• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bygga in dator i husbilen

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Detta har jag tänkt på ett tag och blev inspirerad av en aktuell GPS tråd. Även jag använder en mini laptop i bilen. Har tidigare tänkt bygga in en gammal PC i bilen.
Bättre ur stöldsynpunkt. Men min idé har fallit på strömförsörjningen. Finns det 12 volts
datorkomponenter. Det hade ju varit praktiskt att ha datorn inbyggd! Synpunkter idéer!!!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bygga in dator i husbilen

Menar du till PC´n eller laptopen?
Till PC´n kan du väl använda en inverter?

Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jo det skulle man ju kunna , men delarna i PCn har ju olika strömstyrka , så det är ju inte
energiekonomiskt att gå från 230 v till 12 v och 6 volt och vad det nu är som behövs.
Även skärmen brukar gå på 230v.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det finns datorer som går på 12V. HP har "tunna klienter" som är små och behändiga som drivs av ett nätagregat som lämnar 12V =. Frågan är om det är exakt 12V eller om de klarar 14,2V också. Eftersom de är dyra så känns det inte som att man vill chansa.

Sedan är det skärmen. Här skulle man kunna tänka sig att använda en TV som går på 12V och som har VGA-ingång. Här skulle man kunna spara en detalj eftersom den kan användas till två saker, dock inte samtidigt.

En laptop är nog både bättre, billigare och mera användbart (mobiliteten i bilen och hemma). Stoppas den undan när den inte används så bidrar den inte till inbrottsrisken.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

En 12 volts pc skärm skulle man hitta. Nu känner man hu allt börjar smälta samman TV-PC -GPS-backkamera kanske larm osv. Teknikutvecklingen är intensiv!

F

F.d. 28145

Guest

Dum fråg kanske, men skulle man inte kunna använda en TV som går på 12V som skärm?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Pialinn, det er mulig - jeg hadde i min forrige bil en kobling slik at jeg kunne bruke TVen også som alternativ til en 8" på instrumenbordet. Det burde da være en TV med VGA, DVI eller HDMI inngang - vanlig analog video blir lett litt "suddig". TVen jeg har nå har ingen brukbar inngang for dator, men nå kjører jeg med en 10" som navigatorskjerm og backkamera - selvfølgelig på 12V. PCen går også direkte på 12V (egentlig 6 til 30 V).

F

F.d. 30309

Guest

Har funderat på Intel's NUC, verkar intressant men nackdelen verkar vara att den behöver 230 V!!!
Är det någon som provat eller kan något om denna mini dataor?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har i 2 biler bygget inn PC, og vurdert NUC - den trenger en 19V likestrøm inn, så en kan benytte en DC-DC konverter. Det finnes 3 NUC barebone, den minste trenger 35W og den største med HDMI 65W.

Den siste jeg bygget inn var en Fleet-PC fra cartft.com, de har og Blackpete-NUC for bilbruk med DCDC strømforsyning og uten vifte.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Googla på Raspberry Pi. Inget häftigt, men fungerar för cirka 300SEK.

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Jag kan ju förstå det "häftiga" i att ha en inbyggd dator i husbilen, men jag förstår inte finessen.
Man binder upp plats i husbilen istället för en laptop som man kan ta med sig ut eller när man lägger sig. Vill man ha en större bild är det bara att dra en kabel till TV:n.

Dessutom kan jag tänka mig att miljön för en stationär dator i sydligare breddgrader inte är optimal när det gäller värme.

Så snälla..har jag missat nåt bra med lösningen, är jag nyfiken att höra.

/M

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej

Ni som har laptops som drivs av 230V, titta efter på vad transformatorn (den på sladden mellan strömuttag och enhet) lämnar ut.
Vi har en laptop som drivs av 230V in och 19V ut.

Vi söker alltså en transformator som skall ha 12V in och 19V ut (med tillräcklig amp-styrka).

F

F.d. 24550

Guest

Har funderat på Intel's NUC, verkar intressant men nackdelen verkar vara att den behöver 230 V!!!
Är det någon som provat eller kan något om denna mini dataor?

Hej!

Jag har en Intel NUC enligt denna spec:

INTEL NUC I5 4250U HASWELL 2.5" MINI- HDMI/DP LAN BAREBONE | Dustinhome.se

Har en hybriddisk på 1TB och 16GB minne. Den går som en raket och startar på ca 15 sekunder från trycket på knappen till att allt är klart.
Windows 8.1 är installerat och det har tagit ett tag att vänja sig vid det men nu går det som tåget. Skaffade en mus som är anpassad för Win 8 och det underlättar faktiskt.
En fördel är att den bara är 11x11 cm och 5 cm hög och den inbyggda fläkten är tystgående. 4 st USB 3 som ger ström och har en väldigt hög överföringshastighet om man ex.vis har en hårddisk med USB 3. Mini displayport och mini HDMI finns också samt ett 3,5 mm uttag för hörlurar/högtalare.
Enligt spec så behöver den 65W.
Jag är mycket nöjd med den. Har bara haft den i några veckor men jag ångrar inte att jag skaffade den.
Dessutom slipper man en massa appar/specialprogram mm som de flesta tillverkar öser över en och som behöver uppdateras med jämna mellanrum trots att man inte har ett dugg nytta av dem. Bättre att installera det man behöver istället för en massa "bra-att-ha" från någon leverantör.

Det blev mycket plats över på skrivbordet:)

//Evanders

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Hej

Ni som har laptops som drivs av 230V, titta efter på vad transformatorn (den på sladden mellan strömuttag och enhet) lämnar ut.

Vi söker alltså en transformator som skall ha 12V in och 19V ut (med tillräcklig amp-styrka).

Har en äldre modell av Kensingtons laddare till min MacBook. Fungerar kanon med hemmalödd kontakt. Till Windowsmaskinerna medföljer adaptrar.
KENSINGTON AUTO/AIR ULTRA THIN DC POWER ADAPTER MED USB | Dustinhome.se

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Jag kan ju förstå det "häftiga" i att ha en inbyggd dator i husbilen, men jag förstår inte finessen.
Man binder upp plats i husbilen istället för en laptop som man kan ta med sig ut eller när man lägger sig. Vill man ha en större bild är det bara att dra en kabel till TV:n.

Dessutom kan jag tänka mig att miljön för en stationär dator i sydligare breddgrader inte är optimal när det gäller värme.

Så snälla..har jag missat nåt bra med lösningen, är jag nyfiken att höra.

/M

Det som kan vara intressant är att datorisera larm, övervakning, styrning och allt annat elektriskt i husbilen. Inte för det behövs utan för att det går :)
Som att i telefonen se och styra hur solceller laddar, bilder från övervakningskamera, temperatur inne/ute, belysning, musik...

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Det som kan vara intressant är att datorisera larm, övervakning, styrning och allt annat elektriskt i husbilen. Inte för det behövs utan för att det går :)
Som att i telefonen se och styra hur solceller laddar, bilder från övervakningskamera, temperatur inne/ute, belysning, musik...

Förstår precis!

/M

https://www.youtube.com/watch?v=vpd7_OGLlcA

F

F.d. 4220

Guest

Hej

Jag driver min laptop med denna:
Targus 12V 2,1A CarCharger
Fungerar ypperligt. Ser liten ut, men är välbyggd och klarar det mesta. Om inte de kontakter som följer med, passar ens laptop, så kan man beställa fler. På targus.com kan man söka efter kontakter till sin laptop.

Det var länge sedan jag laddade min laptop (eller andra batteridrivna saker) via inverter...

//Stefan

Toppen