• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Vad jag förstår så kan du ställa på bilen med giltig försäkring så kan du göra någon provkörning och åka till bilprovningen.
Ledsen, ville inte vara negativ men synd om du åker på att köra obes, oskattad och avställd bil.
Bara bra att du säger Bror
Får väl be en kompis hjälpa mig o bogsera hem den till huset. Tömma den på allt innehåll och ev rätta till nåt jag glömt. Tänkte registrera den efter 1 maj för då blir ju skatten billigare för den perioden,tror än så länge att det är så
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Skatten blir aldrig billigare, dock har ju du ett tungt fordon, och där är väl regler, lite bättre när man ställer av och på ofta.

Du borde kunna ställa på den, och köra dit du ska, och sedan ställa av igen, du betalar bara för dagarna den var påställd
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Skatten blir aldrig billigare, dock har ju du ett tungt fordon, och där är väl regler, lite bättre när man ställer av och på ofta.

Du borde kunna ställa på den, och köra dit du ska, och sedan ställa av igen, du betalar bara för dagarna den var påställd
Trodde att det var tremånadersperider och nästa period börjar 1maj tom juli men då har jag fattat det fel igen (åldern!!!)
Så du menar att jag kan ta in den i registret imorgon,köra hem den och nästa dag ställa av den igen och få igen resten av pengarna.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Du får inte bogsera den om den inte är påställd. Du måste ha ett hjulpar i luften om du ska förflytta den.
Regelsverige då måste jag ju ha bärgare för att få hem den. Pojken min är polis men han visste inte så mycket om det,det är ett fall för trafikpolisen och sådana finns inte i Söderhamn just nu
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du ser när du ställer på den när du senast måste in för besiktning, så är det för mej iallafall, men jag besiktar ju varje år, kan inte svära att det blir likadant för dej, som stått avställd längre.

Men du kan göra en inbetalning bara för de dagar du haft den påställd, vet inte hur man räknar ut det enklast, men det vet andra här.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Du ser när du ställer på den när du senast måste in för besiktning, så är det för mej iallafall, men jag besiktar ju varje år, kan inte svära att det blir likadant för dej, som stått avställd längre.

Men du kan göra en inbetalning bara för de dagar du haft den påställd, vet inte hur man räknar ut det enklast, men det vet andra här.
I den sppen står det besiktigas senast 30/6 men nu ör det ju körförbud på den
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har min påställd för jämnan skatten är ju numera 65kr i avgift, Mp har inte täppt till det miljöhotet än. försäkringen drygt 2000kr/år så husbilen är billigare än min lilla clio och bra mycket pålitligare.
Problemen brukar dyka upp efter att den står still så en bil ska köras regelbundet!
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror att det är en månadsperioder som gäller för påställning för att hindra folka ställa på och av varje helg t.ex.
Det jag läste mej till förra året är att om man försäkrar och ställer på har man en viss tid innan man måste ha besiktat oavsett om det är körförbud för det får man ju så fort man passerat sista besiktningsdatum. Om det var 2 eller 3 veckor kommer jag inte ihåg och som vanligt är ju myndigheter dåliga på att leja rätt folk för att göra webbplatser så jobbigt att hitta det man vill. Så det är ju lugnt, tror att trafikpoliser är ett utdöende släkte nu är det andra sorts brott med prio1 skjutningar sprängningar väldtäkter misshandel utförda av "barn med utländsk härkomst"
 
Toppen