• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Byta bränslefliter

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Hej ,jag tänkte byta bränslefiltret på min Hb med Fiatmotor multijet 2,3 150hkr 2012:a
Det ser lätt ut om tar bort vä. strålkastare, min fråga är, måste man lufta systemet eller är det självluftande?
Hälsningar
Nils
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Jag har bytt flera gånger viktigt att kolla att gummiringarna som tätar locket är tillräckligt grov och är lite ovan kanten när den är plaserad i spåret för att täta åtdragningsmometet har mindre betydelse
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Som Geva skrev så är det detta verktyg man behöver det finns på många ställen som säljer bildelar.
man kan naturligtvis byta även utan verktyget men ska man göra ett proffsig jobb å inte göra någon åverkan på filterhuset så är verktyget till stor hjälp. är man osäker så är det kanske bättre å låta någon med rätt grejer göra bytet å spara en bärgning .

Bränslefilternyckel BLUE PRINT ADK85502 - Trodo.se
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Det är exakt det jag är rädd för, både att behöva leta upp en verkstad, och att upptäcka läckage när man är nånstans i obygden.
Men kanske att jag provar tillverka en nyckel. Jag ser i kvittopärmen att en tidigare ägare lämnat bilen till verkstad med just läckage från bränslefiltret.

Paradoxalt nog är det väldigt besvärligt att anlita en verkstad i mitt område, Fiat i närheten tar inte emot min bil eftersom den inte går in genom porten...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Trots rätt åtdragning hade vi problem med plastfiltret som som av och till läckte (inget dropp utan fukting av filtret).
Till slut tröttnade jag på det och bytte ut både filter och filterhus till ett traktorfilter, det är rejäla grejer, allt i metall och engångsfilterna (med vattenavtappning) är betydligt billigare än ett Fiat filter.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Stig
Det fungerar säkert bra med ett traktor filter. ha dock i åtanke skillnaden mellan vilket filtermedia dom olika filtren har, om vi nu jämför insatsfiltret till Fiat commonrail med ett exvis CAV (Delphi) 296/496 så är det två olika typer. vilket som filtrerar bäst låter jag va osagt. vanligast på CR motorer är den vanliga typen av veckad papp medan dom äldre filten brukar vara mer en hoprullad papper/okänt material.
Ang att det läker trots rätt moment kan ju bero på tidigare felmontering eller skador på filterhuset.
Personligen föredrar jag insatsfilter det blir mindre miljöpåverkan å enklare återvinning plus att man ser eventuella föroreningar utan att behöva kapa isär filtret.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Uppdatering, jag tog mått på filterhuset och tillverkade ett ett eget verktyg. Fungerade helt perfekt att byta med. Det var ett par månader sedan, och jag har kört totalt 150mil därefter, varav några på skakiga grusvägar.

Man kan inte mäta åtdragningsmomentet (30Nm) med detta verktyg, men det var en markering på locket och ringen, så jag drog åt till exakt samma position som det var innan jag öppnade. Har man en fiskevåg är det lätt att komplettera med ett hål för den i hävarmen så att man får rätt moment.

50152676602_0cb584f037_c.jpg

49919050781_24479e4b42_c.jpg

49919346867_d60353a058_z.jpg


Jag begriper så klart att 150 mil och två månader inte är kvitto på att det är tätt för evigt, men det beror inte på verktyget i så fall. Det passade perfekt, och klämde inte åt på något otillbörligt sätt.

Filterinsatsen kostade 138,40 kr hos autodoc, märke "Hengst". Har använt det märket tidigare då det var OEM till bl.a. Mercedes. Vill man ha exakt som från fabrik skall det vara "UFI filters", såg det på filterhuset och filtret jag tog ur.

För att tillverka verktyget av träbitar som låg och skräpade använde jag en borrskruvdragare, 15mm träborr, pendelsticksåg, ett skjutmått och en grov fil för finjusteringen.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Första gången jag bytte insatsfiler, var det 4-5 mm högre en det som satt i. Jag fick ingen "go" känsla när jag skulle dra locket, och upptäckte felet. Nu mäter jag alltid filtret, och det har alltid blivit tätt.
 
Toppen