• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta bolag från Folksam till If

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har fått kraftig höjning på husbilsförsäkringen hos Folksam HBK. Har kollat runt och det ser ut som om IF har en lägre premie. Ja jag vet att premien inte är allt utan att det som är viktigt är hur man behandlas om det händer något. Erfarenheter av IF välkomnas.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Tyvärr ännu inga erfarenheter, men har just lämnat Länsförsäkringar till förmån för IF. Ett byte gjort på uppmaning av många nöjda IF-kunder i umgängeskretsen. Har även fört över huset dit, liksom Volvon via Volvia - som administreras av IF.

Staffan
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Hej, har haft If i säkert 10 år på både hus bilar och hb. Har haft anledning att utnyttja bil och husfösäkringen några gånger och alltid smärtfritt utan problem.
Kan rekomenderas.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Jag har förstått att det är bra att ha samma bolag för både hemförsäkring och bilförsäkring annars kan man få dubbla självrisker vid stöld i bilen. Är det så?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Jag rekommenderar IF på det varmaste! Hade dem i många år.
Idag är det Tre Kronor som gäller. Anledningen till bytet var ett mycket förmånligt erbjudande från Ulricehamns Sparbank. Ingen annan orsak.

Mvh Tommy F (MarTom)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Mitt råd är att kolla med fler bolag.

Folksam höjde även vår försäkring rejält nu i höst så kollade runt och för min del är Motormännen drygt 3000kr billigare på helförsäkringen. Kostar knappt 500 att vara medlem så valet var rätt enkelt för mig. Av bara farten bytte jag bolag på personbilen med och sparade ytterligare 2000kr jämfört med Trygg Hansa :yes:.
Verkar som Folksam fått in tillräckligt många husbilar nu och ser chansen att höja intäkterna :mad:
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Kan bara rekomendera IF till 100%. Vi krockade med en älg i Norge i somras med vår gamla husbil. IF skötte allt mycket bra. Hotell, hemtransport och övrigt fixades. Gamla bilen blev skrot men inlösen sköttes på ett bra sätt så nu har vi en ny. All fyra i familjen plus två hundar klarde krocken utan skador.
Kör alltid med era hundar fastspända med riktiga bälten. Det gäller er själva oxå.
Det tar mycket lång tid att bromsa en stor husbil när det verkligen krävs.
Kommer alltid att ha IF som försäkringsbolag i framtiden. När det går illa är det bra att inte behöva bråka med ett försäkringsbolag utan att få hjälp istället.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.919
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Bara att hålla med, om servicen hos IF.
Men även IF höjde vår försäkring från 7800.- till 11600.- per år.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Men även IF höjde vår försäkring från 7800.- till 11600.- per år.
Vi fick också en höjning men efter någon veckas "förhandlande" och tydligt besked att vi kommer byta försäkringsbolag om ni inte sänker till samma nivå som offerten vi fått från annat bolag så gick vårt bolag med på att sänka årskostnaden.
Får en känsla av att försäkringsbolagen ger bättre pris första året och betydligt sämre åren efter, men som sagt vi har "förhandlat" ett par olika tillfällen och de har möjlighet att sänka årskostnaden om viljan finns där.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Jag har fn Folksam. Hade tidigare LF, men bytte pga lägre pris. Gjorde en koll på If's hemsida. Över 1000:- dyrare per år. Snabbkollade villkoren. Köksutrustning t ex kyl som ingår i Folksams försäkring, ingår inte i If's försäkring vad jag kunde se.

ERIKPER
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Har bytt till Vardia genom kundkraft. 2600 helförs per år.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Byta bolag från Folksam till If

En halvintegrerad Hymer tramp 2011.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Byta bolag från Folksam till If

jag har haft IF i många år, med bara god erfarenhet. Bytte för 2 år sen till WaterCircle (pga annat medlemskap), som är återförsäkrad hos IF, men dom höjer ca 5% varje år utan orsak. Funderar på att återgå till IF näst gång.
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Hej! Har bytt från If till Folksam!! Ca 3000:- billigare. Det lönar sig alltid att ringa runt till olika bolag när det gäller försäkringar, el, räntor etc. Även prenumerationer på tidningar är förhandlingsbara.
ORVAR
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Man blir lite förbryllad här ?? En byter från Folksam till IF för det skiljer åtskilligt i premier , en annan byter från IF till Folksam för att det blev mycket billigare ?? Vet inte riktigt hur man skall tolka det riktigt ??
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Tror, som det skrivits tidigare i tråden, att bolagen försöker locka in dig för att sedan successivt höja de följande åren och hoppas att vi av lättja/ouppmärksamhet skall stanna kvar. På den här punkten är nog alla bolag lika goda kålsupare.
Synen på biltyp, bostadsort och riskbedömning kan säkert också skilja.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Byta bolag från Folksam till If

Nu är det ju inte bara premien som är avgörande. Innehållet i försäkringen är väl viktigast. Läste ett reportage i SvD att IF låg bäst till med hänsyn till detta.
Visserligen på en mindre bil, men man får nog ta ställning till det som passar var och en bäst. Hälsningar Göran Hellman
 
Toppen