• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta eller "trimma" gasspis

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Hej
Jag har tänkt att byta till en Dreamer Family Van problemet är att den levereras med Dometic HSG 2370R som spis. Den har en låga på 1,8kW och en låga på 1,0kW. Går det byta munstycken eller liknade för att få upp effekten på den lilla lågan? Eller behöver hela hällen bytas ut? Nu har jag 2x1,6kW och det tycker jag är slött. Hemma har spisen 3,2kW på boost...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag hade ett liknade problem med allt för svag låga. Jag tryckte försiktig ner en nål i munstycket/dysan och vidgade hålet något. Det gav en betydligt bättre låga.

Anledning till den dåliga lågan, sa man sedan på fabriken, berodde troligen på att man råkat sätta in en spis avsedd för den tyska marknaden. Där har man något högre tryck för gasolen inställt på regulatorn än man har i Sverige.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Det går säkert att öka effekten lite på det viset men går det få upp 1,0kW lågan som dessutom är mindre diameter på till någon matlagnings fungerande effekt? Är det samma gänga på munstycket så det räcker att byta ut det mot ett större? Någon som har koll på det?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Visst finns det möjligt att byta dysa/munstycke, kontakta något gasolföretag eller spistillverkaren.
 
Toppen