• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BroBizz, villkorsändring. Øresundsbron "igen"

S

StorDansk

Guest
Sv: Øresundsbron "igen"

Nu vet jag inte hur Du tänker besöka Bornholm, det kan ju helt förändra resplanen.
Men om vi antar att Du kör mellan Linköping och Flensburg så är det ca 22 mil kortare körväg att ta färjan mellan Varberg - Grenaa än att köra över broarna som dessutom är dyrare än färjan.

Hej Stig, det var nog tanken att åka till Bornholm direkt från Linköping, sedan var det ju tänkt att åka till Flensburg eller Harzen därifrån,
och eftersom jag ska hämta upp en resekompis i trakten av Haderslev är ju inte Rödby-Puttgarden att tänka på heller.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Øresundsbron "igen"

Enligt iGO blir det ca 10 mil kortare landväg men ca 4 timmar längre tid att ta färjan!

Med brobizz över broarna är väl kostnaden ungefär densamma, ca 850 kr inkl. bränsle.

PS! Du kanske menar tur och retur som i så fall tar 8 timmar längre restid?

Då är det nog dags att skrota IGO:D
Skämt åsido så är det ca 25 mil mellan Linköping och Varberg och det är ungefär detsamma mellan Grenå och Flensburg vilket ger en körsträcka på ca 50mil.
Mellan Linköping och Flensburg via broarna är det ca 77 mil och då är allt körsträcka. Att det tar 4 timmar längre totaltid med färjan stämmer inte heller.

Men nu skall Stor Dansk först till Bornholm och då faller allt det här.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: BroBizz, villkorsändring. Øresundsbron "igen"

Med Tomtom fick jag följande:

image1-748930.PNG


image2-751914.PNG


Rakaste vägen blir ca 10 mils skillnad, så iGO är nog närmare sanningen.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: BroBizz, villkorsändring. Øresundsbron "igen"

Det var en rejäl omväg till Varberg. Det blir andra distanser om man kör den normala vägen över Jönköping - Borås - Varberg.
Jag provade för skojs skull det alternativet på min TomTom enhet och fick då sträckan 24.3 mil.
Sen har jag bara mätt kördistanserna, inte distansen över Kattegatt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: BroBizz, villkorsändring. Øresundsbron "igen"

Det var en rejäl omväg till Varberg. Det blir andra distanser om man kör den normala vägen över Jönköping - Borås - Varberg.
Jag provade för skojs skull det alternativet på min TomTom enhet och fick då sträckan 24.3 mil.
Sen har jag bara mätt kördistanserna, inte distansen över Kattegatt.

Jo det var det jag skrev, att iGO har mer rätt. Ca 10 mils skillnad, inte 22.
Navigeringsapparna mäter landvägen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: BroBizz, villkorsändring. Øresundsbron "igen"

Jag får väl i rättvisans namn visa alternativen för iGO som är bäst på ruttplanering.

image1-749929.PNG


image2-752503.PNG
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: BroBizz, villkorsändring. Øresundsbron "igen"

Hej igen
Det är helt klart att IGO mäter körsträcka även under färjeöverfarten, gör man det så stämmer det ganska väl. Även om det inte är så stora differenser så anger IGO en rutt mellan Lkp och Vbg som är både längre och långsammare än vad som är optimalt. Tidsvinsten med bron i det här fallet är i praktiken 1-2 timmar.

Nu skall vi inte fördjupa oss i oändlighet om tider och körsträckor, då tråden ursprungligen handlar om brobizz. Vad en en sådan här diskussion emellertid kan tillföra är att påvisa att det många gånger finns ett bättre alternativ än att använda bron över huvud taget, givetvis beroende på var man bor och utgår ifrån.
Bor man runt Malmö är väl svaret ganska givet, men bor man här eller norrut så är det en omväg på 35 mil att ta broarna och därtill en betydligt högre avgift än färjan.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: BroBizz, villkorsändring. Øresundsbron "igen"

Hej igen

Nu skall vi inte fördjupa oss i oändlighet om tider och körsträckor, då tråden ursprungligen handlar om brobizz. Vad en en sådan här diskussion emellertid kan tillföra är att påvisa att det många gånger finns ett bättre alternativ än att använda bron över huvud taget, givetvis beroende på var man bor och utgår ifrån.
Jag får be lite om ursäkt då det ser ut som jag kapat tråden, men det var admin
som flyttade mitt inlägg hit, vi får se vilket alternativ det blir när det är dags,
men det blev ju en intressant diskussion utav det hela, tack för alla inlägg om körsträckan. :)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: BroBizz, villkorsändring. Øresundsbron "igen"

Sedan har du ju även alternativet Trelleborg-Rostock. Färjeöverfart för under 500:- om man väljer rätt tidpunkt och förbeställer med HBK-rabatt. Inga broavgifter eller Bizzar! Lite längre att köra i Tyskland om du ska till Haderslev men för mig som ska till Mannheim är det win-win (med Pössl 2win).
//Göte J
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: BroBizz, villkorsändring. Øresundsbron "igen"

Är man flera inom familjen som vill åka över med egna bilar så finns det en elektronisk biljett "iTicket" som kan användas för att passera Øresundsbron till avtalspris.

Biljetten beställs i menyn iTICKET på MittKonto och kan användas om man behöver åka med fler bilar än det antal ØresundBizzar® man har registrerat på sitt avtal.

iTICKETs går att få på sms eller så kan de skrivas ut och tas med till betalstationen. I betalstationen scannas streckkoden/QR-koden mot avläsaren på betalbåset i de blå kortbanorna.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: BroBizz, villkorsändring. Øresundsbron "igen"

Är man flera inom familjen som vill åka över med egna bilar så finns det en elektronisk biljett "iTicket" som kan användas för att passera Øresundsbron till avtalspris.

Biljetten beställs i menyn iTICKET på MittKonto och kan användas om man behöver åka med fler bilar än det antal ØresundBizzar® man har registrerat på sitt avtal.

iTICKETs går att få på sms eller så kan de skrivas ut och tas med till betalstationen. I betalstationen scannas streckkoden/QR-koden mot avläsaren på betalbåset i de blå kortbanorna.

En fråga från en oinvigd. Registreras bizzen på fordon eller person?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: BroBizz, villkorsändring. Øresundsbron "igen"

Vad jag har förstått så registreras den på person. Ett betalkonto (Visa e.dyl.) från vilket överfarter och årsavgifter kan dras automatiskt måste anges.
 
Toppen