• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta bolag från Folksam till If

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Mitt byte från IF innebar åtskilliga kronor och jag får mycket god service och komplett försäkring. Vad jag inte gillar är att försäkringsbolagen (också det senaste) höjer varje år utan synbar orsak. Jag vill inte ringa bolaget varje år och klaga på premiehöjningen, för att i nästa minut få den reducerad.
För övrigt ingen kritik mot något av bolagen.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Nu är det ju inte bara premien som är avgörande. Innehållet i försäkringen är väl viktigast. Läste ett reportage i SvD att IF låg bäst till med hänsyn till detta.
Visserligen på en mindre bil, men man får nog ta ställning till det som passar var och en bäst. Hälsningar Göran Hellman
Håller helt med, men undra hur många som sätter sig in i vad som ingår i respektive försäkring
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Bytte 4st (3bilar 1hus) -försäkringar från If till Folksam för 2 år sen. Anledning: If ville höja villaförsäkringen?? för att vi hade haft två mindre skador på bilarna. If strulade också med en "enkel" vattenskada i ett badrum, där det i princip inte skulle resultera i någon ersättning och där rekommendationen var; byt ut hela badrummet, vattenskador går inte att laga!! En lätt affär på 250.000:-. Jag gjorde jobbet/reparationen själv sen till en kostnad för mindre än 5.000:-. Aldrig mer If.
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Har nu bytt även hemförsäkring från If till Folksam! På sk stor hemförsäkring ca 2500:- lägre pris. Har nu sänkt kostnaderna med 5.500:- /år totalt.
Däremot verkar det som ingen kan matcha Volviaförsäkring för en Volvo! Denna försäkring administreras av If, som trots detta själva har ett högre pris på samma försäkring!! Snacka om "djungel"!

ORVAR
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Motormännens försäkring är ca 1000:-/år billigare än Volvia på vår V70.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Har nu bytt även hemförsäkring från If till Folksam! På sk stor hemförsäkring ca 2500:- lägre pris. Har nu sänkt kostnaderna med 5.500:- /år totalt.
Däremot verkar det som ingen kan matcha Volviaförsäkring för en Volvo! Denna försäkring administreras av If, som trots detta själva har ett högre pris på samma försäkring!! Snacka om "djungel"!

ORVAR

Samma sak med Audiförsäkringen gm If, för min personbil mycket lägre än andra bolag.
Är medlem i M men de kan inte försäkra min bil, inte heller husbilen......dock kan de ge assistansförsäkring för husbilen.
 

STEFFAMI

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15005
Medlemskap
2024
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Vi har IF till alla våra försäkringar:Hem, Bil, Husbil och får då rabatt. Det viktigaste är dock skaderegleringen som fungerar smidigt och enkelt. Inga diskussioner-ersättning direkt vid telefonsamtal. :spinny:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Har fått kraftig höjning på husbilsförsäkringen hos Folksam HBK. Har kollat runt och det ser ut som om IF har en lägre premie. Ja jag vet att premien inte är allt utan att det som är viktigt är hur man behandlas om det händer något. Erfarenheter av IF välkomnas.

Har haft IF alltid..så vi har inga erfarenheter av andra bolag..IF har skött sig utan anmärkning vid 3 inbrott i fritidshuset och några bil händelser. Nöjd.
Kollar vartannat år totalkostnad och ser att IF ligger bra till totalt.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Jag har i dag valt att gå över till Caravanförsäkring. 5800.- totalt med hemförsäkring. Bilen är en Fiat Dethleff t 6541 och bostaden är en etta.
Jag får 90 dagar reseförsäkring och jag får bo i bo i bilen när den är avställd, jag tycker att det är helt ok. Jag får väl ta flyget till Malmö och ta en öl så att jag får 90 dagar till :):)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Kort uppehåll av försäkringen för förlängning av reseförsäkringen har bolagen börjat uppmärksamma. Ett bolag krävde 30 dagars uppehåll.

Reseförsäkringen gäller även i Sverige och därför räknas dagarna när man lämnar hemmet. Boende i avställd bil börjar också bli förbjudet hos vissa.

Försäkringar är en djungel och det ändras hela tiden , det gäller att lusläsa villkoren.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Fungerade utmärkt med If tills jag jämförde premier med andra bolag. Det har visat sig att premien ökade lite för varje år (under 15 års tid) så att det kostade mer än det dubbla än vad andra tog. Lustigt nog då värdet på våra grejer minskade för varje år. Mycket klokt att se över premier & villkoren varje år för både hemmet och husbilen!
Ett bra arbetssätt är att skapa en mapp i mejl verktyget och kalla mappen för "försäkringar". Där sparar man svar från årets förfrågningar. Nästa år är det dags att öppna mappen "försäkringar" med gamla svar och köra en ny omgång förfrågningar med jämförelser. Jag har gjort så när det gäller el och ska nu fortsätta med (bil/hem) försäkringar... 2016-2017 samlade försäkringar ska vi ha hos Folksam!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Har haft alla försäkringar, hus, fritidshus, bilar och personer samlade på IF under åren.
Har inte bara det låtit det rullat på, efter som försäkringar är en djungel av priser och tyckande, så har jag vässat macheten med jämna mellanrum för att kolla prisläget...IF lämnar en bra rabatt när man är trogen och lägger allt i samma korg, och framför allt skött sig exemplariskt när det har hänt saker, inget skitsnack utan bara bra service....värt en hel del.
 
F

F.d. 30572

Guest
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Vi hade villahemförsäkringen, två bilar återförsäkrade i If i över tjugo år. I fjol ville de höja villahemförsäkringen från 8500 kr (2014) till 11600 kr. 2015 ville vi försäkra husbilen hos bolaget. Husbilsförsäkringen skulle gå på 6400 kr efter rabatt, utan rabatt 7600 kr.
Motsvarande villahemförsäkring i Trygg-Hansa kostar oss 5200 kr och husbilsförsäkringen 5500 kr i samma bolag.
Det har fungerat bra med If, men droppen kom med kraftigt höjt kostnadsläge och totalt ointresse från If att diskutera premierna.
Hälsningar Yngve
 
Toppen