Jag har några erfarenheter av felaktiga glödlampor, dvs inte HDR eller LED.
När husbilen var under vårt första år, slocknade höger halvlus.
Så det blev att skaffa en ny H4.
Bytet blev inte enkelt, det visade sig att föregånede ägare hade satt in en 100 + 100 W H4. Dämed blev det högre ström.
Sockeln, dvs den som ger kontakt till H4:ans 3 stift hade blivit kraftigt bränd, den blev närmat pulveriserad när jag försökte få bort den.
Det gick att provisoriskt få till halvljus i all fall med den nya H4:n.
Men sätter man in fel glödlampor, i etta ex 100 W där det är avsett för 50 W, så kan det bli ås varmt att det kan börja brinna i värsta fall.
Dessutom kommer de kablar som är avsedda för 50 W lampor att vara förs smala för 100 W, därmed blir det ett spänningsfall som gör att ljusutbytet inte blir vad man tror.
Ett annat all, hade just bytt strålkastarinsatser på en bil, det var standard 5 tums , med nya 24 V H4 från BILTEMA exploderade en lampa, och toatlaförstörde den ena nya strålkastaren.
HDR lampor drivs vanligen med en spänningsomvandlare, kalls ballast, och drar ofta mindre ström än glöd, därmed är risken för problem mindre.
HDR = High Intensity Discharge, = XENON.
Billigast möjliga HDR lampor kan spricka eller expoldera, då ligger den blanka fina reflektorn i fara att bli förstörd.
Köper man OSRAM, och vet att de inte är ommärkta KIna -lampor så bör man vara rätt säker.
Roysan