• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta glykol ALDE 3010

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Hej. Jag undrar om någon bytt glykol på verkstad och vad det isåfall kostat.
Jag fick ett pris på 10.500 kr för att byta och då räknade dom med ca 22 liter.
Låter det rimligt? Tycker själv det låter väldigt dyrt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.846
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Så här säger Alde:

Hur ofta behövs glykolen bytas i värmesystemet?​

icon-plus.svg

Beror på vilken kvalité av glykol som värmesystemet fyllts med. Glykol är en förbrukningsvara och måste bytas innan skyddet upphör (smörjande och rostskyddande). Med en bra kvalitetsglykol (typ Alde G12 EVO) så räcker det att byta vart femte år, medan glykol av sämre kvalitet bör bytas vartannat år. Så det lönar sig i längden att använda en glykol av god kvalité.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, nu har jag inte själv Alde utan
Truma Aquatherm, den glykolen är från slutet av 2004, har inte koll på när/om den ska bytas, dock känns det som något är galet i Alde ifall den förbrukar glykolens egenskaper så snabbt, eller?
Föregångaren till Alde är ju Primus, hur ofta skulle den glykolen bytas ut?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.810
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok, nu har jag inte själv Alde utan
Truma Aquatherm, den glykolen är från slutet av 2004, har inte koll på när/om den ska bytas, dock känns det som något är galet i Alde ifall den förbrukar glykolens egenskaper så snabbt, eller?
Föregångaren till Alde är ju Primus, hur ofta skulle den glykolen bytas ut?
Förmodligen är det korrosionsskyddet som förbrukas, det är ju aluminium i rör och radiatorer, så de är ganska ömtåliga.
Jag har sett bilder på rör från ett aldesystem där rören både var alldeles igensatta av oxid och hade oxiderat sönder så att det läckte,
det blev en mycket dyr reparation!
jag skulle absolut hålla på bytesperioderna och använda bästa möjliga glykol.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall det beror på att Alde använder aluminium, så kan man tycka att detta borde ske även i bilbranschen, där aluminium m.fl. metaller används, lite märkligt är det.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Grundproblemet är att i alla fall med Alde, är att det är ett öppet system.
När syret i vattnet och i expansionstanken är förbrukat/glykol oxiderat, ja då kommer det mer, hela tiden.

I en bilmotor, med slutet system, kommer det inte till mer syre när det som finns i vattnet och expansionstanken är förbrukat.

Detta har diskuterats tidigare här.
I en annan tråd publicerade jag detta svar från Alde på min fråga:
Hej,
Jag hittade förljande när jag läste på
www.concorde-reisemobilfreunde.de
en person som måste byta hele Aldesystemet.
Med ledning av bilderna här:
Aufbau; Heizung
kan någon av era experter se vad som hänt i detta värmesystem?
Jag har startat en tråd på husbilsklubben.se, Någon som sett nåt liknande i ett Alde system?
vore bra med er input.
MVH//Michael S

Hej
Det är tyvärr så att många missar vad som står i Aldes bruksanvisning.

" Glykolbalndningen bör bytas vartannat år,
då egenskaper som t.ex. korrosionsskydd
försämras. Används Alde Premium Antifreeze
kan bytesintervallet förlängas till
max 5 år vid normal drift."

Detta är inte bara för att Alde ska sälja sin egen glykol utan det är så att detta är ett öppet system jämfört med bilars system, så det påverkas av syre som kommer in och vilket vatten och glykol, tillverkarna av husbilarna har i systemen när systemen fylls från början. Har man inte bytt glykol på länge eller fyllt på någon annan glykol eller vanligt vatten - då kan det inträffa att det blir korrosion. När glykolen har blivit för gammal blir det kristaller och påväxter i rören vilket till slut kan göra att det går hål på rören.
Därför är det viktigt när man köper en produkt att läsa igenom skötselanvisningar så att man kan försäkra sig om ett system som fungerar felfritt i många år.
Det är extra viktigt när man köper begagnat med att kontrollera detta
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
354
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Ifall det beror på att Alde använder aluminium, så kan man tycka att detta borde ske även i bilbranschen, där aluminium m.fl. metaller används, lite märkligt är det.
På våra fordon finns det bytesintervall angivet för kylsystemet. På Renulten ligger det som tilläggsarbete på den normala servicen 15000mil eller 5 år. Det är en Aluminiummotor. På min Yamaha XSR900 är det 4år, övriga har jag inte i huvudet.

Hälsningar
Peter
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Spännade fråga men för mig är det gött att man även gör en service på pannan samtidigt. Bara byta Glykol vet i tusan vad det skall vara bra för vart 5 år
Skulle inte köpa en ALDE-bil som inte kan dokumentera med ex.vis faktura att det är bytt glykol med max 5 års intervall. Tyvärr är det också många som byter själv och då endast byter ca 6-7 liter glykol. Men det är oftast minst ca 20-25 liter glykol som skall bytas
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
På ett par FB sidor skriver en del att dom bytt och får endast ut 6-7 liter glykol. Det är tydligen svårt att få ut all glykol ur systemet om man inte har den pump som ALDE har när det byts
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Jag har sedan sedan många år själv bytt glykol var tredje år i mina husbilar med Alde pannor. Jag har sett vilka hemska avlagringar det kan bli i ett Aldesystem som inte sköts map glykolbyte pga reaktioner mellan aluminium och annat i systemet t ex orenheter i vätskan. Min metod går ut på att fylla på ny glykol i expansionskärlet och med den trycka ut den gamla genom att lossa på returslangen, sänka den så mycket det går ner i ett returkärl och låta tyngdkraften göra jobbet. Ju större nivåskillnad mellan ytan i expansionskärlet och returslangens mynning man fysiskt kan ordna desto fortare går det. Inga pumpar behövs och ingen luftning behövs efteråt eftersom systemet aldrig blir tomt. Genom att välja olika färg på den nya och gamla glykolen ser man när det är färdigt! Visst blir det ingen knivskarp gräns mellan den gamla och nya glykolen men det spelar ingen större roll med litet gammal glykol kvar. Vill man vara helt säker på att allt är borta är det bara att fortsätta att fylla på. Har man väl gjort det en gång vet man ju precis hur mycket systemet rymmer och behöver inte byta färg nästa gång. En mycket enkel och skonsam metod men man måste veta flödesriktningen i systemet och se upp med ev pumpar, backventiler osv. Rent praktiskt kan det också vara svårt att komma åt beroende på hur expansionskärlet är placerat osv. Men med litet fantasi kan nog vem som helst klara det. I min Cocorde Charisma 2007 ryms det 16 liter och det tar ca 20 min att ersätta vätskan med ny. Sedan tar det ju litet tid att arrangera med slangar och kärl men på ett par timmar är allt klart.
För den som har intresse har jag nedan bifogat en beskrivning mer i detalj hur jag gör när jag byter i min Charisma.
Lycka till
Claes
 

Bilagor

  • Byte glykol i Alde 3010.pdf
    7,5 KB · Visningar: 129

Benka

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Östersund
HBK-Nr
36236
Medlemskap
2024
Man ska följa tillverkarens rekommendationer, olika färg på glykol för att skilja på typerna. När nya sorter kom så hade vi stora problem med värmepaketen på Scania lastbilar, när man sågade isär dessa var det en glaserad beläggning som satt igen värmekanalerna på grund av fel glykolblandning. Nu är ju dessa kanaler betydligt mindre än rören i ett element. BLANDA ALDRIG OLIKA GLYKOLER!
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Fick en gång lära mig att olika glykolsorter hade olika färg just för de inte skulle blandas. Stämmer inte detta?
Man ska följa tillverkarens rekommendationer, olika färg på glykol för att skilja på typerna. När nya sorter kom så hade vi stora problem med värmepaketen på Scania lastbilar, när man sågade isär dessa var det en glaserad beläggning som satt igen värmekanalerna på grund av fel glykolblandning. Nu är ju dessa kanaler betydligt mindre än rören i ett element. BLANDA ALDRIG OLIKA GLYKOLER!
Jo det är riktigt att olika färger i princip betyder olika typer av glykol väsentligen för att skilja mellan etylenglykol och propylenglykol som inte är bra att blanda, men se upp!! Det finns ingen standard och blå eller grön glykol kan vara av vilken typ som helst! Glykolen i sig är färglös och färgen är tillsatt av fabrikanten. Jag vill inte ge mig in i debatten om olika glykoltyper och vilka som skulle kunna vara bäst i ett Aldesystem men av long-life typerna baserade på propylenglykol av G12, G12+, G12++, G13 eller G30 standard finns alla med olika färg beroende på fabrikat. Eftersom Aldesystemen i de flesta fall har mycket aluminium i sig är Propylenbaserad glykol sannolikt att föredra.
Claes
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag har sedan sedan många år själv bytt glykol var tredje år i mina husbilar med Alde pannor. Jag har sett vilka hemska avlagringar det kan bli i ett Aldesystem som inte sköts map glykolbyte pga reaktioner mellan aluminium och annat i systemet t ex orenheter i vätskan. Min metod går ut på att fylla på ny glykol i expansionskärlet och med den trycka ut den gamla genom att lossa på returslangen, sänka den så mycket det går ner i ett returkärl och låta tyngdkraften göra jobbet. Ju större nivåskillnad mellan ytan i expansionskärlet och returslangens mynning man fysiskt kan ordna desto fortare går det. Inga pumpar behövs och ingen luftning behövs efteråt eftersom systemet aldrig blir tomt. Genom att välja olika färg på den nya och gamla glykolen ser man när det är färdigt! Visst blir det ingen knivskarp gräns mellan den gamla och nya glykolen men det spelar ingen större roll med litet gammal glykol kvar. Vill man vara helt säker på att allt är borta är det bara att fortsätta att fylla på. Har man väl gjort det en gång vet man ju precis hur mycket systemet rymmer och behöver inte byta färg nästa gång. En mycket enkel och skonsam metod men man måste veta flödesriktningen i systemet och se upp med ev pumpar, backventiler osv. Rent praktiskt kan det också vara svårt att komma åt beroende på hur expansionskärlet är placerat osv. Men med litet fantasi kan nog vem som helst klara det. I min Cocorde Charisma 2007 ryms det 16 liter och det tar ca 20 min att ersätta vätskan med ny. Sedan tar det ju litet tid att arrangera med slangar och kärl men på ett par timmar är allt klart.
För den som har intresse har jag nedan bifogat en beskrivning mer i detalj hur jag gör när jag byter i min Charisma.
Lycka till
Claes
Då måste jag blivit blåst när jag bytte glykol i min Concorde Carver hos auktoriserad Alde service i Lidköping. De tog betalt för 40 liter
 
Toppen