• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byggtips på extra avlastningshylla i köket.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
919
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Har letat mig igenom på diverse trådar om avlastningshyllor i köket, och sett en del kluriga lösningar, andra snygga andra mer funktionella.

Vilka av dessa lösningar har fungerat under en längre tid? Har de repat ryggskivan vid demontering o montering,,
Vill inte dra upp gamla trådar.

Bilder ifrån Google.
1676296375576.png
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Den först bildens lösning fungerade bra under alla år (10) som vi hade husbilen.
Dessutom en bra tillfällig förvaringsplats för täckskivorna som normalt ligger över vasken.
Se: Extra avlastningsyta i köket
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vilken lösning som än används tänk på att den nya hyllan skall sitta fast även vid en krock.
Ett hyllplan kan utan överdrift hugga huudet av någon om det lossnar vid en kraftig kollision.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vilken lösning som än används tänk på att den nya hyllan skall sitta fast även vid en krock.
Ett hyllplan kan utan överdrift hugga huudet av någon om det lossnar vid en kraftig kollision.
Vid en kraftig kollision..... Är det nog mycket i en hb som kommer "flygande".... Eftersom tillverkaren oftast använder lätt trä (typ poppel) som har mycket låg hållfasthet....
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Denna fungerade bra så länge vi hade den husbilen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vid en kraftig kollision..... Är det nog mycket i en hb som kommer "flygande".... Eftersom tillverkaren oftast använder lätt trä (typ poppel) som har mycket låg hållfasthet....
Sant, men om man ej tänker på det kan det avsevärt förvärras.
Tex om man sätter upp en snygg glashylla i huvudhöjd någon meter bakom en åkande/förare.

Det är just "lätt trä (typ poppel) " som jag syftar på, inte mycket att skuva fast något i som skall hålla för en kollision.

Man får hoppas att tillverkarna har tagit med krocksäkerhet i beräkningen när originalmöblerna konstrueras och placeras.
Med hemmasnickeri tar man själv över det ansvaret.
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sant, men om man ej tänker på det kan det avsevärt förvärras.
Tex om man sätter upp en snygg glashylla i huvushöjd någon meter bakom en åkande/förare.

Det är just "lätt trä (typ poppel) " som jag syftar på, inte mycket att skuva fast något i som skall hålla för en kollision.

Man får hoppas att tillverkarna har tagit med krocksäkerhet i beräkningen när originalmöblerna konstrueras och placeras.
Med hemmasnickeri tar man själv över det ansvaret.
Om man kör så tar väl nackstöden emot hyllan ?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Se 3,38 in i denna film, skåpsluckan.
Eller denna,
Eller en till


Nackstöden kommer att vara en halvmeter från nacken vid en krash, så räkna inte med att dessa hjälper mot en flygande hylla.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Inte om man gör som jag skrev "Tex om man sätter upp en snygg glashylla i huvudhöjd någon meter bakom en åkande/förare."
Saker som lossnar vid en krock flyger inte rakt och sedan landar mjukt på golvet, de flygeromkring som splitter.

Visa bilaga 226785
Självklart kör man inte omkring med lösa hyllplan eller andra lösa föremål. Som jag skrev så är det en tillfällig placering och självklart tas de bort under färd vilket jag förväntade mig att alla förstod. Däremot var jag kritisk till att det från tillverkaren inte gjorts någon form av fastlåsning av täckplattorna då de låg på plats över vasken.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Se 3,38 in i denna film, skåpsluckan.
Eller denna,
Eller en till


Nackstöden kommer att vara en halvmeter från nacken vid en krash, så räkna inte med att dessa hjälper mot en flygande hylla.
Det verkade som att den som sitter på passagerare stolen i förshytten klarar sig bäst.... :rolleyes:

Så nu är det bara att träna...... Nog fan skall man väl lyckas att köra hb från passagerare platsen.. :spinny::swoon::twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Och så återgår vi till min fråga, tack.
Söker gärna tips på inköpsställen för väggkonsoller och material.
Ska tåla bl.a. kaffebryggaren mm.
Varför inte ta kontakt med ett snickeri.... Så slipper du köpa en skiva på 120x240 cm... Bara för en liten hylla....
Beslag brukar de också känna till...
Lycka till....
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
919
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Och så återgår vi till min fråga tack.
Söker gärna tips på inköpsställen för väggkonsoller och material.
Ska tåla bl.a. kaffebryggaren

Varför inte ta kontakt med ett snickeri.... Så slipper du köpa en skiva på 120x240 cm... Bara för en liten hylla....
Beslag brukar de också känna till...
Lycka till....
Nu ska jag inte bygga ett helt kök, utan avser snarare använda en mindre fönsterbänk. Frågan gäller fortfarande infästningen vid användning, smarta tips på det.
1676558304454.png
 
Toppen