• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Byta bodelsbatteri

Apjon

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
43872
Medlemskap
2025
Hej,
Först en kort presentation, då detta är min första post
Blev ägare till en Weinsberg Carabus 600K från 2022 för tre veckor sedan, det är min andra husbil, den första, en Adria Matrix Supreme 687 SBC köpte jag i juni så jag kan inget om husbilar, bytte till den nya för att jag tyckte den gamla var för stor. Nu till min fråga. Jag skulle vilja byta ut bodelsbatteriet till ett större lifepo4 batteri. Har försökt läsa på så mycket jag kan men det känns som jag skulle behöva lite input från någon mer erfaren. Vad jag förstår så fungerar det att ladda ett lifepo4 från solcellerna eller från bilen när jag kör men hur är det med 220V laddaren, måste jag byta ut den? Jag har tydligen en Victron MPPT 75 15, en Schaudt WA 121525 och en CBE CB516.
Bifogar bild på installationen. 20251028_113503.webp

mvh

/Stefan

Hej,
Blev ägare till en Weinsberg Carabus 600K från 2022 för tre veckor sedan, det är min andra husbil, den första, en Adria Matrix Supreme 687 SBC köpte jag i juni så jag kan inget om husbilar, bytte till den nya för att jag tyckte den gamla var för stor. Nu till min fråga. Jag skulle vilja byta ut bodelsbatteriet till ett större lifepo4 batteri. Har försökt läsa på så mycket jag kan men det känns som jag skulle behöva lite input från någon mer erfaren. Vad jag förstår så fungerar det att ladda ett lifepo4 från solcellerna eller från bilen när jag kör men hur är det med 220V laddaren, måste jag byta ut den? Jag har tydligen en Victron MPPT 75 15, en Schaudt WA 121525 och en CBE CB516.
Bifogar bild på installationen. Visa bilaga 242517

mvh

/Stefan
Du är inte tvungen att byta din 230V laddare, jag har haft exakt samma laddare till mitt litiumbatteri det fungerar, för att ladda fullt kan man ibland behöva starta om laddaren, du har en tryckknapp på laddaren, alternativt dra ur strömkabeln.
Jag har samma Victronladdare och Dcladdare som du har detta fungerar fint, glöm inte att ställa om dessa till litium.
Sedan beror det på hur du använder bilen, vad blir den huvudsakliga laddkällan sol/230V/bilgenerator, ska du ha ett stort batteri kanske du behöver mer laddning, men prova först med det du har, köp batteri koppla in bara.
Några förslag, har dock inte provat dessa

Du är inte tvungen att byta din 230V laddare, jag har haft exakt samma laddare till mitt litiumbatteri det fungerar, för att ladda fullt kan man ibland behöva starta om laddaren, du har en tryckknapp på laddaren, alternativt dra ur strömkabeln.
Jag har samma Victronladdare och Dcladdare som du har detta fungerar fint, glöm inte att ställa om dessa till litium.
Sedan beror det på hur du använder bilen, vad blir den huvudsakliga laddkällan sol/230V/bilgenerator, ska du ha ett stort batteri kanske du behöver mer laddning, men prova först med det du har, köp batteri koppla in bara.
Några förslag, har dock inte provat dessa

Tackar för svar

Olof hann före, hade samma laddare som du det fungerade men bytte till en Victron Ip 22, 20 amp. Sen är de säkert jätte bra batterier som Olof tipsar om, men det finns Lifepo 4 batterier till bättre pris som har bra Bms och bluetooth.

Denna laddare har jag

Olof hann före, hade samma laddare som du det fungerade men bytte till en Victron Ip 22, 20 amp. Sen är de säkert jätte bra batterier som Olof tipsar om, men det finns Lifepo 4 batterier till bättre pris som har bra Bms och bluetooth.

Denna laddare har jag
b
320Ah BMS och Bt, 5000kr , har du något annat bra förslag?

Denna laddare har jag
Får kolla lite närmare på den laddaren, tack.

Hej,

mvh

/Stefan
Även jag har CBE516 och tycker inte jag behöver någon annan. Jag har min ställd i gel-läget, andra har annorlunda...

Som redan sagts: börja med ackumulatorn och se hur du klarar dig.

34kg verkar nog troligare, det finns mycket att välja på, men vad det är för kvalite under skalet vet man inte, finns en del trådar om detta om du söker på forum.

Under 10kg per 100Ah, då kan man börja ana oråd.
Det är en verklig djungel bland "budgetbatterier".
Bedöm ifall du behöver använda en lite kraftigare inverter då en hel del "budgetbatterier" inte håller BMS-/bygg-kvalitet för högre strömmar.
Använder du husbilen på vintern/minusgrader kan ett batteri med inbyggd värme vara en fördel, då LiFePO4-batterier skadas allvarligt ifall de laddas i minusgrader.

Hej,

mvh

/Stefan
Gävleborg som kommun är stort. Ifall du specificerar orten/kommunen lite bättre så kanske jag kan hjälpa dig på traven. Jag har konfigurerat ett flertal LiFePo batterisystem. Jag är i Furuvik ganska ofta...

34kg verkar nog troligare, det finns mycket att välja på, men vad det är för kvalite under skalet vet man inte, finns en del trådar om detta om du söker på forum.
Jo, jag har tillbringat några timmar med att leta i arkiven, vet inte om jag blev så mycket klokare

Under 10kg per 100Ah, då kan man börja ana oråd.
Det är en verklig djungel bland "budgetbatterier".
Bedöm ifall du behöver använda en lite kraftigare inverter då en hel del "budgetbatterier" inte håller BMS-/bygg-kvalitet för högre strömmar.
Använder du husbilen på vintern/minusgrader kan ett batteri med inbyggd värme vara en fördel, då LiFePO4-batterier skadas allvarligt ifall de laddas i minusgrader.
Ja, det är ju lite nytt än så länge med husbilsägande så jag vet faktiskt inte, Adrian hade ju vattenburen värme och kvalitetskänslan var ju några snäpp uppått.. Vad jag förstår så står det iallafall att det finns något skydd mot laddning vid låg temperatur på de flesta batterier, batteriet är ju placerat under sängen och jag tänker att det inte behöver laddas förrän man har plusgrader i kupén, men det kanske är feltänk av mig hursom så tror jag inte det blir så mycket åkande i vinter iallafall även om jag monterade innerskärmar och vinterhjul i helgen.

En fråga till er som kan en del om litiumjonbatterier, har en Carthage 2017 med en CBE 615 laddare, varför laddar och urladdar batteriet när det står på underhållsladdning, kan sjunka till mellan 50-60 % på app övervakningen innan det börjar ladda igen, batteriet är ett Endurance 92 appt med värme.

Det är nog en CBE516 du har skulle jag tro. Den har inget LiFePo4 läge och efter FLOAT så går den över till stand-by och väntar på att batteri ska sjunka till 13V vilket är runt 50% laddat för Li. Jag tycker inte denna laddare är så lämplig för LiFePo4 men det fungerar minst illa på läge A och cyklar batteriet hela tiden så det beteende du ser är så som den laddaren är konstruerad. Äldre CBE516 håller FLOAT hela tiden så de är något lämpligare men bäst är förstås en laddare med LiFePo4 läge.

1763734586744.webp

Det är nog en CBE516 du har skulle jag tro. Den har inget LiFePo4 läge och efter FLOAT så går den över till stand-by och väntar på att batteri ska sjunka till 13V vilket är runt 50% laddat för Li. Jag tycker inte denna laddare är så lämplig för LiFePo4 men det fungerar minst illa på läge A och cyklar batteriet hela tiden så det beteende du ser är så som den laddaren är konstruerad. Äldre CBE516 håller FLOAT hela tiden så de är något lämpligare men bäst är förstås en laddare med LiFePo4 läge.

Visa bilaga 242558
Tackar för svar, vad är att göra åt det?
Hade skrivit fel betäckning.

Tillbaka
Toppen