• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta avlopp i dusch på en Adria Coral Supreme

6162

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Nybro
Hej

Någon som har erfarenhet av att byta duschavlopp på Adria Coral Supreme ?
Finns det någon väg in under bilen eller hur tusan kommer man åt att byta ?

Är ju inte rimligt att riva hela kabinen för att komma åt.

Tacksam för all tips !

/Lars-Åke
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Jag har en 670 slt o avloppsröret gick sönder när vi var på semester i Norrland förra året. Då fick jag till svar att jag hade tur som har en slt "toa o dusch bak" för det går att byta utan att göra hål underifrån i golvet eller riva hela duschen.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Vet i tusan hur man ska göra. Försökt att dra tillbaka avloppslangen men fastnar halvvägs någonstans.
Har bundit en lina i det trasiga avloppet så jag tänkte dra tillbaka med utbytt avlopp.
Låter som en klok väg att gå som du gör. Kanske låna en inspektionskamera av någon (med linsen i en slang) så att du kan se vad som tar emot...
 

johnny.w

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
4532
Medlemskap
2025
jag bytte duschhantag och slangar på min Adria Coral 690 SP , då fastnade de på ventilationsrören och bakhjuls kåpan ,fick såga bort så mycket jag kunde av trävägarna ,fick vara 2 st en som drog o en som lirka slangarna
 

Bilagor

  • SAM_1853.JPG
    SAM_1853.JPG
    4,6 MB · Visningar: 123
  • SAM_1739.JPG
    SAM_1739.JPG
    4,6 MB · Visningar: 119
  • SAM_1857.JPG
    SAM_1857.JPG
    4,5 MB · Visningar: 120

6162

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Nybro
Första avlopp bort monterat ! Trångt men gick bra när man förstod hur man kunde göra.
Nu är det den långa slangen som fastnar halvvägs som får nästa attack.

Tack för tips och information.

Fortsätt gärna att skriva. Har ju bara kommit halvvägs och måste pyssla med lite annat ett tag nu.
 

6162

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Nybro
Första avlopp bort monterat ! Trångt men gick bra när man förstod hur man kunde göra.
Nu är det den långa slangen som fastnar halvvägs som får nästa attack.

Tack för tips och information.

Fortsätt gärna att skriva. Har ju bara kommit halvvägs och måste pyssla med lite annat ett tag nu.


Nu är andra avloppet besegrat !!!

Hindret som gjorde att jag inte kom mer än halvvägs tidigare var en slanghållare som vara fastsatt och skruva i undre golvet.
Som tur var har jag inte så kraftiga underarmar utan jag kunde komma under golvet och "jucka" fram och tillbaka tills skruven lossnade ur golvskivan.

Nu ska vi bara se att jag kan få tag på reservdelar att återmontera.

Tack för tips och tankar !
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Nu är det vår tur *suck*..... Jag postar i denna tråd med förhoppningen att Inger&Jonas kunde berätta hur det gick för er? Vi har en 2013 Adria SLT där duschavloppet alldeles nyligen blivit södertrampat, pga av den där jäkla piggen på "pluggen". Hur i hela friden kommer man (eller en serviceverkstad) åt att byta detta under duschgolvet utan att riva hela kabinen? Duschen står ju på en träkonstruktion där längst bak i bilen. /
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Nu är det vår tur *suck*..... Jag postar i denna tråd med förhoppningen att Inger&Jonas kunde berätta hur det gick för er? Vi har en 2013 Adria SLT där duschavloppet alldeles nyligen blivit södertrampat, pga av den där jäkla piggen på "pluggen". Hur i hela friden kommer man (eller en serviceverkstad) åt att byta detta under duschgolvet utan att riva hela kabinen? Duschen står ju på en träkonstruktion där längst bak i bilen. /
På våran SLT skruvar man bort luckan, se bild.
 

Bilagor

  • E7FB4DE8-4D89-48AE-A720-4AF611225385.jpeg
    E7FB4DE8-4D89-48AE-A720-4AF611225385.jpeg
    901,7 KB · Visningar: 93

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag har haft en Adria SLT 2012 där jag fick samma problem, jag kunde komma åt från luckan på vänster sida vid sängen fick ta bort en liten lucka för att komma åt, min såg inte riktigt ut som bilden på tidigare inlägg men det verkar vara på samma ställe.
Det är trångt men det gick att lösa den vägen.
Christer
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Perfekt, tusen tack för svar. Hittade en "hylla/avsats" i garaget under vänstra sängen och när den var borta kunde jag komma åt och dra bort den avloppsslang som hör til duschen. Nu skall jag bara hitta delar så löser det här sig. Tack igen!
 
Toppen