• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brandsläckare

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.725
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

När jag läste den här tråden så tänkte jag på den gången när jag bytte ventilstyrningarna i våran gamla husbil LT-31 årsmodell 1984

I den bilen satt "motorhuven" mellan säterna fram så man fick stå på knä över motorn när man mekade,
hursomhelst när jag höll på och spänna ner ventilfjädrarna hörde jag något som väste,först fattade jag inte vad det var men efter ett par sekunder föll poletten ner med ena knät hade jag kommit åt brandsläckaren och nästan tömt hela pulversläckaren i bodelen, normalt sitter det en sprint där som skall förhindra detta ,men den kunde jag inte hitta igen ,vet inte när och var den lossnat.

Efteråt går det att skratta åt det ,men det vart mycket dammsugning och skurande innan allt var borta ,otroligt vad det trängde in och spred sig överallt.

Läxan av detta är. Montera släckaren så att inte sprinten lossnar av sig själv.

Ha det

Roffe
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Hej vem vågar använda en "pulversläckare" i husbil vid en mindre brand?
Hur mycket behöver "saneras" efter man tömt en Pulversläckare i H-bilen, vad kan priset ligga på, någon som kanske vet?
Mvh.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Brandsläckare

Hej vem vågar använda en "pulversläckare" i husbil vid en mindre brand?
Hur mycket behöver "saneras" efter man tömt en Pulversläckare i H-bilen, vad kan priset ligga på, någon som kanske vet?
Mvh.

Kostnaden för att kunna släcka en brand i husbilen tar jag gärna, förmodligen blir det en självrisk, för det lär väl bli en försäkringsfråga.

I våras på väg till en rallytävling i Simrishamn kom vi till en olycka där föraren väjt för ett rådjur men hamnat i diket. Bilen, eller kanske gräset under bilen hade antänts. När föraren kommit ut tog jag en av brandsläckarna (2 kg) i rallybilen och jag blev mycket positivt överraskad av släckförmågan av bara två kg pulver. Branden släcktes omedelbart.

Hälsn Bertil
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Brandsläckare

När branden är släckt, överlämnar man saneringen till försäkringsbolaget, om man själv inte har all tid i världen att sanera. Det blir många timmar att skruva sönder och få bort pulvret från alla delar.
Använd inte pulversläckare.Använd lättvattensläckare från Presto den förstör ingen elektronik.Det är som vatten.Vi använder det på våra lastmaskiner i det automatiska släcksystemen. Det går inte att återtända inte ens bensin om du har tömt en släckare.
MVH Kurt
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Brandsläckare

Var får man tag på lättvattensläckare och tål den kyla kan man ex. ha den i bagageutrymme?
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Brandsläckare

Vi gjorde en test i samarbete med Trygg Hansa for många år sedan. Vi tömde i 5 L bensini en 1,5 kvm balja och tände på. Släckte med en lättvattensläckare. det gick inte att återtända inte ens med en p11 med stort värmar munstycke. Det enda som hände var att plåten bågnade. MVH Kurt.
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Brandsläckare

Har monterat en 2 kg pulversläckare i gasolutrymmet för att den skall vara lätt att komma åt utifrån, har inte använt den i husbilen men två gånger tidigare har jag släckt bränder med pulver. En gång motorbrand i en bensin Chevrolet Blazer och en gång i grannens soprum en sen sommarkväll när han tömt grillen lite för tidigt.

Båda gångerna var branden släckt på några sekunder och räddade en bil och kanske ett hus.
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Brandsläckare

Hej Thomas Ericson här. Hoppas du aldrig behöver använda denna!!
Det man ska ha är pulver, och där ska man se över att den inte står för jämnan, d.v.s, ta med den hem under vintern, och är det så att manometer gått ner på rött, byt. Oavsett storlek, så är en brandsläckare typ, skum,pulver alltid trycksatt, och det läcker ut luft, så nästa gång du ska använda denna, så är den tung men inget kommer ut.

När man fått använda denna, då ska man direkt anlita försäkringsbolaget så dom får ta hand om det lilla, eller stora. De har möjlghter att saner. Är det motor, ska det absolut viktigt att kolla detta, byts inte packningar och annat kommer pulver att äta upp dessa med tiden, pulver är aggresivt. Det har en kylande och kvävande effekt, inte farligt att andas in, men ack vad det förstör, att "gör det själv"efter är att bita sig själv.

MVH En Instruktör som släckt många saker i 37 år))
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Brandsläckare

Hej Kurt!
Jag vill inte vara den som är besserwisser, menar bara väl, men lättvatten är Skumsläckare, det finns 3 olika, skum, pulver,kolsyra, lättvatten eller light water är bara ett firmanamn från 3M i USA. Skum är bra för allt nu, tål ända upp till 1000 volt på en meters avstånd, men nackdelen är att skummet bryter ner sig själv på 4-5 år och tål ej kyla då det är 95% c:a vatten i denna.
Försäkringsbolag säger pulver, de tål kyla och överlever länge, men bör kollas med jämnan, manometer, sprint, plombering. Står den länge i fuktig miljö och ej ses över, kan den ha rostat i handtag eller fjäder, så är det med alla släckare.
Ett tips till alla:
Kolla era släckare minst 2 gånger/år, ta in dessa över vintern, lämna in minst vart 3:e år för koll, helst varje år.

MVH Instruktör Thomas Ericson Räddningstjänsten Göteborg (37år i tjänst)
P.S Hoppas jag inte trampade på någon nu, jag vill bara att alla ska vakna på morgonen och må bra!
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Brandsläckare

Här uppe har vi inte haft-30 så länge jag minns så ingen risk att dom fryser. Inga packboxar ingen elektronik förstörs. Inget pulver som skakar ihop, nästan ingen sanering. Jag har bra kontakt med en brandchef och han har bara positivt att säga om detta. Men vi har väl olika syn på saker och ting.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Brandsläckare

Vad tror ni om koldioxidsläckare? Presto Brandsäkerhet AB - Koldioxidsläckare

Låter lite som tidigare, men nu förbjudna halonsläckare. Inget pulver och inget diskmedelskladd...

Risken för kvävning borde väl vara måttlig? antar att man öppnar och kliver ut husbilen tämligen omgående efter att ha använt brandsläckare inomhus oavsett typ av släckare? eller vad tror ni?

Sanera efter pulversläckare låter ju trivialt men har känsla för att många material aldrig blir sig själva efter att ha utsatts för pulver från brandsläckare.
(sen är det säkert bättre än att brinna upp men om det finns alternativa släckmetoder)
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Brandsläckare

Ja, det är så att man kan se olika på detta, det är dock bestämmelser och lagar som styr detta, jag följer MSB (Räddningsverkets råd , samt försäkringsbolag) samt Statens Provningsinstitut i Borås där vi gör och tar del av tester, när jag föreläser om detta sedan lång tid på heltid, och Skum fryser exakt samma som vatten, samt Pulver är det enda som försäkringsbolag rekommenderar 2-6 kg, det finns även 3 och 5 kg, kolsyresläckare är bra, men ej till fibrösa materiel såsom madrasser,textil och annat, det kan hålla branden i skick ett tag men går ej på djupet då det är en gas, förutom naturligt vis brandvarnare som är ett bör. Att man har upp till 85% nedsatt luktsinne när man sover, och ej vaknar om larmet går, då är en brandsläckare utan betydelse. Gä gärna in på MSB hemsida, eller RSGBG.se så få kan du läsa lite mer om detta.
Min bror som också är brandchef bara instämmer, jag som snart är 60, har sett för mycket av det som inte kunde hända, tyvärr.
Hoppas du ej tar illa upp, vill bara väl, och det har gått rykten runt om i Sverige om att skaffa skum, eller kolsyra. Men tänk om kolsyran kommer i fel händer, det är minus 72 grader och blir en köldskada, eller brännskada på personer.:)
MVH Thomas
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Brandsläckare

Ja, håller med, en liten bradsläckare är bara till för att släcka den lilla branden, halon försvann då den förstörde ozonskikten bl.a, samt kolsyra i ett litet utrymme tar syre, men ins så att man hinner ut dock, det är dom större kolsyresläckare/anläggningarna som det går larm om utrymning, som på stora båtars motorrum.

Att bli väkt av en bradvarnare, då hinner man förm. både släcka, och rädda, ev. varan andra i närheten, larma, sedan var det förstört husbilen är en bagatell i sammnhanget.

MVH Thomas:)
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Brandsläckare

Kolla gärna med försäkringsbolag, eller Statens Provningsinstitut om detta, de har erfarenhet av att OM de ej byter packningar i motorblock, är risken stor att värme och kvarvarande pulver löser upp packningar.
I ett hem kan man sanera, dock bör försäkringsbolaget ta vid och göra detta, i Göteborg har de speciell anläggning för detta, det handlar om värde. Är det dyra saker kan de regöra dessa, annars kasseras, elektroniken i tv, cd,kan spela ett spratt långt senare tyvärr.
Helt rätt, pulver fryser inte, dock tar slang och handtag, sprint, och ibland manometer stryk av kyla, salt, vatten, de långtradare som ska ha släckare på dragbil och släp, har numer dessa i boxar, annars fungerar de dåligt, eller inte alls.

Det är gott att ha skydd, men vi får hoppas att de bara pryder en plats och ej brukas, dock behöver dessa omsorg såsm allt annat i husbilen:)
MVH Thomas
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Brandsläckare

Hej Thomas. Anledningen till att vi använder Prestos Safeguard är efter ett test vi gjorde i samtycke med Trygg Hansa. Det var mång år sedan. Vi dränkte in en gammal lastmaskin med olja diesel spån och trasor tände på och så fick det brinna en stund innan innan vi släckte med vanliga handsläckare och det var inget problem. Innan vi hade Prestos släcksystem hade vi ofta bränder i våra bilar och lastmaskiner. Efter sprinkling av alla fordon inte en brandskada. Vi har samma släckvätska i handsläckarna som sprinklern. Använder du pulver sprinklern ?
MVH. Kurt
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Brandsläckare

¨Mej veterligt finns ingen lag på att man måste ha brandsläckare i husbilar så det är väl upp till var och en vad man använder. Allt är bättre än ingen. Vill ni sanera pulver i motorrum och inne så skall ni naturligtvis använda pulver. Nu är jag klar. MVH Kurt.
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Brandsläckare

Hej Kurt, nej jag ser pulverkulan som tung och tar plats för husbil, och för bästa släckeffekt bör det avar rör med dysor för att få bästa släckeffekt. På vårt övningsfält på Karholmen visar vi det du beskriver fullt ut, och alla får testa, vi visar att en container på 14 kubik, räcker det att sätta in slangen genom en lite öppnad dörr och blåsa av 10 kg, då har det brunnit i miljödiesel så att väggarna är varma, men låter man pulvret verka utan att tillföra syre, är det släckt på under 30 sekunder.
Nu väntar vi på sommarens starpatser, och att inget händer.
MVH Thomas
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Brandsläckare

Det var en av dom första grejerna vi köpte när vi skaffade husbil - en liten brandsläckare innanför bodelsdörren.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Brandsläckare

Lite korriosa, på 50-60talet använde man ofta en flaska koltetraklorid som väldigt effektiv eldsläckare för bla inombordsmotorer. Flaskan monterades i motorrummet och vid brand sprak flaskan och släckte elden automatiskt utan att något blev skadat eller behövde städas.

eldsläckkoltetra.JPG

Man visste då inte hur farligt för natur och hälsa denna metod var.
Se: Koltetraklorid - Wikipedia

Nu har vi två pulversläckare i husbilen.
 
Toppen