• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brygga kaffe i husbilen.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Når vi laver kaffe både hjemme og i husbilen anvender vi en kedel til at koge vand over gasblusset.

Så anvender vi en Bodum stempelkande (som kan holde den færdige kaffe varm til kop nummer 2)

De specialmalede kaffebønner har vi i en filterpose, så vi ikke har problemer med affald i vasken

Og så smager det godt

Spännande Kaehne, det ska provas! :) Kaffe är viktigt!

Anyo

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
43474
Medlemskap
2025
Mokabryggaren är bra. Enkel och robust. Suverän på gasollåga. Kräver särskilt malda bönor. Ger ett gott espressoliknande kaffe. Då även utmärkt till cappucino som Toyota skriver. Det jag inte gillar är hantering av sumpen under resa. Spola för fasen inte ner sumpen i gråvattentanken..., då får du problem. Då är bryggkaffet och melittapåsarna suveräna att hantera. Bryggkaffe blir också förbaskat gott med nästan uppkokt vatten på gasollåga och sedan får det långsamt sjunka ner genom filtertratten i kannan eller termosen. Väldigt underskattat!
Tack så jätte mycket för tipset!

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Hej! Är ny husbilsägare och campare. Köpte kaffe bryggare Smart Living 12 Volt 170 Watt. Debuten att kaffebryggningen blev misslyckad. Det blev bara några droppar. Tror att jag själv hittat problemet. Satte 12 Volt kontakten i uttaget i bodelen, stod uppkopplad på elstolpe 10 Ampere. När jag googlat har jag tolkat det som att det krävs 14,17 Ampere för att få 170 watt. Är min tolkning att bryggaren inte funkade korrekt? Min andra fråga, vid förardelen finns ett 12 V uttag där det står 180w, kan jag köra bryggaren på det uttaget om jag inte står vid elstolpe med otillräcklig Ampere?

Visa bilaga 239814
Skaffa en Pressobryggare och koka vattnet på hällen. Dessa 12V kaffebryggare är bara s..t. Du får aldrig upp vattentemperaturen till de 90gr som krävs.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det är speciellt filter så sumpen är inget problem. Drippingen står man själv för genom att hälla sakta.

Toppen