar, fast här är det nog inget viktproblem inblandat.

Min husbil blev alldeles för dyr och man la ner produktionen redan efter nåt år, men jag verkligen älskar mitt vattenburna system, att ha riktigt varma golv i hela husbilen är riktigt lyxigt, man kan bara bli stående och njuta av den goa värmen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om man nu återgår till orginalfrågan byte av glykol, vilken innerdimension har slangarna, vad behövs för att ansluta påfyllningslangar till Aldesystemet, samt tips om en bra borrmaskinspump.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Man skulle kunna tycka att det 2024 skulle existera något värmemedium som vi kunde stoppa i våra system, som inte behöver bytas var femte år för att inte förstöra den utrustning som det är utformat för att användas i. Det ska ju inte göra något annat än värmas upp och pumpas runt i lite rör och slangar.

Finns ju en hälso-, miljö- och resursslöseriaspekt i hanteringen av en massa giftigt glykol också.

Hälsningar!
"Vardagsfilosofen"
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Man skulle kunna tycka att det 2024 skulle existera något värmemedium som vi kunde stoppa i våra system, som inte behöver bytas var femte år för att inte förstöra den utrustning som det är utformat för att användas i.

Fast bytet är för att utrustningen inte skall förstöras. Det är additiven i blandningen som gör att de fast installerade prylarna i husbilen får en längre livslängd, genom att förhindra korrision. De offrar sig helt enkelt. Anledningen till att additiven behövs (OBS! Killgissning kommer här) är att systemet är öppet och låter syre komma in och ställa till det. Man skulle kunna göra ett slutet system - men (fortfarande killgissning) då skulle systemet behöva bli trycksatt och kräva tjockare (tyngre) gods i alla inblandade delar. Det i sin tur ökar på vikten för systemet - och det önskar man inte heller.
Så denna lösning är helt enkelt en kompromiss...

Det ska ju inte göra något annat än värmas upp och pumpas runt i lite rör och slangar.
Hade det bara varit denna biten, då hade du inte behöva bytt. Det fungerar utmärkt, så länge man inte kokat bort vätskan (viss del dunstar hela tiden, då systemet är öppet).
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Jag antar att det finns goda anledningar till att det är otroligt ovanligt med luftvärme i bostadshus/lägenheter.

Samma anledningar torde gälla även i en husbil, men kostnad och vikt är viktigare till luftburets fördel.
I lägenheten där jag bor sedan 40 år tillbaka har vi luftburen värme som kommer in via taken i lägenheten. Luften har tagits utifrån och passerat en värmeväxlare för till o frånluft och en vattenradiator som höjer den slutgiltiga temperaturen på luften in i lägenheten till ca 19 grader. Dom sista en à två graderna ger radiatorerna under fönstren. Så luftvärmda lägenheter är det vanliga numera.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Det skrivs om additiven i glykolen som tar slut/förbrukade. Det borde finnas additiv som man tillsätter i glykolen med ett visst tidsintervall, ex en dl/ 25 liters glykol i värmesystemet så klarar man kanske 5 år till utan att behöva byta all glykol
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det skrivs om additiven i glykolen som tar slut/förbrukade. Det borde finnas additiv som man tillsätter i glykolen med ett visst tidsintervall, ex en dl/ 25 liters glykol i värmesystemet så klarar man kanske 5 år till utan att behöva byta all glykol
Det gör det. Det finns mång tiotals produkter.
Om dom sedan fungerar som utlovat, det vet man inte.

Jag tror mer på att lämna ett glykolprov för analys än att hälla i mer tillsatser.

Sedan, i det stora hela, vad är det som är så dramatiskt med att byta glykol vart 5e år?
 
Toppen