• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Butyl

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Har upptäckt en läcka vid en av listerna på utsidan ovanpå taket.
Det droppar inne i ett skåp.
Måste täta om det i helgen.
Vilken typ av butyl ska jag köpa ?
Eller ska det vara Sikalastomer på tub är det bättre ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Butyl är det som används normalt runt takluckor osv.,Sika som du säger är ett alternativ ,det gäller bara att att få det tätt,du måste kanske ta bort hela listen för att se var problemet är,vatten kan krypa lång sträcka, så det är inte säkert att läckan är precis där det rinner in på insidan.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
411
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Butyl är det som används normalt runt takluckor osv.,Sika som du säger är ett alternativ ,det gäller bara att att få det tätt,du måste kanske ta bort hela listen för att se var problemet är,vatten kan krypa lång sträcka, så det är inte säkert att läckan är precis där det rinner in på insidan.
Japp jag kommer skruva loss hela tror jag för att vara säker på det ska bli tätt
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har dålig erfarenhet av Biltemas butyl. Den blir hård efter ett tag och då läcker det in vatten. Har fått ta ut och täta om mina fönster.
 
F

F.d. 22252

Guest
Biltemas butyl är det flera som har dålig erfarenhet av. Butylen är ju bra för förmågan att hålla tätt om det är stora rörelser i tätningen som det kan bli mellan aluminiumtak och plastlucka. Sika blir hårdare men verkar tåla vad som helst har tätat diskmaskinen invändigt för flera år sedan och fortfarande tätt. Viktigt att det är rengjort ordentligt innan.
 
Toppen